Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Drogowe przepisy do nowelizacji. Rowerzyści skorzystają czy stracą?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Drogowe przepisy do nowelizacji. Rowerzyści skorzystają czy stracą?
fot. Zergu, lic. CC 3.0
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad zmianą dwóch rozporządzeń dotyczących standardów technicznych dla dróg i drogowych obiektów inżynierskich. Nowelizacja nie pozostanie bez wpływu na projektowanie tras rowerowych.

W wrześniu ubiegłego roku domknięty został cykl najważniejszych zmian w przepisach dotyczących ruchu rowerowego. Zakończyła je nowelizacja dwóch aktów wykonawczych do Prawa o Ruchu Drogowym - rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów oraz „Czerwonej Książeczki”, czyli rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

Obecnie trwają prace nad porządkowaniem pozostałych dokumentów zawierających przepisy regulujące budowę dróg dla rowerzystów. Mowa o dwóch aktach: rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie oraz rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie. Choć nowelizacja co do zasady jest dobrym krokiem, pojawia się przy niej wiele wątpliwości.

Rowerowa geometria zbyt sztywna?

Obecnie akty prawne nie definiują w żaden sposób wartości promieni łuków na drogach dla rowerów. Ma to ulec zmianie - w nowelizowanych rozporządzeniach znalazła się wzmianka odnośnie dążenia do promieni wynoszących 20 m. To jednak zapis nieprecyzyjny, dodatkowo nie posiadający racjonalnego uzasadnienia. Promienie łuków nie powinny być sztucznie ograniczane. Należy raczej dążyć do tego, aby w miarę możliwości były jak największe, zapewniając maksymalny komfort użytkowania.

Poważne wątpliwości budzi również dopuszczenie pochyleń podłużnych rzędu 6 proc. lub nawet 10 proc. w przypadku pochylni. To wartości zbyt duże. Zmuszą mniej sprawnych rowerzystów do prowadzenia pojazdu pieszo pod górę, zaś w przypadku osób zjeżdżających spowodują rozwinięcie nadmiernych prędkości.

Wiele pytań rodzą również zapisy związane z infrastrukturą rowerową na mostach, kładkach czy estakadach. Nowe prawo dopuszcza tworzenie pochylni prostych, nie uwzględniając tworzenia np. pochylni spiralnych czy tuneli, które w wielu sytuacjach sprawdziłyby się znacznie lepiej.

Proponowane przepisy uniemożliwiają również stosowanie w obrębie skrzyżowań wyniesionych przejść dla pieszych czy wyniesionych przejazdów rowerowych przez jezdnie. To oczywisty absurd – to bezpieczne i pożądane rozwiązania , które stosuje się w polskich miastach od lat.

Droga czy ścieżka?

W polskich przepisach istnieje niejednolite nazewnictwo dla tras rowerowych. Prawo o Ruchu Drogowym oraz rozporządzenia wykonawcze określają ją jako „droga dla rowerów”, „droga dla rowerów i pieszych” oraz „pas ruchu dla rowerów”. Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie definiuje je jako „ścieżki rowerowe”. Nowelizowanie obecnie rozporządzenia mówią natomiast o „ścieżkach rowerowych”, rozumianych jako wydzielona droga dla rowerów lub pas ruchu dla rowerów (w rozumieniu ustawy PoRD), wprowadzając również nieistniejących wcześniej termin „ścieżki pieszo – rowerowej” (odpowiednik drogi dla rowerów i pieszych w rozumieniu ustawy PoRD).

Tak duża niespójność terminologii w aktach prawnych spowoduje brak jednoznaczności, który może w przyszłości zrodzić problemy z prowadzeniem oraz interpretowaniem statystyk, np. związanych z wypadkami i wymagających wskazania miejsca zdarzenia. Utrudni to rzeczową analizę zdarzeń oraz określanie wytycznych dla poprawy bezpieczeństwa ruchu rowerowego.

Pełne projekty nowelizacji obydwu rozporządzeń można obejrzeć tutaj:
Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5