Dzisiaj zakończył się czas na składanie ofert w olsztyńskim przetargu na dostawę szesnastu fabrycznie nowych autobusów – po osiem sztuk w wersji 12-metrowej i przegubowej. Poprzedni przetarg unieważniono, bowiem Solaris złożył za wysoką cenę. Teraz do postępowania swoje oferty złożyły dwie firmy – Man i Solaris.
Olsztyn poważnie pracuje nad unowocześnieniem swojej floty autobusowej i poprawie komfortu dla pasażerów. W związku z tym w tym roku rozpisał kolejny już przetarg na dostawę fabrycznie nowych autobusów miejskich. Tym razem w zamówieniu znalazło się po osiem pojazdów MAXI i MEGA. Te pierwsze mają mieć 11,5–12 m, muszą zmieścić minimum 86 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących i być wyposażone w troje drzwi. Długość tych drugich określono na 17,5–18,75 m, ich pojemność na 135 osób i wskazano wymóg posiadania minimum 40 siedzeń, oraz czterech drzwi w układzie 2–2–2–2. Oba typy pojazdów muszą być wyposażone w silniki spełniające normę emisji spalin Euro 6. Dodatkowo silniki muszą być przystosowane do rozruchu w temperaturze – 32 stopni.
W środę (17.08.) zakończył się czas składania kopert z ofertami. Jak się tym razem okazało, udział w
ponowionym przetargu wzięły dwie firmy – Man i Solaris. – Komisja przetargowa analizuje obie oferty. To może potrwać około dwóch tygodni, choć – zgodnie z przepisami – mamy na to dwa miesiące. Po analizie merytorycznej: formalnej i technicznej, komisja podejmie decyzję, która oferta odpowiada specyfikacji określonej w przetargu – mówi Cezary Stankiewicz, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Olsztynie.
Zamawiający przeznaczył na zakupy 27,6 mln zł netto. – Obie oferty są zbliżone do kwoty, którą przygotowaliśmy na zakup autobusów – dodaje Stankiewicz. Cena w przetargu stanowi 73% oceny przetargowej. 15% punktów można uzyskać za kwestie techniczne, przy czym najważniejsze znaczenie ma pojemność silnika, a poza tym punktowane są też wykonanie poszycia i szkieletu nadwozia z aluminium i stali nierdzewnej, odpowiednia konstrukcja szyby przedniej i kierunkowej bocznej oraz szerokość przejścia miedzy tylnymi nadkolami. 10% punktów jest do zdobycia za gwarancję i serwis (m.in. ulokowanie autoryzowanego serwisu producenta w Olsztynie lub do 3 km poza granicami miasta). Z kolei 2% punktów zarezerwowano na odpowiednio niskie zużycie energii.
Jeżeli w Olsztynie pojawią się kolejne autobusy Solarisa, to udział we flocie pojazdów tego producenta mocno się zwiększy z 70 obecnie sztuk do 86 sztuk. Z kolei Manów miejski operator posiada w swojej flocie 44 sztuki. Niestety, są one już w bardzo różnym wieku i w większości sprowadzone do Olsztyna jako używane. Na tę chwilę MPK Olsztyn posiada 157 autobusów.