Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Drezno: Tramwaj towarowy znów kursuje

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2017-04-03 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Drezno: Tramwaj towarowy znów kursuje
By ubahnverleih, CC0, commons.wikimedia.org
Pod koniec ubiegłego tygodnia, po blisko rocznej przerwie, w Dreźnie wznowiono kursowania tramwajów towarowych CarGo Tram. Na razie do ruchu powrócił jeden z dwóch wagonów – uruchomienie drugiego planuje się na listopad bieżącego roku.

Pojazdy przewożą części i podzespoły samochodowe z terminalu logistycznego Friedrichstadt na przedmieściach stolicy Saksonii do fabryki Volkswagena. Mowa o słynnej „Szklanej Manufakturze”, w której w latach 2001-2016 Phaeton, flagowy model niemieckiej marki, powstawał na oczach potencjalnych klientów oraz zwiedzających.

Gigant na szynach

Równie niezwykły, jak sam obiekt, jest sposób dostawy komponentów. Na wybór tramwaju jako środka transportu miała wpływ lokalizacja „szklanej fabryki” w reprezentacyjnej części Drezna, w pobliżu barokowego parku Großen Garten i Straßburger Platz. Zwiększenie ruchu samochodów ciężarowych w sąsiedztwie takich obiektów uznano za niepożądane. W dodatku droga z Friedrichstadt do zakładu prowadzi przez drezdeńskie Stare Miasto. Położenie w centrum wymusiło też organizację łańcucha dostaw w systemie just-in-time: komponenty nie mogły być przechowywane w większej ilości na miejscu, ponieważ brakowało miejsca na wybudowanie magazynów.

Umowę w sprawie utworzenia linii podpisano w roku 2000, linię towarową uruchomiono o rok później. Wagony wyprodukowała na specjalne zamówienie firma Schalker Eisenhütte, wykorzystując w części mechanicznej podzespoły z wycofanych z użytku tramwajów produkcji Tatry. Pudła natomiast były całkowicie nową konstrukcją. Dwukierunkowy, pięcioczłonowy wagon składa się z trzech środkowych członów towarowych oraz dwóch skrajnych sterowniczych, lecz z wydzieloną przestrzenią ładunkową. Segmenty środkowe mają ładowność po 15 ton, każdy człon sterowniczy może przewieźć połowę tej masy. Każdy człon opiera się na dwóch dwuosiowych wózkach napędowych. Cały zestaw CarGo Tram ma długość 59,4 metrów i może przewieźć wielokrotność ładunku przewożonego przez pojedynczy ciągnik siodłowy z naczepą. Nie każdy rodzaj towaru można jednak załadować do tramwaju: gotowe nadwozia Phaetona były przywożone do fabryki VW ciężarówkami, ponieważ nie zmieściłyby się w przestrzeni ładunkowej wagonu.

Tory wspólne z ruchem pasażerskim

Operatorem linii jest drezdeńskie przedsiębiorstwo komunikacyjne DVB, które obsługuje także miejskie linie pasażerskie. Również tory (rzecz jasna, poza odcinkami końcowymi na terenie centrum logistycznego i fabryki) są dzielone ze zwykłymi tramwajami lokalnego transportu zbiorowego. Pokonanie trasy o długości ok. 5,5 km (istnieje kilka wariantów przebiegu) zajmuje tramwajowi towarowemu mniej więcej 25 minut. W latach produkcji Phaetona wagony przemierzały tę odległość nawet co godzinę. Obecnie odcinek z Friedrichstadt do fabryki jest pokonywany w obie strony do trzech razy dziennie. Wznowienie kursowania CarGo Tram ma związek z planami wykorzystania „Szklanej Manufaktury” do produkcji pojazdów elektrycznych.

Choć w pierwszych latach ubiegłego stulecia wykorzystywanie tramwajów do transportu towarów było dość powszechną praktyką (także na polskich sieciach), dziś wagony tramwajowe służą w całej Europie niemal wyłącznie do transportu osób. Oprócz Drezna specjalne tramwaje do przewozu ładunków są eksploatowane tylko w Zurychu. W 2007 roku eksperyment z tramwajami towarowymi i sprzężoną z nimi flotą ciężarówek o napędzie elektrycznym zaczęły prowadzić władze Amsterdamu. Na przeszkodzie rozwojowi obiecującego przedsięwzięcia stanął jednak kryzys gospodarczy. Wzrastająca świadomość ekologiczna oraz tendencja do rozwijania transportu bezemisyjnego może jednak sprawić, że przykład Drezna zyska naśladowców.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rzym. W ciągu roku spłonęło 21 autobusów. Cztery w marcu

Komunikacja

Rzym. W ciągu roku spłonęło 21 autobusów. Cztery w marcu

Jakub Dybalski 31 marca 2017

Donald Trump chce obciąć wydatki na transport o 2,4 mld dol.

Prawo & Finanse

Donald Trump chce obciąć wydatki na transport o 2,4 mld dol.

Jakub Dybalski 20 marca 2017

Treepedia, czyli jak zielone jest twoje miasto?

Przestrzeń

Treepedia, czyli jak zielone jest twoje miasto?

Jakub Dybalski 19 marca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS