Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Drożdż: Skomunikowania gwarancją sukcesu SKM w Szczecinie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
04-06-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Drożdż: Skomunikowania gwarancją sukcesu SKM w Szczecinie
fot. Horvat, public domain Wikimedia commonsDworzec Szczecin Główny
Cieszy mnie konkretyzacja projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Z pewnością znaczenie transportu kolejowego byłoby jeszcze większe, gdyby udało się zintegrować taryfy przewozowe obowiązujące w pociągach oraz komunikacji miejskiej w Szczecinie, Stargardzie i Policach – ocenia dr hab. Wojciech Drożdż, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego.

Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (SOM) ogłosiło niedawno przetarg na przygotowanie obszernego opracowania poświęconego integracji komunikacji na terenie aglomeracji szczecińskiej. Elementem analizy ma być studium wykonalności dla Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (SKM). Opracowaniem mają zostać objęte następujące odcinki: Szczecin Główny – Gryfino, Szczecin Główny – Stargard Szczeciński, Szczecin Dąbie – Goleniów – Świnoujście, Goleniów – Mosty – Port Lotniczy Szczecin-Goleniów, Szczecin Główny – Police – Trzebież, Stargard Szczeciński – Stargard Szczeciński Kluczewo (nieczynna w ruchu pasażerskim w kierunku Pyrzyc), a także nowa linia kolejowa będąca odgałęzieniem od linii 406 w Policach, stanowiąca połączenie osiedli mieszkaniowych zlokalizowanych w południowo-zachodniej części miasta z systemem SKM.

Paweł Rydzyński: Jak duże znaczenie dla rozwoju aglomeracji szczecińskiej będzie miało powstanie SKM?

Wojciech Drożdż, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego:
Cieszy mnie konkretyzacja projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Jest to dla mnie powód do szczególnej satysfakcji, gdyż od 2007 r. pracuję na rzecz realizacji tej idei, będąc inicjatorem realizacji tego pomysłu ze środków pomocowych UE i należę do inicjatorów tego pomysłu. To przedsięwzięcie w nowej perspektywie finansowej zyskuje całkiem poważne szanse na wdrożenie. Obecnie transport kolejowy dla komunikacji w obrębie miasta Szczecina ma marginalne znaczenie, jednak gdy analizą obejmiemy całą aglomerację, wraz Gryfinem, Stargardem i Goleniowem, to widać, że transport kolejowy odgrywa bardzo ważną rolę, zapewniając możliwość codziennych dojazdów i powrotów do i z miejsc pracy, nauki… Z pewnością jego znaczenie byłoby jeszcze większe – także dla komunikacji w obrębie samej stolicy metropolii, gdyby udało się zintegrować taryfy przewozowe obowiązujące w pociągach regionalnych oraz komunikacji miejskiej w Szczecinie i Stargardzie. Ponadto, z pewnością niewykorzystany potencjał drzemie w linii kolejowej nr 406, nieczynnej obecnie w ruchu pasażerskim, stanowiącej połączenie Szczecina z Policami i Trzebieżą.

Sam rozwój transportu szynowego, połączony ze zmniejszaniem roli przewozów autobusowych i motoryzacji indywidualnej, powinien być jednym z fundamentów rozwoju nowoczesnych metropolii. Ale kolej aglomeracyjna nie może być tworem niezależnym od całości transportu zbiorowego – także w ujęciu ponadaglomeracyjnym.

SKM nie będzie funkcjonować w próżni, sama dla siebie, lecz ma ułatwiać życie mieszkańcom Szczecina i okolic. Aby spełnić to zadanie, jej pociągi będą musiały zapewnić wygodną obsługę jak największej liczby potencjalnych generatorów ruchu, w tym także korzystne warunki przesiadki na pociągi do innych miast. Na pewno założyć trzeba, że pociągi różnych relacji powinny być ze sobą skomunikowane na dużych stacjach węzłowych.

Jakie jeszcze czynniki składają się na sukces kolei aglomeracyjnych?

Na obszarach metropolitalnych, charakteryzujących się zwykle występowaniem największych potoków podróżnych, najlepszym sposobem zabezpieczenia skomunikowań – a tym samym: możliwości sprawnego poruszania się komunikacją publiczną – jest zapewnienie odpowiedniej częstotliwości przejazdów, najlepiej wg cyklicznego rozkładu jazdy. Potrzeba „ręcznego” wprowadzenia skomunikowań na danej trasie pojawia się przede wszystkim dla relacji o niskich częstotliwościach kursowania. W takim przypadku należy jednak kierować się w pierwszym rzędzie rzeczywistymi potrzebami podróżnych, z uwzględnieniem ich rzeczywistych preferencji, gotowości ich zmian.

Jaką przewiduje pan skalę wzrostu zainteresowania transportem kolejowym w regionie po uruchomieniu SKM?

Dziś jest za wcześnie na definiowanie skali przewozów SKM. Oczekujemy, że na to pytanie odpowie wyłoniony w przetargu wykonawca studium wykonalności projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Co najmniej 3 lata opóźnienia w realizacji SKM Szczecin

Komunikacja

Co najmniej 3 lata opóźnienia w realizacji SKM Szczecin

Jakub Rösler 20 maja 2023

NIK o klęsce SKM Szczecin

Prawo & Finanse

NIK o klęsce SKM Szczecin

Redakcja/inf. pras. 22 stycznia 2023

SKM Szczecin także do Kołbaskowa. Pod jednym warunkiem

Komunikacja

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Mobilność

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Jakub Rösler 09 listopada 2022

Szczecin. Miejska część przystanku SKM Zdunowo prawie gotowa

Komunikacja

Szczecin. Miejska część przystanku SKM Zdunowo prawie gotowa

Redakcja/inf. pras. 19 października 2022

Zobacz również:

Co najmniej 3 lata opóźnienia w realizacji SKM Szczecin

Komunikacja

Co najmniej 3 lata opóźnienia w realizacji SKM Szczecin

Jakub Rösler 20 maja 2023

NIK o klęsce SKM Szczecin

Prawo & Finanse

NIK o klęsce SKM Szczecin

Redakcja/inf. pras. 22 stycznia 2023

SKM Szczecin także do Kołbaskowa. Pod jednym warunkiem

Komunikacja

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Mobilność

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Jakub Rösler 09 listopada 2022

Szczecin. Miejska część przystanku SKM Zdunowo prawie gotowa

Komunikacja

Szczecin. Miejska część przystanku SKM Zdunowo prawie gotowa

Redakcja/inf. pras. 19 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5