Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Do Chełma wróciła nocna komunikacja

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Jasiński

Data publikacji:
2015-07-06 10:44
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Do Chełma wróciła nocna komunikacja
autobus w Chełmiefot. Paweł A. Lis
Niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem w komunikacji publicznej Chełma jest przywrócenie komunikacji nocnej. W ramach kilkumiesięcznego pilotażu uruchomiono linię nr 51. Każdej nocy autobus obsługuje większość osiedli miasta liczącego niespełna 65 tysięcy mieszkańców.

Od początku czerwca rozpoczęła kursowanie komunikacja nocna. Chełmskie Linie Autobusowe, przewoźnik zapewniający transport publiczny w mieście, każdej nocy uruchamia 6 kursów. Pojazdy obsługujące linię nr 51 objeżdżają miasto w taki sposób, aby mogli z nich korzystać mieszkańcy większości osiedli. Pojazd kursuje ulicami (tam i powrót) Ceramiczna - Szpitalna - Lubelska - Gdańska - I Pułku Szwoleżerów - Piłsudskiego - Kolejowa - Przemysłowa - Brzóski - Litewska - Hrubieszowska – Wojsławicka - 3-go Maja - Lwowska - Armii Krajowej - Lubelska - Zawadówka – Zachodnia. Pojazdy poruszają się w przedziale czasowym 21:25 – 4:06.

Ukłonem w stronę pasażerów są warunki taryfowe. Z komunikacji nocnej można skorzystać na podstawie takich samych biletów jak w przypadku autobusów kursujących w dzień. Honorowane są również bilety okresowe.

Mimo że mieszkańcy i decydenci chwalą wprowadzenie kursowania autobusów w nocy, to dotychczas nie zanotowano dużego zainteresowania nimi. Jak ustalił lokalny tygodnik „Nowy Tydzień Chełmski”, średnio każdej nocy korzysta z autobusów około 25 pasażerów (czyli nieco ponad 4 osoby na jeden kurs). Mimo to przewoźnik liczy, że z czasem mieszkańcy będą chętniej korzystali z nowego połączenia.

Inne działania

Uruchomienie połączeń nocnych wpisuje się w działania na rzecz zatrzymania odpływu pasażerów i pozyskania nowych. W ciągu kilku minionych miesięcy Chełmskie Linie Autobusowe wprowadziły nowe rodzaje biletów okresowych. Bilety semestralne o ważności 120 lub 150 dni mogą kupować, studenci i uczniowie. Wdrożyły również, znany z innych miast regionu, program lojalnościowy BusBonus. Przypomnijmy, że dzięki niemu pasażerowie przemieszczający się autobusami na podstawie biletów okresowych mogą korzystać ze zniżek w wybranych punktach usługowych i handlowych. Przewoźnik zwiększył liczbę kanałów dystrybucyjnych o możliwość zakupu biletu przez telefon komórkowy.

Wyciągnąć z zadłużenia

Wydaje się, że aktywność przewoźnika po części można wiązać z jego trudną sytuacją finansową. Realizujące miejskie przewozy autobusowe Chełmskie Linie Autobusowe od lat przynoszą straty, notując jedne z najgorszych wyników finansowych wśród spółek należących do miasta. Nie inaczej było w 2014 r., kiedy to mimo rekompensaty za świadczenie usługi publicznej, spółka zanotowała stratę ok. 1,1 mln zł. W ocenie zarządu spółki na negatywny wynik finansowy miały wpływ m.in. niskie ceny biletów za przejazd (bilet normalny jednorazowy kosztuje 2 zł 20 gr) oraz koszty związane z zakupem taboru, które samodzielnie finansuje przewoźnik (w odróżnieniu od innych miast regionu, władze Chełma nie zdecydowały się na zakup nowego taboru z dofinansowaniem z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013). Na niewiele zdały się wcześniejsze zabiegi administracyjne, w wyniku których linie podmiejskie realizowane przez innych przewoźników praktycznie przestały obsługiwać miasto (najpierw wyrugowano je z centrum, potem z większości dzielnic miasta) czy (praktycznie) wycofanie się z obsługi okolicznych miejscowości.

Miasto się wyludnia...

Duże znaczenie mają również czynniki całkowicie niezależne od przewoźnika. Zasadniczym jest wyludnianie się miasta. W ciągu 15 lat od utraty statusu miasta wojewódzkiego Chełm utracił aż 6 tysięcy stałych mieszkańców (z ponad 71 tysięcy do niespełna 65). Tej utraty nie są w stanie zrekompensować studenci kilku uczelni. Nie bez znaczenia jest słabość rynku pracy (niewielka liczba większych zakładów) oraz polityka miasta w zakresie zagospodarowania przestrzeni w centrum miasta, której skutkiem jest duża liczba bezpłatnych miejsc parkingowych.

Chełm obok Lublina

Obok stolicy regionu „Niedźwiedzi gród” jest jedynym miastem takiej wielkości, który może poszczycić się nocną komunikacją miejską. Pomysł jest na razie na etapie eksperymentu. Aby na stałe funkcjonowały autobusy kursujące w nocy, mieszkańcy muszą „zagłosować nogami”...

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Zgorzelec szuka przewoźnika po raz trzeci

Komunikacja

Zgorzelec szuka przewoźnika po raz trzeci

Jakub Dybalski 08 kwietnia 2016

Matka karmiąca w autobusie potrzebuje zrozumienia, nie zasłonki

Felietony i komentarze

Matka karmiąca w autobusie potrzebuje zrozumienia, nie zasłonki

Justyna Urbaniak 05 kwietnia 2016

Chełm uruchamia nocną komunikację

Komunikacja

Chełm uruchamia nocną komunikację

Jakub Dybalski 06 maja 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS