Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Drogi dla rowerów też dla rolkarzy? Na razie to „piesi na kółkach"

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Drogi dla rowerów też dla rolkarzy? Na razie to „piesi na kółkach"
fot. Piotr VaGla Waglowski, public domainrolkarze
Coraz więcej osób jeździ na rolkach. Po drogach rowerowych, bo to wygodne, choć nielegalne. Posłowie na razie piszą w tej sprawie interpelacje, a ministerstwo infrastruktury wyjaśnia, że ponieważ w przepisach nie ma definicji rolek i rolkarza, jest on uznawany za pieszego. Ale zapowiada też przeanalizowanie możliwych zmian w prawie.

W Polsce można na razie co najwyżej marzyć o tym, by rolki uznano za szczególną formę transportu. Choć zdarzają się tacy, którzy w ten sposób dojeżdżają do pracy, a np. dziennikarze sportowi „Gazety Wyborczej” podczas trwających właśnie igrzysk olimpijskich poruszają się po Rio de Janeiro właśnie na rolkach.

„Wrotki i inne podobne urządzenia”

Poseł Nowoczesnej Michał Jaros zaapelował o nadanie rolkarzom podobnych uprawnień, co rowerzystom. W odpowiedzi na jego interpelację wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit wskazał, że w przepisach nie ma definicji „rolkarza”, za to za „pieszego” uznaje się osobę znajdującą się na ulicy poza pojazdem, która nie wykonuje na niej robót, ale też osobę poruszającą się na wózku inwalidzkim lub prowadzącą np. rower lub wózek dziecięcy. Inny przepis zabrania pojazdom ciągnięcia za sobą osoby na nartach, sankach, wrotkach lub innym podobnym urządzeniu, a z tego wynika, że „wrotki i inne podobne urządzenia” to nie pojazd, czyli rolkarz to pieszy.

Szmit wskazuje, że nic nie stoi na przeszkodzie, by budować wydzieloną infrastrukturę dla rolkarzy, co jednak oznaczałoby na standardowej śródmiejskiej ulicy znalezienie miejsca dla pieszych, rowerzystów, rolkarzy, samochodów, a jeszcze czegoś na parking i czegoś na choć odrobinę zieleni, jeszcze na przystanek, a jeśli to ważny ciąg komunikacyjny, to też może dla tramwaju... Nietrudno zauważyć, że przeważnie rolkarz potrzebuje trasy o większej szerokości niż rowerzysta. Z drugiej strony wiceminister zapowiada, że w reakcji na dużą popularność tzw. „transportu osobistego”, resort przeanalizuje możliwe zmiany w prawie.

Pijani rolkarze

Rolkarze poruszają się wolniej niż rowerzyści i często, na wydzielonych trasach rowerowych, utrudniają przejazd. Z drugiej strony uznawanie ich zgodnie z przepisami za pieszych, prowadzi do absurdalnych sytuacji, których część wyliczyła „Gazeta Pomorska”. Rolkarze zgodnie z prawem powinni jeździć po chodnikach, które często są na tyle nierówne, że się zwyczajnie do tego nie nadają (właśnie dlatego osoby na rolkach wybierają drogi rowerowe). Poza miastem, tam gdzie nie ma chodnika, jako – teoretycznie – piesi, powinni poruszać się poboczem po lewej stronie jezdni. W przypadku łyżwowego kroku jakim posługują się rolkarze, to najlepsza droga do wylądowania pod kołami nadjeżdżającego z naprzeciwka samochodu.

To zresztą nie wszystko. Pijany rowerzysta złapany przez policję staje przed poważnymi konsekwencjami i może skończyć w sądzie. Pijanemu jak bela rolkarzowi, przepisy każą pędzić między pieszymi i dopóki nikomu nie zrobi krzywdy, policji nic do tego. W końcu każdemu wolno chodzić po chodniku na rauszu. A warto pamiętać, że podobną próżnią prawną są deskorolki, segwaye czy hulajnogi, również takie z elektrycznym wspomaganiem. Choćby dlatego warto, by prawo zaczęło nadążać za rzeczywistością.

Rolkarz to nie kierowca

Niektóre polskie miasta już zdążyły stworzyć miejsca przeznaczone dla rolkarzy i skorzystają na nich ci, którzy chcą pojeździć rekreacyjnie. Co jednak z tymi, którzy rolki, ale też wspomniane deskorolki czy hulajnogi, chcieliby wykorzystywać transportowo? W lecie to rozwiązanie może być bardzo wygodne. W organizowanej niedawno w kilku polskich miastach akcji „Rowerowy Maj” zachęcano dzieci, by dojeżdżały do szkół nie tylko rowerami, ale też na wspomniane wyżej sposoby i wiele z nich tak robiło.

Każdy taki rolkarz to potencjalnie jeden kierowca mniej. Polskie miasta od kilku lat intensywnie inwestują w infrastrukturę rowerową i już osiągają z tego korzyści, bo więcej rowerzystów to mniej samochodów. Nie tylko dają kierowcom alternatywę dla codziennych dojazdów autem, ale też przyzwyczajają ich do innych użytkowników dróg. Pod tym względem każdy rolkarz na ulicy to taka sama korzyść dla miasta co rowerzysta. Tylko jak jeździć?
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Nowy ciąg pieszo-rowerowy przy parku

Mobilność

Łódź: Nowy ciąg pieszo-rowerowy przy parku

Roman Czubiński 01 października 2022

ZDM Warszawa o ulicach i chodnikach po zmianie prawa: Rewolucji nie będzie

Prawo & Finanse

Francja: 250 mln euro na infrastrukturę rowerową

Mobilność

Zobacz również:

Łódź: Nowy ciąg pieszo-rowerowy przy parku

Mobilność

Łódź: Nowy ciąg pieszo-rowerowy przy parku

Roman Czubiński 01 października 2022

ZDM Warszawa o ulicach i chodnikach po zmianie prawa: Rewolucji nie będzie

Prawo & Finanse

Francja: 250 mln euro na infrastrukturę rowerową

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5