Partnerzy serwisu:
Komunikacja

EkoTransport. Olsztyńskie tramwaje – rewolucja po pół wieku

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
08-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
EkoTransport. Olsztyńskie tramwaje – rewolucja po pół wieku
fot. MJ
Prezydent Olsztyna nie ukrywa, że gdyby nie środki unijne, to pomysł realizacji tak ambitnej inwestycji, jak przywrócenie komunikacji tramwajowej w mieście, nie pojawiłby się. Stolica Warmii i Mazur jako jedyna w Polsce zdecydowała się przywrócić ten typ transportu. O drodze do spełnienia tej inwestycji opowiedział podczas konferencji EkoTransport. Przedstawił także pokrótce wszystkie zmiany, które zaszły w ostatnich latach w Olsztynie.

Prezydent krótko przypomniał na wstępie całą historię olsztyńskich tramwajów. Droga do ich powstania nie była łatwa i usłana różami, chociażby ze względu na Hiszpanów, którzy mieli zrealizować całą inwestycję, a której nie podołali. Miasto w krótkim czasie musiało znaleźć nowych wykonawców i uporać się z szybko mijającym czasem do rozliczenia środków unijnych. – Ale udało się w 2015 roku tramwaje uruchomić – mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Tym samym prezydent rozpoczął konferencję EkoTransport w Polsce Wschodniej, która odbywa się dzisiaj w Olsztyńskim Parku Technologicznym i poświęcona jest znaczeniu ekologicznego transportu.

Olsztyn jest przykładem miasta, w którym doszło do rewolucyjnych zmian w podejściu do komunikacji miejskiej. Ich podstawą było oczywiście powstanie zupełnie nowego systemu tramwajowego. Dało to początek zmianom na ulicach miasta i ograniczenia przestrzeni dla samochodów na rzecz pieszych i komunikacji miejskiej. Najbardziej widać to w centrum miasta, gdzie sześciopasmową arterię przekształcono w wąską i spokojną ulicę bez zbędnych świateł drogowych. Pieszy ma dzięki temu też mniej barier do pokonania.

Konsekwencją wprowadzenia w mieście tramwajów była konieczność remarszrutyzacji autobusów. Olsztynianie na nowo musieli nauczyć się w sporej części zmienionego układu komunikacyjnego. Ponadto, podpisanie długoletniej umowy pomiędzy Olsztynem a Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym pozwoliło na solidne zabezpieczenie kredytowe. Dzięki temu MPK przeprowadza już kolejny przetarg na dostawę fabrycznie nowych autobusów. Ponadto Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu śmielej uwalnia rynek przewozów. W tym roku na olsztyńskie drogi wyjechało śląskie konsorcjum firm Irex-3 i Meteor, które wzbogaciło miejski transport o 20 nowoczesnych pojazdów.

Inwestycje Olsztyna w transport publiczny przyniosły pasażerom wiele udogodnień. Na przystankach i w pojazdach pojawiły się biletomaty i tablice dynamicznej informacji pasażerskiej. W mieście pojawiła się wreszcie karta miejska, a jednorazowe bilety stały się tańsze. Co więcej, pojawiły się one też w wersji czasowej z prawem do przesiadek. Szybszą i bezproblemową podróż autobusami zapewnia z kolei system Inteligentnego Sterowania Ruchem, który kontroluje najważniejsze skrzyżowania w mieście. By autobusy nie musiały stać w korkach, na głównych arteriach pomyślano również o wytyczeniu buspasów.

Bolączką okazała się z kolei niewystarczająca liczba zakupionych wozów tramwajowych. Rzeczywistość zweryfikowała urzędnicze założenia i w konsekwencji tylko dwie linie jeżdżą z atrakcyjną częstotliwością. Ostatnia linia – studencka – została ograniczona do 30-40 minutowych taktów. Miasto deklaruje, że zakupi brakujące wozy przy okazji rozbudowy systemu tramwajowego. Ma to nastąpić w najbliższych latach. Urzędnicy już wybrali preferowany kierunek, którędy tramwaje pojadą w przyszłości. Teraz przygotowywana jest finalna koncepcja.

– Jak pozostałe miasta Polski Wschodniej przygotowujemy dalsze projekty rozwoju komunikacji miejskiej, w naszym przypadku, oczywiście, będą to tramwaje – wyjaśnia Grzymowicz. Jak głoszą przytoczone przez prezydenta wyniki niedawnych badań przeprowadzonych w Olsztynie wśród pasażerów na temat ostatnich zmian w mieście, jest przyzwolenie mieszkańców na dalsze inwestycje. – Olsztynianie najlepiej oceniają zmiany w zakresie rekreacji, bo aż 76,5% wskazało ten aspekt, dalej atrakcyjności turystycznej na 75% i transportu publicznego na 70,1% – wymienia Grzymowicz. – Mieszkańcy w tej chwili dostrzegli, że nasz transport publiczny jest coraz bardziej sprawny, coraz bardziej przyjazny i chętniej z tego korzystają. Również jeżeli chodzi o same tramwaje, to tę inicjatywę poparło swoim pozytywnym głosem 62% respondentów – dodaje.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5