Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Droższe bilety, więcej pieniędzy na komunikację miejską?

Dalej Wstecz
Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2013-09-29 13:42
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ju

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Droższe bilety, więcej pieniędzy na komunikację miejską?
Autobus na ulicach TallinaFot. Lukasz Malinowski
Masowy odpływ pasażerów z komunikacji miejskiej, spadek przychodów ze sprzedaży biletów - to efekt podwyżki cen biletów w takich miastach jak Poznań czy Warszawa. Złe decyzje urzędnicze mają znaczący wpływ na degradację transportu publicznego w polskich miastach.

Stowarzyszenie "Inwestycje dla Poznania" przygotowało jakiś czas temu raport z którego wynika, że rok po podwyżce cen (czerwiec 2012, styczeń 2013) sprzedaż biletów długookresowych spadła aż o 36,8 procent. Pierwszy raz odnotowano również spadek wpływów ze sprzedaży biletów o 0,8 proc. mimo podwójnej podwyżki.

Źródła niepokojących wyników sprzedaży należy się doszukiwać w założeniach niektórych radnych, według których udział miasta w kosztach utrzymania transportu miejskiego miałby zostać zredukowany do 40 proc. Jednak autorzy analizy wskazują, że budowanie polityki transportowej przez pryzmat budżetu prowadzi jedynie do błędnego koła degradującego miejski transport, w którym podwyżki powodują odpływ pasażerów, co ponownie skutkuje kolejnymi podwyżkami cen lub cięciami kursów.

- Takie kreowanie polityki transportowej w mieście, przez pryzmat budżetu, totalnie mija się z celem (obecnie nir osiąga się nawet założonego celu budżetowego). Należy zatem zmienić podejście do komunikacji, zadając sobie pytanie: "w jaki sposób uzyskać udział komunikacji publicznej w transporcie miejskim na poziomie 60 proc.". Można podjąć wtedy działania długofalowe, a zyski pojawią się wraz z efektami - apelują przedstawiciele stowarzyszenia "Inwestycje dla Poznania".

Takim myśleniem długofalowym wykazały się władze Tallinna, gdzie od stycznia tego roku transport miejski dla obywateli miasta jest darmowy. Turyści czy ludzie spoza miasta ciągle muszą kupować bilety, jednak z obowiązku ich posiadania zwolnieni są właśnie mieszkańcy miasta. Takie podejście zachęca ludzi do przeprowadzenia się do miasta i płacenia w nim podatków. Przed wprowadzeniem darmowej komunikacji, wpływy ze sprzedaży biletów w Tallinie pokrywały około 40 proc. kosztów utrzymania transportu miejskiego.

- Sprawny i tani transport publiczny jest dobry dla wszystkich - więcej osób w autobusach i tramwajach to mniejsze korki i mniejsze zużycie dróg, mniejsze zanieczyszczenie powietrza, mniejszy problem z parkowaniem w centrum. Więcej pasażerów to więcej pieniędzy w budżecie miasta. Paradoksalnie droga do tego celu nazywa się niskie ceny i priorytet dla komunikacji publicznej. Nie ma szans na pozyskanie nowych (tak potrzebnych) i zatrzymanie obecnych (tak istotnych) klientów w przypadku stosowania podwyżek cen - przekonują przedstawiciele stowarzyszenia "Inwestycje dla Poznania".

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Bez darmowej komunikacji w Lublinie

Prawo & Finanse

Bez darmowej komunikacji w Lublinie

Rafał Jasiński 29 stycznia 2014

Szefowie transportu miejskiego przeciw darmowej komunikacji

Prawo & Finanse

Szefowie transportu miejskiego przeciw darmowej komunikacji

Jakub Madrjas 04 grudnia 2013

Kallas: Bezpłatny transport to nie jest sprawa UE

Prawo & Finanse

Kallas: Bezpłatny transport to nie jest sprawa UE

Łukasz Malinowski 17 października 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS