Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Elektromobilność w transporcie publicznym jest nieunikniona. Najlepiej działać teraz

Dalej Wstecz
Autor:

Leonard Dolecki

Data publikacji:
2017-10-13 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Elektromobilność w transporcie publicznym jest nieunikniona. Najlepiej działać teraz
zdjęcie ilustracyjneFot. ms, transport-publiczny.pl
– Samorządy nie mają przymusu kupowania w tej chwili elektrycznych autobusów, ale moim zdaniem jest to najlepszy moment na to. Później będzie trzeba spełnić europejskie normy, a najpierw trzeba się nauczyć jak korzystać z elektromobilności i to można łatwiej zrobić teraz – mówił podczas tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego Włodzimierz Hrymniak, szef projektu e-BUS w Polskim Funduszu Rozwoju.

Program e-BUS to próba koordynacji wielu instytucji, głownie publicznych, czyli strony popytowej. Wspieramy tę stronę i pomagamy korzystać z środków wsparcia w przypadkach kiedy samorządy chcą pozyskać autobusy elektryczne.

Wielkie zakupy e-busów

– Obecnie mamy takie fundusze jak Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, Regionalne Programy Operacyjne oraz Program Polska Wschodnia. Pieniądze z nich mogą zostać wykorzystane na wspieranie elektromobilnośći. W tym roku dzięki nim w całej Polsce zakupionych zostanie 300-400 autobusów elektrycznych – informuje Włodzimierz Hrymniak. – Dodatkowo jest NCBR, który wspiera rozwój technologii pod warunkiem kiedy wiadomo, że będzie na nią popyt. Są jeszcze inne fundusze. Pieniądze na elektromobilność są ogromne – dodaje.

Szef projektu e-BUS zaznacza, że samorządy nie muszą jeszcze inwestować w elektromobilność, ale teraz jest na to najlepszy czas. – Najprawdopodobniej w przyszłości ceny autobusów i ładowarek spadną, ale wtedy nie będzie można korzystać z tak wysokich dofinansowań. Teraz można otrzymać wsparcie w wysokości nawet 85% i nie trzeba wymieniać od razu całej floty. Zainteresowanie mogą kupić kilak autobusów i ładowarkę aby się tej elektromobilności nauczyć – mówił Hrymniak.

Czy można przeskoczyć elektromobilność?

Obecnie pojazdy zasilane elektrycznie wydają się nieuniknioną przyszłością w przypadku komunikacji miejskiej. Jednak podczas Kongresu Transportu Publicznego przedstawiciel Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie mówił także o wadach tej technologii i barierach jakie musi przezwyciężyć branża.

– Autobusy elektryczne są obecnie w 100% związane z infrastrukturą. Muszą mieć one nieograniczony zasięg z uwagi na to, że autobusy miejskie nie zawsze służą tylko do wożenia pasażerów po określanych trasach. Pomagają one np. podczas ewakuacji. Wtedy muszą one być gotowe do przejechania większego dystansu – podkreślał Roman Gogacz, kierownik działu technicznego MZA.

Odpowiedzią może być napęd wodorowy. Taki pomysł forsuje Toyota. – My już od 2014 roku produkujemy masowo pojazdy o napędzie wodorowym. W ich przypadku nie ma problemu z infrastrukturą – mówił podczas KTP dr inż. Andrzej Szałek z Toyota Motor Poland.

Przedstawiciel japońskiego koncernu samochodowego wspomniał również o tym, że podczas Igrzysk Olimpijskich w Tokio w 2020 roku pojawi się 100 autobusów, wyprodukowanych przez Toyotę, o napędzie wodorowym, które pomogą w obsłudze wydarzenia.

Nieunikniona przyszłość

To co się będzie działo w najbliższych latach jest jednak nieuniknione. Normy emisji spalin stają się coraz bardziej restrykcyjne, a jednym z ważnych punktów w ograniczeniu zanieczyszczenia jest wprowadzenie bezemisyjnej komunikacji miejskiej. Technologia wodorowa jest dobrym rozwiązaniem, ale wiele rzeczy wskazuje na to, że potrzebuje jeszcze rozwoju. Pozostaje więc elektromobilność.

– Badania przeprowadzone przez UITP prognozują, że w 2030 roku 50% autobusów na świecie będzie elektrycznych, 10% z nich będą stanowić te o napędzie wodorowym, a jedynie 9% to będą diesle – mówił Włodzimierz Hrymniak. – Należy zaznaczyć, że teraz diesle to ok. 70% - dodał.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
KTP: Środki unijne bardziej kuszące niż PPP

Prawo & Finanse

KTP: Środki unijne bardziej kuszące niż PPP

Jakub Madrjas 12 października 2017

Zielona Góra z elektrykami Ursusa i przegubami Mercedesa

Komunikacja

Zielona Góra z elektrykami Ursusa i przegubami Mercedesa

Witold Urbanowicz 10 października 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS