Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Dworzec Południowy – nowy węzeł przy Wilanowskiej w 2020 r.?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-03-03 16:14
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dworzec Południowy – nowy węzeł przy Wilanowskiej w 2020 r.?
Zwycięska pracafot. WU
Warszawski ZTM rozstrzygnął dzisiaj konkurs dla studentów Politechniki Warszawskiej na koncepcję komunikacyjno-urbanistyczną tzw. Dworca Południowego, czyli węzła przy stacji metra Wilanowska. To na razie propozycje, ale organizator komunikacji chciałby zbudować tutaj węzeł z prawdziwego zdarzenia. Urzędnicy nie podjęli jeszcze decyzji, czy projekt będą realizować sami, czy pozyskają partnera prywatnego.

Dworzec Południowy, który „zachował” swoją nazwę po kolei wąskotorowej w kierunku Piaseczna i Grójca, pełni ważną rolę w układzie komunikacyjnym. Tutaj bowiem następują przesiadki m.in. z autobusów podmiejskich z kierunku Piaseczna oraz miejskich z Wilanowa do tramwajów i metra na stacji Wilanowska. Wybudowano tutaj jeden z pierwszych parkingów przesiadkowych Park and Ride. Z pętli autobusowej korzystają też przewoźnicy regionalni i międzymiastowi, w tym Polski Bus. Całość jednak jest mocno nieuporządkowana, funkcje związane z obsługą pasażerów są ograniczone, a dojście do metra nieco wydłużone – w dodatku otoczone straganami. Ogólnie wygląd i funkcjonowanie węzła nie licują z powagą miejsca.

Okolicę Dworca Południowego zaczyna otaczać nowa zabudowa mieszkaniowa i biurowa. Od dawna mówi się o uporządkowaniu tej przestrzeni i uczynieniu z niej nowego centrum dzielnicy. Miałby się także znaleźć tutaj biurowiec ZTM-u. Zmiana zagospodarowania terenu jest kluczowa – także pod kątem niepogarszania przesiadek. – Lada chwila rozpoczyna się budowa ulic dzielnicowych i budynku biurowego, który spowoduje przebudowę jednego z wyjść metra. Jeżeli na tym by się skończyły inwestycje, to węzeł mógłby być w jeszcze gorszym stanie – mówi Jakub Miernik, który w ZTM-ie zajmuje się węzłami przesiadkowymi. Dalsza niekontrolowana zabudowa znacząco pogorszyłaby funkcjonowanie węzła – pierwotnie zakładano bowiem też zagospodarowanie kolejnej działki, przez co dojście do pętli autobusowej wzdłuż wschodniej ściany parkingu Park and Ride. – Miejmy nadzieję, że do tego nie dojdzie, ta działka jest kluczowa dla stworzenia funkcjonalnego węzła – podkreśla Miernik.

Śmiałe wizje studentów


ZTM wspólnie z Politechniką Warszawską zorganizował dla studentów konkurs na przygotowanie koncepcji komunikacyjno-urbanistycznej dla węzła. Złożono 12 różnych prac, które były oceniane pod kątem kryterium komunikacyjnego i urbanistyczno-architektonicznego. Propozycje dosyć mocno ingerowały w przestrzeń – wraz z zamykaniem bądź chowaniem fragmentów ulic, budową podziemnego dworca autobusowego, zmianą układu linii tramwajowych z uwzględnieniem nowych tras do Wilanowa i Służewca, stworzeniem nowych placów i zabudowy usługowo-biurowo-handlowej.

 
Zagospodarowanie przestrzeni wg zwycięskiej pracy, fot. WU

Pierwsze miejsce przyznano zespołowi, w skład którego wchodzą Anna Kowalczyk, Kamila Monat i Marcin Jaworski. Zakłada ona jednokierunkowy ruch w obrębie Dworca Południowego na Puławskiej (do centrum) i alei Niepodległości (od centrum), z podziemnym dworcem dla autobusów podmiejskich i dalekobieżnych w miejscu mniej więcej obecnej pętli tramwajowej. Tramwaje zostałyby na górze – nad dworcem autobusowym przewidziano pętlę ze wspólnymi przystankami przy Puławskiej – z czterema krawędziami, zapewniającymi przesiadki drzwi-w-drzwi. Nowa linia tramwajowa do Wilanowa byłaby poprowadzona nad stacją metra, z dodatkowym przystankiem w rejonie południowej głowicy stacji, a dalej w osi tunelu metra, gdzie możliwości zabudowy są i tak ograniczone. Projekt zakłada oczywiście zieleń ze szpalerami drzew oraz nowe place.

ZTM zapowiada zmiany


To oczywiście jedynie wizja, która pokazuje jak ten rejon mógłby wyglądać. Plany ZTM-u są jednak całkiem realne. – Można temu miejscu nadać blask i wielkomiejski charakter. Musimy tak budować węzły, byśmy mieli – jaki miasto i mieszkańcy – z tego jak najwięcej – mówi Jakub Miernik. To niezwykle ważne – jak wylicza, w zeszłym roku wykonano w stolicy 1,1 mld podróży, z czego 40% z co najmniej jedną przesiadką. Wśród priorytetów dobrego węzła są: skrócenie czasu przesiadki, poprawa bezpieczeństwa i komfortu pasażerów, efektywność ekonomiczna oraz czynnik miastotwórczy. – Przygotowując koncepcję węzła, będziemy starali się połączyć te wszystkie funkcje, zbliżyć je do siebie i zaproponować jak najbardziej funkcjonalny i komfortowy węzeł dla mieszkańców, ale także zastanowić się co budować u góry – to miejsce, gdzie ludzie chętnie zrobią zakupy, załatwią formalności – podkreśla Miernik.

– W ciągu kilku miesięcy chcielibyśmy ogłosić przetarg na wykonanie koncepcji tego węzła i analizy pod względem funkcjonalnym, ekonomicznym, formalno-prawnym i inwestycyjnym, w którym kierunku powinniśmy iść i dlaczego – mówi Jakub Miernik. Kluczowa jest forma inwestowania – czy węzeł powinien być wyłącznie przez stronę miejską czy z podmiotem prywatnym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Koncepcja miałaby powstać do końca roku.

W przyszłym roku dokonany zostanie wybór metody inwestowania. – W 2017 r. mamy nadzieję na pozyskanie partnera lub finansowania i ogłoszenia konkursu czy przetargu na projekt. W naszych bardzo ambitnych założeniach w 2018 r. trwałby proces projektowania, a w latach 2019-2020 budowa pierwszego etapu, czyli węzła przesiadkowego – mówi Miernik.


Zwycięska wizja, fot. WU

 

Zwycięska wizja, fot. WU


Zwycięska wizja, fot. WU


Zwycięska wizja, fot. WU

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Nowa Wilanowska na miarę XXI w. Pomogą prywatni inwestorzy?

Przestrzeń

Nowa Wilanowska na miarę XXI w. Pomogą prywatni inwestorzy?

Witold Urbanowicz 06 kwietnia 2016

Efektowne przesiadki. Bydgoszcz stawia na węzły

Przestrzeń

Efektowne przesiadki. Bydgoszcz stawia na węzły

Witold Urbanowicz 25 marca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5