W tym miesiącu do Gdyni trafią dwa nowe trolejbusy Solaris Trolino 12. W przeciwieństwie do innych pojazdów jeżdżących w ramach PKT Gdynia, które poza siecią mogą przejechać do 5 km, te poradzą sobie „bez drutów” nawet na trzykrotnie dłuższej trasie.
O planach ZKM Gdynia, które zakładają zaprzestanie rozbudowy trolejbusowej sieci elektrycznej,
mówił nam kilka miesięcy temu dyrektor tej instytucji Olgierd Wyszomirski. – Na wieszanie sieci raczej nie ma szans. Teraz chcielibyśmy kupować duobusy, czyli trolejbusy, które korzystają z tej sieci, która już jest i mogą jechać dalej poza tą siecią jako elektrobusy – tłumaczył. – W gdyńskim planie transportowym zaplanowaliśmy uruchomienie komunikacji trolejbusowej do osiedla Demptowo czy osiedla Fikakowo, a też głośno mówi się o Gdańsku, choć w planie transportowym to się nie znalazło – dodawał.
Nowe trolejbusy są częścią tej strategii. Będą kosztować ok. 3 mln zł. Trafią do Gdyni w ramach unijnego programu badawczego Civitas Dynamo. Nowe pojazdy od maja zaczną obsługiwać wydłużona linię 21, która poprowadzi aż do skweru Kościuszki i Al. Jana Pawła II, czyli poza istniejącą sieć elektryczną.
– W dni powszednie i soboty tę linię obsługują cztery trolejbusy. Dwa z nich będą pojazdami nowego typu, które zajeżdżać będą na skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II, zapewniając połączenie centrum Gdyni oraz Orłowa i Sopotu m.in. z Akwarium Gdyńskim – mówi w rozmowie z Gazetą Wyborczą Trójmiasto rzecznik ZKM Marcin Gromadzki.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni dysponuje 89 pojazdami, z czego prawie połowa to trolejbusy z bateriami pozwalającymi na jazdę na krótkich odcinkach bez zasilania z sieci. Ale do tej pory były wykorzystywane awaryjnie. Nowe Trolino, z bateriami litowo-jonowymi, mają być rozmyślnie używane na odcinkach bez zasilania. Ten model może pobierać energię z sieci, może być ładowany na przystanku lub właśnie korzystać ze zmagazynowanej energii.
Wspomniane na wstępie Fikakowo i Demptowo mogą zyskać połączenie trolejbusowe na takiej samej zasadzie, jak skwer Kościuszki, jeśli tam trojelbus bez sieci się sprawdzi. Planowana linia do Gdańska (trolejbus miałby dojeżdżać do Ergo Areny) będzie możliwa, jeśli do porozumienia z Gdynią dojdą Sopot i Gdańsk.