MZK Ostrołęka zaprezentowała dwa nowe autobusy marki Solaris Urbino 8.9. Przewoźnik chwali się, że to pierwsze fabrycznie nowe autobusy elektryczne w Polsce. Korespondencyjny spór o pierwszeństwo toczy z Jaworznem, które swojego 12-metrowego solarisa odebrało przed miesiącem, ale jeszcze go nie zaprezentowało.
Umowę na dostawę dwóch elektrobusów podpisano w Ostrołęce już we wrześniu zeszłego roku. Ale zaprezentowano je dopiero teraz. Każdy z autobusów kosztował 1,6 mln zł netto, a zakup w 85 proc. sfinansowano z funduszy unijnych. Autobusy mieszczą 60 pasażerów, 23 z nich może liczyć na miejsca siedzące (2 z poziomu niskiej podłogi). Autobusy posiadają dwoje drzwi w układzie 1–2.
Ostrołęckie solarisy są napędzane silnikami o mocy 160 kW i bateriami o pojemności 160 kWh. Dzięki temu mogą pokonać całodzienną trasę tylko na jednym ładowaniu. Będą zasilane w energię metodą plug–in. Czas pełnego ładowania wynosi 7–8 godzin.
– To pojazdy ze wszech miar nowoczesne. Są ekologiczne, ekonomiczne i do tego oczywiście z ułatwieniami dla osób niepełnosprawnych – mówił podczas prezentacji prezydent Ostrołęki Janusz Kotowski, cytowany przez serwis eostroleka.pl. Urzędnicy zapewniali, że nowe pojazdy będą intensywnie promowane i będą jeździły na wszystkich trasach. Dziś MZK Ostrołęka obsługuje 18 linii autobusowych, korzystając z 32 pojazdów.
Autobusom będzie można się bliżej przyjrzeć w czasie dnia otwartego w MZK Ostrołęka zaplanowanego na 14 maja. Wtedy będzie się można nimi za darmo przejechać i np. wypróbować Wi–Fi na pokładzie.
Ostrołęka jako pierwsza rozstrzygnęła w zeszłym roku przetarg na fabrycznie nowe autobusy elektryczne, choć już wcześniej tego rodzaju pojazdy – testowane – można było spotkać na ulicach Warszawy i Krakowa. Wspomniane wcześniej Jaworzno podpisało przetarg (na razie na jeden autobus, ale do 2017 r. planowany jest zakup 25 tego rodzaju pojazdów) rozstrzygnęło kilka tygodni później. Warszawa i Inowrocław czekają na dostawę 12-metrowych autobusów elektrycznych (do stolicy trafi 10, na Kujawy – 2), z kolei Kraków ogłosił właśnie przetarg na cztery krótkie (8,5-metrowe) pojazdy napędzane w ten sposób, z opcją rozszerzenia zamówienia o jeszcze jeden autobus. Wszystkie rozstrzygnięte do tej pory przetargi wygrywał Solaris.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.