Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Drugi etap programu Innotabor. Aż 6 projektów tramwajowych od polskich firm

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2016-11-22 11:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Drugi etap programu Innotabor. Aż 6 projektów tramwajowych od polskich firm
Wizualizacja tramwaju Pesy dla Częstochowymat. Pesa
W połowie listopada poznaliśmy listę wniosków firm, biorących udział w pierwszej edycji programu Innotabor, które zakwalifikowały się do drugiego etapu. W propozycjach przeważają przede wszystkim rozwiązania kolejowe, ale nie zabrakło również tramwajów. Łącznie Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zakwalifikowało aż 14 wniosków.

Innotabor to program finansowy dedykowany projektom dotyczącym taboru szynowego. W głównej mierze mają one polegać na prowadzeniu badań przemysłowych i prac rozwojowych. W pierwszej edycji konkursu na firmy lub konsorcja przedsiębiorstw czeka pula 196 mln złotych. W całości jednak budżet programu dedykowany branży kolejowej wynosi aż 600 mln zł. Warunkiem otrzymania wsparcia jest m.in. wpisanie się prac badawczo-rozwojowych w agendę badawczą programu Innotabor oraz zobowiązanie do wdrożenia wyników projektu. Wartość kosztów kwalifikowanych projektu musi mieścić się w przedziale od 1 do 65 mln złotych. Za przeprowadzenie konkursu odpowiedzialne jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Czas na drugi etap

Program ruszył w sierpniu. Składanie wniosków trwało do 30 września, a już w listopadzie zakończono ocenę formalną wniosków złożonych w pierwszym etapie konkursu Innotabor. NCBiR realizuje go w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Zgodnie z regulaminem, po ogłoszeniu wyników etapu pierwszego, wnioskodawcy mogli w terminie 7 dni od otrzymania informacji o wyniku oceny formalnej, uzupełnić braki formalne we własnych dokumentach.

NCBiR ogłosił listę 14 projektów, które obecnie przechodzą już ocenę merytoryczną. Aż osiem wniosków dotyczy typowo branży kolejowej. Z kolei sześć wniosków dotyczy opracowania nowych tramwajów. W tekście przyjrzymy się, jakie propozycje złożyły firmy odnośnie rozwiązań tramwajowych. O propozycjach kolejowych przeczytacie tutaj.

Innowacyjne systemy pokładowe

Listę tramwajowych projektów otwiera Solaris. Firma deklaruje chęć stworzenia tramwaju nowej generacji z innowacyjnymi systemami pokładowymi. Na ten cel potrzebuje dofinansowania sięgającego 10,5 mln zł.

W niosek z projektem w podobnym tonie złożył także Cegielski. Firma ta, poza trzema projektami kolejowymi, wystartowała w konkursie na tramwaj nowej generacji ze 100% niską podłogą i z innowacyjnymi systemami pokładowymi oraz z zasobnikami energii do jazdy poza siecią trakcyjną. Swój projekt Cegielski oszacował na 10,3 mln zł.

Jazda beztrakcyjna

Udział w konkursie wzięła również mało znana toruńska firma Govena Concept. Wywodzi się ona od innej toruńskiej spółki – Govena Lighting, która trudni się produkcją oświetlenia. Firma złożyła wniosek na projekt tramwaju miejskiego nowej generacji wspomagany fotowoltaiką w 100% niskopodłogowy z innowacyjnym systemem pokładowym, oświetleniem OLED oraz zasobnikami energii umożliwiającymi jazdę poza siecią trakcyjną. Wniosek został oszacowany na 3,6 mln zł.

W projektach tramwajowych nie mogło zabraknąć wniosku od Pesy. Firma deklaruje prace B+R nad opracowaniem wysokowydajnej technologii jazdy beztrakcyjnej tramwaju, bez konieczności ingerencji w infrastrukturę liniową i budowa prototypu pierwszego tego typu pojazdu w Polsce. Bydgoski producent potrzebuje na ten cel 11 mln zł.

Ciekawostka jest jednak drugi projekt Pesy. Producent zgłosił do konkursu wniosek na opracowanie znacząco ulepszonego, niskopodłogowego tramwaju o istotnie obniżonej masie poprzez szerokie zastosowanie elementów kompozytowych i tworzyw sztucznych. Koszt takiego opracowania oszacowano na 13,6 mln zł.

Tramwaj specjalistyczny

W pierwszej edycji nie zabrakło także projektów specjalistycznych. Wniosek na taki produkt złożyła poznańska firma Mlabs. Firma ta chce opracować tramwaj pomiarowy do pomiarów parametrów i oceny stanu infrastruktury za 14,5 mln zł.

Jak zapewnia NCBiR, w wyniku zrealizowanych przedsięwzięć powstaną innowacyjne rozwiązania dla taboru szynowego do przewozów pasażerskich, towarowych i specjalizowanych.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Wracają pasy przez Andersa nad stacją metra Ratusz

Przestrzeń

Warszawa: Wracają pasy przez Andersa nad stacją metra Ratusz

Witold Urbanowicz 22 listopada 2016

Przewoźnicy autokarowi wycofują się z luksusowych połączeń

Komunikacja

Przewoźnicy autokarowi wycofują się z luksusowych połączeń

Witold Urbanowicz 22 listopada 2016

Przewozy Regionalne rozmawiają z PKS-ami o wspólnym bilecie

Przestrzeń

Przewozy Regionalne rozmawiają z PKS-ami o wspólnym bilecie

mp/Kurier PAP 22 listopada 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS