Partnerzy serwisu:
Mobilność

Elektryczność dobra tylko dla autobusów. Legislacja wrogiem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Elektryczność dobra tylko dla autobusów. Legislacja wrogiem
fot. MJ
Przy wzrastającej świadomości związanej z ekologią, coraz częściej winnego emisji szkodliwych substancji wskazuje się przemysł motoryzacyjny. Na konferencji Mobility Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, wskazywał, że elektryczne samochody nie są wcale rozwiązaniem problemu emisji, bo spalinowe silniki także są ekologiczne. Poza tym nowe technologie są mocno ograniczone i na razie jedynie dobrze odnajdują się w środowisku autobusów miejskich. Głównym winowajcą za hamowanie rozwoju branży wskazuje się urzędową legislację nowych urządzeń.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej. – Jesteśmy organizacją, która krótko mówiąc, działa po to, żeby branży motoryzacyjnej żyło się lepiej – mówi Jakub Faryś, jej prezes.

Milion aut w Polsce

Jednak budząca się w społeczeństwach świadomość dbania o ekosystem coraz bardziej zmusza producentów do ograniczania emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Jednym z pomysłów są elektryczne samochody, czyli elektromobilność. Wydaje się, że to temat do którego dążą wszystkie europejskie kraje. Dążyć będzie także i Polska. Zanim jednak ten proces nastanie, warto przyjrzeć się pewnym danym. Okazuje się, że nowych samochodów jest zarejestrowanych w tej chwili 355 tys. Takie dane przytacza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). – Nie do końca jest to też prawdą, bo spora część tych pojazdów ok. 10-15% opuszcza Polskę. Zatem możemy mówić o poziomie 300 tys. pojazdów – mówi Faryś. Używanych samochodów jest w Polsce ponad 700 tys.

W Unii Europejskiej liczby te są zdecydowanie większe. Aż 14 mln pojazdów noszą miano nowych. Jak podaje Faryś, wizja w Polsce przewiduje, że do 2035 roku wskaźnik nowych pojazdów ma wynieść 600 tys. Czterokrotnie mniejsze Czechy mają dzisiaj ten wskaźnik na poziomie 850 tys., a sponiewierana kryzysem Hiszpania – od lat na poziomie 750 tys. – Rząd zaczął promować zakup nowych samochodów, twierdząc, że nowe samochody są źródłem pieniędzy dla budżetu – wyjaśnia dane Faryś.

Zły samochód elektryczny

Gdy przyjrzymy się dokładnie ile nowych samochodów to pojazdy z napędem elektrycznym lub hybrydowym, to okazuje się, że tych pierwszych w Polsce sprzedano do 2015 roku zaledwie 259 sztuk. Hybrydowych natomiast jedynie 5,5 tysiąca.

Faryś tłumaczy taki słaby wynik kilkoma aspektami. – Zasięg elektrycznego samochodu wynosi mniej więcej 200 km. Zatem takim samochodem nie dojedziemy z Warszawy nawet do Olsztyna. Z kolei w polu pod Olsztynem nie „zatankujemy” go. Kosztuje on dzisiaj trzy razy tyle co samochód z klasycznym silnikiem. Dodatkowo, jeżeli powiedzmy mielibyśmy w Polsce ok. 20 tys. samochodów elektrycznych, to w Polsce o godzinie 20-21 mielibyśmy blackout – wylicza prezes PZPM.

Z kolei w całej Europie w 2015 roku sprzedano 150 tys. samochodów elektrycznych. Powody są proste, praktycznie we wszystkich krajach są wyższe lub niższe dotacje. – Bez tych dotacji słupek sprzedaży byłby dużo niższy. Porównujmy rzeczy porównywalne. Bo jeżeli mówimy, że elektromobilność jest jedynym rozwiązaniem, to miejmy na uwadze, że to nie jest sprzedaż rynkowa. To jest sprzedaż dotowana z naszych pieniędzy – zaznacza Faryś. Wskazuje przy tym, że nałożone regulacje, które forsującą z góry założoną technologię może wywołać społeczny gniew. – Możemy od jutra zakazać rejestrowania samochodów spalinowych, tak jak to Niemcy przymierzają się do pomysłu, by za kilkanaście lat zakazać rejestrowania pojazdów z silnikami spalinowymi. Dlatego, że transport odpowiada za zdecydowaną większość emisji szkodliwych substancji, czyli 20%. To, gdzie jest 80%? Dzisiaj, samochód w porównaniu z samochodem sprzed 25 lat, w niektórych przypadkach produkuje nawet 100 razy mniej zanieczyszczeń – podkreśla Faryś.

Nowe technologie – OK. Legislacja na przeszkodzie nowym technologiom

Idziemy dzisiaj bardzo silnie w nowe technologie i konsekwentnie ograniczamy emisję szkodliwych substancji. Natomiast na końcu najważniejszy jest i tak klient oraz grubość jego portfela. – O ile mówimy o społeczeństwach zamożnych, nawet o Polsce w porównaniu z krajami afrykańskimi, to w Polsce pewne rozwiązania można wprowadzić, za to w krajach afrykańskich już nie, dlatego musimy mieć na uwadze cały obrazek, który nazywa się mobilność światowa – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Prezes PZPM wymienia, że najważniejsza rewolucja w samochodach miała miejsce przez ostatnią dekadę. – Wiele różnych systemów ułatwiających życie kierowcom pojawiło się właśnie po 2000 roku. W prosty sposób prowadzą one do autonomicznego samochodu – dodaje Faryś.

Trzy podstawowe rzeczy, z którymi mierzy się branża motoryzacyjna na poziomie europejskim, to zmiany demograficzne. Młodzi ludzie mają dzisiaj zupełnie inne podejście do mobilności i samochodu. – Dla pokolenia dzisiejszych 60-latków jednak samochód był dowodem pewnego powodzenia życiowego. Dzisiaj zaczyna być narzędziem pracy. Można go mieć, można go nie mieć – tłumaczy Faryś. Kolejnym wyzwaniem jest zrównoważony rozwój ekonomiczny. – Jesteśmy fragmentem bardzo dużego łańcucha. Branża motoryzacyjna to jest ok. 13 mln pracowników w UE. To jest prawie 40 mld euro wydanych na badania i rozwój. Jesteśmy największą branżą, która wydaje na ten cel najwięcej pieniędzy – wyjaśnia.

Jak wskazuje Faryś, postęp w poziomie ograniczania emisji szkodliwych substancji jest gigantyczny. Problemem jest urzędnicza legislacja. Pojawia się bardzo dużo rozwiązań, za którymi nie nadążają urzędnicy. – Tryby machiny urzędniczej mielą bardzo wolno. Pojawia się bardzo wiele nowych technologii, natomiast one jeszcze muszą być usankcjonowane. Żeby samochód bez człowieka wyjechał na ulicę Warszawy to trzeba bardzo dużo papierów – zaznacza Faryś.

Autobusy najbardziej elektryczne

Mimo że sektor samochodów prywatnych i ciężarowych elektryzuje się bardzo powoli, to z koli sektor autobusów miejskich – wręcz przeciwnie. – Wydaje się że zelektryzowanie tej branży będzie najszybsze i największe. Te problemy, które są w przypadku samochodów osobowych, to w przypadku autobusów już nie – wyjaśnia prezes PZPM.

Jak podaje Faryś, autobus miejski pokonuje dziennie dystans mniej więcej od 200 do 250 km i jest on bardzo przewidywalny. Poza tym autobus taki jeździ od pętli do pętli, na których ma kilkunastominutowe postoje, co można wykorzystać na podładowanie akumulatorów. Dodatkowo, w przeważającej części, nie jeździ on w nocy, więc można go w zajezdni ładować. Wreszcie można zbudować także trafostację pod zajezdnią i system energetyczny wytrzyma. – Na koniec, autobus elektryczny nie smrodzi tutaj, gdzie jest dużo ludzi, tylko ok. 300 km stąd. W przypadku Francji, prawie w ogóle nie smrodzi – zauważa Faryś.

– Można dzisiaj powiedzieć, że samochód to jest tak naprawdę komputer z dodatkiem silnika, nadwozia i siedzeń – mówi Faryś. Wracając jednak do nowych technologii, to w 2015 roku w Polsce zaledwie 6,5% samochodów było młodszych niż 10 lat. Czyli zaledwie taki odsetek wszystkich pojazdów może dzisiaj posiadać urządzenia usprawniające jazdę. Ponad 55% było starszych niż 10 lat. Gdzie zatem przed Polakami technologie bardziej przyjazne środowisku, albo zyskujący coraz większą popularność car-sharing. – Nie wiemy dzisiaj, czy car-sharing będzie rozwiązaniem i czy jako społeczeństwo będziemy w stanie dzielić się samochodem – wskazuje Faryś.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5