Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Darmowy transport miejski w Żorach już niebawem

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Pastor

Data publikacji:
2013-09-18 12:14
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Darmowy transport miejski w Żorach już niebawem
fot. Beemwej
Mają zmniejszyć się korki, ma poprawić się dostępność miejsc parkingowych, ale przede wszystkim ma przybyć pasażerów komunikacji miejskiej. Są jednak i aspekty socjalne. Władze Żor w województwie śląskim zdecydowały się na wprowadzenie darmowego transportu miejskiego dla mieszkańców. Co prawda realizacja projektu będzie kosztowała miejską kasę, ale - jak zapewnia prezydent Waldemar Socha - to się opłaci.

Powód, dla którego władze Żor zdecydowały się na wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej, jest dość prosty. Koszty utrzymania transportu miejskiego i tak w przytłaczającej większości leżą po stronie gminy. Dlatego władze Żor gotowe są zaryzykować. - Analiza funkcjonowania i kosztów komunikacji miejskiej za ostatnich dziesięć lat pokazała nam, że systematycznie spada liczba pasażerów, a koszty komunikacji rosną. Pociąga to za sobą wzrost cen biletów, a w jeszcze większym stopniu wzrost dopłaty z budżetu gminy do komunikacji - tłumaczy prezydent Żor Waldemar Socha. Na tę chwilę dopłata sięga już poziomu 72 procent kosztów przewoźnika. A - jak dodaje prezydent - wzrost cen biletów w jeszcze większym stopniu ogranicza liczbę korzystających z komunikacji. I błędne koło się zamyka - tłumaczy Waldemar Socha.

Trwają rozmowy przedstawicieli ratusza z władzami Międzygminnego Związku Komunikacyjnego (MZK), zrzeszającego łącznie 11 gmin. Prezydent Żor zapewnia, że gmina pozostałaby w związku oraz że komunikacja bezpłatna dalej byłaby realizowana w ramach MZK.

Prezydent Waldemar Socha tłumaczy jednak, że rozwiązanie, na które decydują się Żory, mogłoby nie być tak łatwe do zrealizowania w większym mieście. - Mamy świadomość, że nasze rozwiązanie nie byłoby możliwe, gdyby - tak jak w wielu dużych miastach - nasz system transportu miejskiego był rozbudowany i kosztowny. Specyfika naszego miasta sprawia, że mamy bardzo tani system komunikacji - tłumaczy.

Oczywiście całkowite pokrywanie kosztów transportu miejskiego w gminie wygeneruje dodatkowe koszty, ale ratusz szacuje, że wprowadzenie bezpłatnych przejazdów zwiększy wydatki z 2,4 do 3,3 mln zł rocznie. To jednak przełoży się na korzyści. Jakie? - Z komunikacji miejskiej w Żorach korzystają przede wszystkim dzieci i młodzież oraz osoby starsze i niezamożne. W wielu rodzinach, szczególnie wielodzietnych, wydatki na transport stanowią poważną pozycję w rodzinnych budżetach. Biorąc pod uwagę względy społeczne, ale również ekologiczne, postanowiliśmy wprowadzić w Żorach bezpłatną komunikację miejską - tłumaczy prezydent Socha. - Jesteśmy przekonani, że w znacznym stopniu ułatwi to naszym mieszkańcom dostęp do edukacji, kultury, sportu i rekreacji, a także poprawi dostępność miejsc pracy. Nasze miasto szybko się rozwija, ale - co jest oczywiste -nowe dzielnice mieszkaniowe i zakłady pracy są coraz bardziej oddalone od centrum. Bezpłatna komunikacja miejska z pewnością skróci ten dystans - dodaje.

Władze miasta tłumaczą również, że pokładają wielką nadzieję w tym, iż wielu mieszkańców przesiądzie się z prywatnych samochodów do autobusów, co wpłynie na poprawę środowiska naturalnego przez zmniejszenie emisji spalin i hałasu.

Jeśli rozmowy z Międzygminnym Związkiem Komunikacyjnym wypadną pomyślnie, darmowy transport miejski będzie funkcjonował w Żorach od 1 stycznia 2014 roku.




Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Bez darmowej komunikacji w Lublinie

Prawo & Finanse

Bez darmowej komunikacji w Lublinie

Rafał Jasiński 29 stycznia 2014

Szefowie transportu miejskiego przeciw darmowej komunikacji

Prawo & Finanse

Szefowie transportu miejskiego przeciw darmowej komunikacji

Jakub Madrjas 04 grudnia 2013

Kallas: Bezpłatny transport to nie jest sprawa UE

Prawo & Finanse

Kallas: Bezpłatny transport to nie jest sprawa UE

Łukasz Malinowski 17 października 2013

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS