Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Dwukierunkowe myślenie dla miejskiego systemu rowerowego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-09-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Dwukierunkowe myślenie dla miejskiego systemu rowerowego
fot. Tines
– W Polsce przy myśleniu o rozwoju transportu rowerowego bierze się pod uwagę tylko inwestowanie w infrastrukturę, a to błąd. Trzeba pomyśleć o zmianie mentalności i o edukowaniu użytkowników – mówił dr inż. Maciej Dobrzyński z Politechniki Białostockiej na konferencji Rower w Mieście 2015, organizowanej przez ZDG TOR. Żeby popyt na rower miejski wzrósł potrzebne jest myślenie dwukierunkowe.

To, jak działa rowerowy system miejski, najlepiej ocenić patrząc na odpowiednie wskaźniki. W Polsce często zwraca się uwagę na liczbę przejechanych kilometrów, co może prowadzić do mylnych wniosków. Więcej informacji dostarcza rotacja, czyli liczba wypożyczeń jednego roweru na dobę.

Analiza wskaźników

Rotacja w większych polskich miastach jest stosunkowo niska. Np. Warszawa, która posiada dużo stacji rowerowych, osiąga wskaźnik rotacji na poziomie trzech wypożyczeń na dobę, a to nawet poniżej średniej, która jest na poziomie ok. czterech wypożyczeń jednej maszyny w ciągu 24 godzin. W Polsce najwyższy poziom rotacji osiąga Bydgoszcz. Jednak wciąż wynik ten jest znacznie mniejszy niż u liderów europejskich – takich jak Barcelona czy Dublin.

Analiza rozkładu dobowego pokazuje, że do największej liczby wypożyczeń dochodzi ok. godziny 17. Jednak jeśli podzielimy użytkowników na grupę zarejestrowaną oraz przypadkową, to zauważymy, że ta pierwsza część wypożycza tak samo dużo rowerów rano, jak i po południu.

Sprecyzowany użytkownik

Nie można z góry zakładać, że każdy jest fanem komunikacji rowerowej. – Aby system działał dobrze niezbędne jest sprecyzowanie grupy docelowej. Użytkownicy dzielą się na dwie grupy: taką, która regularnie korzysta z usługi oraz taką, która wsiada na rower miejski tylko co jakiś czas. W Polsce grupą najczęściej korzystającą z tej oferty są młodzi ludzie w wieku 18-25 lat – czyli uczący się lub studiujący – mówi Maciej Dobrzyński.

W rozmowach o przyszłości rowerów sprecyzować trzeba nie tylko grupę sprzyjającą inicjatywie, ale także tę, która jest przeciwko i będzie utrudniać działania związane z rozwojem systemu rowerów miejskich. Mowa oczywiście o wandalach, którzy niszczą infrastrukturę miejską – także dotyczącą transportu rowerowego. Największy problem pod tym względem jest w Paryżu.

Koszty

Mamy dwa etapy rozwijania infrastruktury: budowy oraz użytkowania. Koszty związane z budową są określone przez przetarg, mniej oczywiste są te związane z użytkowaniem. – Mogłoby się wydawać, że najdroższa jest naprawa maszyn. Ona wynosi 20% całych kosztów. Najwięcej pieniędzy wydaje się jedmak na transport rowerów. Pochłania to od 30% do 40% wydawanych pieniędzy. Jeśli na jednej stacji popyt jest duży, ale mało osób przyjeżdża w to miejsce, to w nocy trzeba na tą stację rowery dostarczyć. W Nowym Jorku przewozi się co noc ok. 2 tys. rowerów – mówi Maciej Dobrzyński.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.



– Wniosek jest taki, że trzeba nie tylko inwestować w infrastrukturę ale także w zmianę mentalności ludzkiej. System rowerowy jest nieodłączną częścią miasta, a jego działalność jest silnie zdeterminowana przez charakterystykę miasta – podsumowuje Maciej Dobrzyński.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5