Partnerzy serwisu:
Komunikacja

E-commerce coraz bardziej wszechstronne

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-06-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
E-commerce coraz bardziej wszechstronne
fot. Axisadman CC BY-SA 3.0
E-commerce jest jedną z najdynamiczniejszych branż obejmująca coraz bardziej zróżnicowane towary w tym nietypowe dostawy takie jak meble, które transportuje m.in. spółka ID Logistics czy urządzenia AGD jedna z nowych propozycji DB Schenker. Nowe obszary na które wkracza e-handel przynoszą wiele niespodziewanych wyzwań prawnych na które zwrócił ekspert z Kancelarii Prawnej Wierzbowski Eversheds podczas konferencji Last Mile w eCommerce 2016, która odbyła się w Warszawie 2 czerwca. 

Spotkanie poświęcone rozwojowi sektora e-commerce rozpoczęło wystąpienie prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Krzysztofa Dyla, który zwrócił uwagę na fakt, że krajach Unii Europejskiej wzrost obrotów w sektorze handlu internetowego jest 7 razy szybszy niż wzrost PKB. Jego zdaniem główną barierą powstrzymującą polskich przedsiębiorców przed rozpoczęciem sprzedaży w Internecie są wysokie ceny dostawy. Innym problemem jest występująca wśród konsumentów niepewność co do terminowości dostaw.

Transgraniczny handel cyfrowy rozwija się znacznie wolniej niż handel krajowy. W Polsce tylko 5% konsumentów e-commerce kupuje od sprzedawców zagranicznych.. Aby zaradzić temu problemowi kraje UE wdrażają zasady Jednolitego Rynku Cyfrowego (DSM). Jego celem jest zapewnienie łatwiejszego dostępu do towarów i usług cyfrowych w całej Europie oraz skorzystanie ze skali rynku obejmującego ponad 500 mln ludzi. – Wprowadzenie Jednolitego Rynku Cyfrowego pozwoli zwiększyć PKB Unii Europejskiej o 415 mld euro – zauważył Krzysztof Dyl.

Kłopotliwe odstąpienie od umowy

Paweł Lipski, radca prawny w Kancelarii Prawnej Wierzbowski Eversheds przedstawił ocenę dostosowania branży e-commerce do wymogów nowej ustawy o prawach konsumenta. Jego zdaniem sklepy internetowe dobrze wypełniają obowiązki informacyjne jakie nakłada ustawa. Pewne problemy wystąpiły formułą „zamawiam z zobowiązaniem do zapłaty” i wiele sklepów wprowadza skróconą formułę. Wątpliwości branży dotyczą też formularzy odstąpienia. Zgodnie z ustawą klient może w ciągu dwóch tygodni odstąpić od umowy i zwrócić zakupiony towar. Sklep następnie zwraca pieniądze na zakup pomniejszone o kwotę zmniejszenia wartości rzeczy wynikającej z jej użytkowania. W praktyce działania e-sklepów występują wątpliwości co do formularza odstąpienia i sposobu obliczania wartości zużycia towaru.

Jak zauważa Lipski, ustawa nie nakłada na klienta obowiązku przesyłania wypełnionego formularza zawierającego szczegółowe dane o transakcji. – Teoretycznie wystarczy prosta formuła „odstępuję od umowy…”. W praktyce sklepy wolą mieć szczegółowy formularz, po to by nie było problemów po stronie księgowania podatku – powiedział ekspert.

Ważnym obowiązkiem ciążącym na przedsiębiorcy jest dostarczenie formularza odstąpienia na „trwałym nośniku”. Jak tłumaczy Lipski, pojęcie „trwały nośnik” może oznaczać zarówno formularz w formie papierowej, jak też e-mail i pdf. Trwałym nośnikiem nie jest natomiast link do strony, z której można pobrać formularz. W takim wypadku bowiem formularz nie jest dostarczony do klienta, ponad to w przypadku awarii pobranie formularza z hiperlinku może się nie powieść.

Problemem jest często także obliczenie kwoty wyrażającej zmniejszenie wartości rzeczy poprzez jej użytkowanie. Wg prawnika Kancelarii Prawnej Wierzbowski Eversheds przedsiębiorcy nie wiedzą jak to zrobić i wolą często zwrócić całą zapłatę za towar, nawet w przypadkach gdy widoczne jest zużycie. Dla sklepów internetowych jest to spory koszt. Tymczasem odstąpienie od umowy nie oznacza, że możemy zwrócić towar zużyty.

– Przyjmuje się, że odstąpienie od umowy jest tym samym co rezygnacja z zakupu w sklepie stacjonarnym po obejrzeniu towaru. Zatem sklep nie może ponosić kosztów zużycia towarów. Używanie towaru, który zwracamy w trybie odstąpienia od umowy jest tym samym co oglądanie go w sklepie stacjonarnym – tłumaczy Lipski.

Dodatkowe prawa nie zawsze korzystne dla klienta

Częstym przypadkiem jest łączenie prawa do odstąpienia z dodatkowymi prawami dla klienta.. Takie praktyki często jednak, zdaniem eksperta, są dla klientów niekorzystne, np. zdarzają się umowy, w których okres prawa do zwrotu towaru wydłużono do 60 dni jednak warunki jakie trzeba spełnić by zwrócić produkt są o wiele mniej korzystne niż prawo do odstąpienia wynikające z ustawy. Polskie przepisy konsumenckie wskazują również, że e-sklep ma obowiązek zwrotu klientowi kosztów dostawy towaru, który zwracamy. Klient ma także prawo do wyboru najtańszej możliwej formy dostawy, o czym zdaniem Lipskiego niektórzy przedsiębiorcy zapominają.

Polskie prawo o ochronie konsumenta jest zdaniem eksperta najbardziej rozbudowane w Europie i nakłada na przedsiębiorców szereg obowiązków, których nie trzeba spełniać w innych krajach. Stanowi to pewne utrudnienie w przypadku działalności sklepów zagranicznych oferujących usługi w Polsce. – Wiele umów i regulaminów, które stosują e-sklepy w innych krajach w Polsce byłoby niezgodne z przepisami. Kupując w sklepie zagranicznym musimy pamiętać, że warunki transakcji jakie tam są oferowane są mniej korzystne dla nas niż w sklepach polskich – zauważa Lipski.

E-handel generatorem innowacji w logistyce

Branża e-commerce jest znaczącym generatorem innowacji w sektorze logistycznym, o którym opowiedział ekspert, Sven Schürer, Director Business Development w ID Logistics, jednej z największych spółek logistycznych działających na rynku, obecnej także w Polsce. Specyficzne wyzwania przynosi sprzedaż przez Internet produktów z segmentu lifestyle i kosmetyków. Produkty te często kupowane są jako prezenty, a czynności które wykonują pracownicy tradycyjnego sklepu – czyli pakowanie i ozdabianie paczek mogą być wykonane w magazynie ID Logistics. W ten sposób klient po złożeniu zamówienia przez Internet otrzymuje gotową paczkę, którą może wręczyć obdarowanej osobie. ID Logistics oferuje nie tylko zapakowanie w eleganckie pudełko i przyozdobienie paczki ale tez przygotowanie kartki z spersonalizowaną wiadomością np. życzeniami. Klient może wybrać z szerokiej gamy ozdobnych opakowań i dodatków.

Wyzwaniem dla logistyki e-commerce są meble. Pakowanie jest tu szczególnie ważnym czynnikiem zmniejszającym ryzyko uszkodzenia towaru. Meble to produkt, który stwarza tez duże wyzwania organizacyjne dla sklepu i dostawcy. – Trudno przewidzieć jak wiele mebli będzie zamawianych danego dnia. Zależy to od wielu czynników. Na przykład zła pogoda w weekend powoduje, że mamy bardzo dużo zamówień. Ponad to produkty często nie mieszczą się w standardowych opakowaniach, a magazyny muszą mieć dużą powierzchnię – powiedział Schürer.

Rozwiązaniem jakie ID Logistics znalazło na powyższe trudności jest automatyzacja i innowacje w technice magazynowej, które pozwalają uprościć proces pakowania. W magazynach spółki w Niemczech wdrożono rozwiązanie Packsize, które automatycznie dobiera karton do konkretnego produktu. Rozwiązanie to jest przydatne w pakowaniu towarów wielkogabarytowych. Dzięki zastosowaniu Packsize pracownicy wykonują mniej czynności, co pozwala zaoszczędzić na kosztach pracy. – Dodatkowe korzyści to oszczędność kartonu. Maszyna dobiera optymalne opakowanie dzięki czemu unika się pakowania w zbyt dużych pudłach, co z kolei pozwala załadować więcej paczek do samochodu i obniżyć koszty transportu – zauważył Schürer.

ID Logistics wprowadził również w swoich magazynach systemu automatycznego pakowania produktów niewielkich rozmiarów oraz maszynę do przygotowania kartonów. Rozwiązania te przyspieszają czas pakowania i pozwalają zaoszczędzić materiał i koszty magazynowania. Poprawia się dokładność pakowania co zmniejsza ryzyko uszkodzenia towaru, a to jest czynnik istotny dla klientów e-commerce.

Dostawa tego samego dnia


Oprócz kwestii kosztów dostawy i warunków umowy jako jedną z barier w rozwoju sektora e-commerce wskazywana jest kwestia czasu dostawy. Pod tym względem w ciągu ostatniej dekady zaszedł jednak duży postęp, na co zwrócił uwagę Adam Tomczak, prezes spółki X-press, która wprowadziła usługi sam day delivery, czyli spotykane coraz częściej w wielu krajach dostawy towaru tego samego dnia, w którym zostały zakupione przez Internet. Obecnie same day delivery i next day delivery powoli zaczynają być standardem w e-handlu jednak z przyczyn technicznych ich wdrożenie możliwe jest tylko w większych miastach. W Polsce pewną barierą w rozwoju dostaw tego samego dnia są oczekiwania klientów, którzy nie są skłonni ponieść dodatkowych kosztów takiej usługi i spodziewają się że dostawa tego samego dnia będzie zawarta w cenie zakupu.

Dostawa „trudnych” przesyłek

Branża e-commerce coraz częściej dotyczy też produktów wielkogabarytowy w tym urządzeń RTV i AGD. Na razie zdecydowaną większość takich zakupów Polacy prowadzą w sklepach stacjonarnych, jednak coraz częściej kupujemy duże towary w e-sklepach oferujących dostawy do domu. Takie przesyłki są dla firm kurierskich i logistycznych sporym wyzwaniem organizacyjnym. Na specyfikę takich usług zwrócił uwagę Tomasz Pyka, dyrektor sprzedaży DB Schenker. Firma kurierska musi mieć przygotowany zespół pracowników którzy będą wnosili towary do domu i mogli je zamontować. W przypadku niektórych urządzeń wymaga to specjalnych zezwoleń. Konieczna jest też elastyczność czasu pracy aby umożliwić dostawę w weekendy i poza godzinami pracy. W Polsce jednak znakomita większość klientów nie decyduje się na takie usługi. Tylko 20% klientów chce wniesienia towaru do mieszkania, a tylko 5% chce dostawy poza godzinami pracy.

- Większość klientów woli wnosić i montować urządzenia AGD z pomocą krewnych lub kolegów. Trzeba edukować klientów o możliwości zamówienia dostawy do mieszkania i montażu urządzenia w domu – mówi Pyka.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bezpłatne autostrady? Nie tego chcą Polacy

Komunikacja

Bezpłatne autostrady? Nie tego chcą Polacy

Łukasz Malinowski 09 czerwca 2023

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Francja. Reklamy samochodów zachęcą do spacerów i roweru

Prawo & Finanse

Francja. Reklamy samochodów zachęcą do spacerów i roweru

Mateusz Kieruzal/ Łukasz Malinowski 07 stycznia 2022

Zobacz również:

Bezpłatne autostrady? Nie tego chcą Polacy

Komunikacja

Bezpłatne autostrady? Nie tego chcą Polacy

Łukasz Malinowski 09 czerwca 2023

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Francja. Reklamy samochodów zachęcą do spacerów i roweru

Prawo & Finanse

Francja. Reklamy samochodów zachęcą do spacerów i roweru

Mateusz Kieruzal/ Łukasz Malinowski 07 stycznia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5