Partnerzy serwisu:
Mobilność

Czy w Polsce może rozpowszechnić się kolej gondolowa?

Dalej Wstecz
Autor:

Leonard Dolecki

Data publikacji:
2016-11-23 14:32
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Czy w Polsce może rozpowszechnić się kolej gondolowa?
fot. Transport for London
– Kolej linowa jest dobra dla miejsca, w którym teren jest górzysty i trudno np. wybudować drogę czy położyć tory. Jednak jeśli chodzi o miasta to może być to raczej komplementarny środek transportu – mówił podczas tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego Tomasz Magiera z Cable Car Services GmbH.

Gdzie pasuje linówka?

W przypadku planowania transportu publicznego istnieje wiele ważnych aspektów, które trzeba brać pod uwagę. – Kiedy podejmuje się decyzję miedzy konwencjonalnym środkiem transportu a linowym, zostaje pytanie o pojemność. W tym przypadku ciężko dokonać porównania – mówi Günther Natter z Doppelmayr Seilbahnen GmbH. – Tak na prawdę chcemy zmienić nastawienie do kolei linowej. Czasami nie przepustowość jest najważniejsza – dodaje.

Jakie jest w takim razie idealne miejsce dla kolei linowej? – Przede wszystkim na terenie górzystym, gdzie ciężko o wybudowanie innej infrastruktury, ale tak naprawdę w każdym mieście można zastosować to rozwiązanie – komentuje Tomasz Magiera. – Dobrym przykładem jest Paryż. Tam kolejka, która jest w fazie planowania, zostanie zbudowana na płaskim terenie. Dzięki niej czas podróży z jednego miejsca do drugiego skróci się. Kolej gondolowa jest dobrym pomysłem na transport komplementarny – dodaje.

Kłopoty z prawem

Jednak w Polsce nie jest to popularne rozwiązanie. Jedyny przypadek kolei linowej w mieście mamy we Wrocławiu gdzie w taki rodzaj transportu zainwestowała tamtejsza Politechnika. Dzięki temu projektowi mieszkańcy mogą poruszać się z jednego brzegu rzeki na drugi. Co jednak jeśli kolejka miałaby przebiegać nad miastem? Tu pojawiają się problemy prawne.

– Obecnie nie ma za bardzo regulacji w tej sprawie. Problem może się pojawić jeśli trasa kolejki miałaby przebiegać nad osiedlami mieszkalnymi. Chodzi m.in. o bezpieczeństwo – komentuje Jan Roliński z kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr.

Dodatkowo pojawie się problem z prawem gruntowym. – Podobny kłopot jest przy wiaduktach kolejowych. W tym przypadku nie wiadomo czy teren pod wiaduktem należy do właściciela wiaduktu czy nie. Ciężko ustalić np. czy parking, który miałby być zbudowany pod wiaduktem drogowym stałby na terenie właściciela drogi czy nie – komentuje Zbigniew Komar, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury i gospodarki, w Urzędzie Miejskim we Wrocławiu.

Są też zalety

Ta technologia ma jednak bardzo wiele zalet. W takim razie może warto by jednak o nią zawalczyć. – Zaletą kolei linowej jest m.in. dostępność. Przy wejściu, czy wjeździe, do wagonika nie ma żadnego progu dzięki czemu nie sprawia to problemu osobom niepełnosprawnym. Tak jest np. w Londynie – komentuje Magiera.

– Dużą zaletą jest także cena. Nie wiem dokładnie ile kosztuje przejazd taką kolejką w Londynie, ale w Boliwii przebiega ona przez biedne dzielnice przez co bilety muszą być tanie – mówi Günther Natter.



VII Kongres Kolejowy
 

Celem kongresu CITY MATTERS jest zgromadzenie w jednym miejscu przedstawicieli samorządów, miejskich aktywistów, polskich i zagranicznych ekspertów oraz przedsiębiorców aby móc dyskutować o przyszłości naszych miast.

Wspólnym mianownikiem tematycznym wydarzenia jest szeroko rozumiana jakość życia w mieście oraz promowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na jej poprawę. Istotną funkcją kongresu jest umożliwianie osobom decydującym o kształcie polskich miast nawiązania kontaktu, wymiany poglądów i opinii.

Wśród zagadnień, jakie poruszymy będą m.in.: wspólne miasto, jakość powietrza, transport, polityka mieszkaniowa, zieleń miejska, miasto dla pieszych, placemaking oraz estetyka przestrzeni publicznych. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tczew modelowym przykładem przesiadek. Teraz pora na dworzec kolejowy

Przestrzeń

Tczew modelowym przykładem przesiadek. Teraz pora na dworzec kolejowy

Witold Urbanowicz 18 listopada 2016

Łódź: „Złe miasto” chce powstrzymać degradację

Przestrzeń

Łódź: „Złe miasto” chce powstrzymać degradację

Roman Czubiński 23 listopada 2016

Wojtenko: Różne nośniki biletu, ale jeden system centralny

Komunikacja

Wojtenko: Różne nośniki biletu, ale jeden system centralny

Kasper Fiszer 23 listopada 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS