Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Ekologia transportu miejskiego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
2017-06-06 10:26
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ekologia transportu miejskiego
fot. Siemens
– Transport jest dla miasta niczym krwioobieg, każdy zator lub brak swobody przemieszczania negatywnie wpływa na jego rozwój – zauważa Jacek Fink-Finowicki, inżynier projektu w pionie transportu miejskiego, branży Mobility w Siemens. Fakt ten wymusza, w zależności od intensywności ruchu, inwestycje w bus-pasy, torowiska dla tramwajów czy budowę metra lub kolei metropolitalnej. Zapewnia to coraz wyższą efektywność transportu, czyli pozwala zaspokoić potrzeby transportowe większej liczby osób, przy coraz mniejszym zapotrzebowaniu energetycznym w odniesieniu na jeden pasażerokilometr. Prezentujemy komentarz eksperta.

Nie tylko energooszczędność

Ekologia to oddziaływanie na środowisko. W trosce o nasz wspólny miejski ekosystem, powinniśmy dążyć do tego, aby oddziaływanie transportu było zatem jak najbardziej korzystne.

Najczęściej rozpatrujemy to w kategoriach energochłonność pojazdu. Stąd w wielu specyfikacjach przetargowych pojawiają się punkty za oszczędność zużycia energii. Jednak sama energooszczędność uzyskana przez zastosowanie wydajnego układu napędowego oraz optymalizację konstrukcji dla uzyskania niewielkiej masy pojazdu, nie jest jedynym parametrem określającym stopień negatywnego wpływu na środowisko.

Często zapominamy, że przyjazny dla środowiska oznacza również: cichy, komfortowy, łatwy w obsłudze, tani w eksploatacji oraz generujący ograniczone siły i drgania w infrastrukturze, czy w końcu tani przy utylizacji. Zaawansowane pojazdy spełniające wszystkie wcześniej wymienione kryteria są zazwyczaj nieco droższe w produkcji, stąd pojawia się pytanie czy warto ponosić większy koszt zakupu w imię szczytnej idei.

Ekologiczny = ekonomiczny

Zwróćmy jednak uwagę, że każdy w wcześniej wymienionych czynników ma swój aspekt ekonomiczny. Cichy pojazd to nie tylko mniejsza uciążliwość dla mieszkańców czy żyjących w mieście zwierząt. Cichy, to również taki, który emituje mniej drgań, wpływających nie tylko na samo torowisko, lecz również na okoliczne budynki, co z kolei przekłada się na mniejsze koszty utrzymania całej infrastruktury miejskiej. Komfortowy oznacza zachęcający do podróży, co przekłada się na poziom wpływu z biletów. Komfort jazdy oznacza również mniejsze zmęczenie pasażerów i pracowników przewoźnika, czyli większą produktywność. O możliwych oszczędnościach wynikających z dłuższych okresów między-przeglądowych, czy z mniejszego zużycia podzespołów, nie trzeba chyba nikogo przekonywać.

Mnożąc 30 lat eksploatacji pojazdu przez średni roczny przebieg pojazdu oraz nawet przez tylko 1,5 zł/wozokilometr oszczędności, szybko zauważymy jaki jest poziom potencjalnych oszczędności wynikających z zastosowania zaawansowanych rozwiązań przyjaznych środowisku. Porównując uzyskany wynik do średnich cen zakupu pojazdu widzimy, że stosowanie przy przetargach kryterium ceny o wadze większej niż 50% może być w dłuższej perspektywie czasowej nieopłacalne. Innymi słowy, inwestycja w rozwiązania przyjazne środowisku, to nie tylko moda wspierania szczytnych idei, lecz po prostu gospodarna oszczędność – zwłaszcza z punktu widzenia rozwoju i wydatków miasta.

Oczywiście nie jest łatwo w krótkiej perspektywie finansowej (5-7 lat) przeprowadzić postępowanie przetargowe i jednocześnie wystarczająco wypróbować dany typ pojazdu. Warto zatem poszukać sposobu na powiązanie samej dostawy z przynajmniej 10-letnim okresem utrzymania. Takie przerzucenie znacznej części kosztów cyklu życia pojazdu na dostawcę powinno skutkować łatwiejszym wyborem produktów o niższym całkowitym koszcie eksploatacji, które jednocześnie mają mniejszy negatywny wpływ na środowisko. Wymaga to jednak znalezienia innych niż obecnie powszechnie stosowane metody prowadzenia projektów przy jednoczesnej zmianie sposobu finansowania.

Nowoczesny transport miejski

Siemens będąc liderem rozwiązań przyjaznych środowisku posiada gotowe propozycje dla tramwajów (Avenio, S70), systemów metra (Inspiro) czy kolei metropolitalnej (Mireo, Desiro). Każda z rodzin pojazdów jest zoptymalizowana nie tylko pod kątem maksymalnej oszczędności energetycznej, ale również pod względem osiągania wysokiego komfortu podróży i minimalizacji emitowanego hałasu. Uzyskano to dzięki połączeniu analizy doświadczeń z różnych układów konstrukcyjnych oraz świadomym doborze poszczególnych podsystemów.

Eksploatacja pojazdów Inspiro w warszawskim metrze dowiodła wręcz niewiarygodnej sprawności energetycznej tych pojazdów. Dodatkowo wiele takich czynników jak poziom hałasu, drgań czy ogólny komfort podróży, każdy pasażer może na co dzień porównać i potwierdzić podróżując podziemną koleją. Eksploatacja tramwajów Combino w Budapeszcie wykazała natomiast, że realna jest żywotność obręczy tramwajowych na poziomie 500 tysięcy kilometrów. Dodatkowym profitem, zarówno dla środowiska jak i dla operatora pojazdów, jest możliwość odzyskania ponad 95% materiałów podczas utylizacji pojazdu po zakończeniu eksploatacji.



VII Kongres Kolejowy
 

Celem kongresu CITY MATTERS jest zgromadzenie w jednym miejscu przedstawicieli samorządów, miejskich aktywistów, polskich i zagranicznych ekspertów oraz przedsiębiorców aby móc dyskutować o przyszłości naszych miast.

Wspólnym mianownikiem tematycznym wydarzenia jest szeroko rozumiana jakość życia w mieście oraz promowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na jej poprawę. Istotną funkcją kongresu jest umożliwianie osobom decydującym o kształcie polskich miast nawiązania kontaktu, wymiany poglądów i opinii.

Wśród zagadnień, jakie poruszymy będą m.in.: wspólne miasto, jakość powietrza, transport, polityka mieszkaniowa, zieleń miejska, miasto dla pieszych, placemaking oraz estetyka przestrzeni publicznych. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Siemens oferuje oprogramowanie dla transportu publicznego

Prawo & Finanse

Siemens oferuje oprogramowanie dla transportu publicznego

jd/inf. pras. 04 maja 2017

Metro przed zakupem pociągów. Jakie szanse dla polskich firm?

Prawo & Finanse

Metro przed zakupem pociągów. Jakie szanse dla polskich firm?

Witold Urbanowicz 18 marca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS