Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Czy Ryanairowi będzie się opłacało latanie ze stołecznego portu?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
13-05-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrasruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Czy Ryanairowi będzie się opłacało latanie ze stołecznego portu?
fot. Lotnisko Chopina
Lotnisko im. Fryderyka Chopina w Warszawie musi myśleć o zabezpieczeniu swojej przepustowości również pod zwiększające się wymagania PLL LOT. Na drodze do rozwoju narodowego przewoźnika w stołecznym hubie stają jednak m.in. linie niskokosztowe (Ryanair zapowiedział ostatnio przeniesienie lotów krajowych do warszawskiego portu). Rozwiązaniem miałaby być zmiana polityki handlowej.

O tym, jak istotna jest kwestia zabezpieczenia lotniska na Okęciu pod zwiększające się wymagania PLL LOT mówił podczas wtorkowego posiedzenia senackiej komisji infrastruktury prezes linii Rafał Milczarski. Teoretycznie port Chopina może przyjąć 20 mln pasażerów rocznie. Obecnie odprawianych jest tu ok. 11 mln podróżnych co oznacza, że przepustowość stołecznego portu może się z czasem wyczerpać.

Tymczasem współpraca między Lotniskiem Chopina a narodowym przewoźnikiem jest dość jasna - PLL LOT buduje tu swój hub, a obecnie ruch jaki generuje stanowi około połowy przychodów całego portu. To właśnie dlatego, jak podaje DGP, Państwowe Porty Lotnicze (PPL) planują wprowadzić od listopada zupełnie nową politykę handlową w stołecznym porcie. Zarządca lotniska chce preferować w cenniku połączenia najbardziej rentowne, a więc przesiadkowe, a także realizowane za pomocą dużych samolotów. Ponieważ opłaty zależą m.in. od masy samolotów i liczby pasażerów, większa maszyna równa się z większym przychodem.

Pomysł na wprowadzenie zmian w cenniku pojawił się tuż po ogłoszeniu przez Ryanaira powrotu na Lotnisko Chopina z trasami krajowymi. Z cennika wynikało, że irlandzka linia załapie się na rabaty, przyznawane obecnie w stołecznym porcie. Efekt byłby taki, że Ryanair dostałby lepszą ofertę, niż LOT, który ściśle współpracuje z warszawskim lotniskiem. Dla LOT-u port Chopina to główna baza zapewniająca pożądany ruch przesiadkowy. W listopadzie ubiegłego roku narodowa linia zainaugurowała oficjalnie w Warszawie swój hub.

Obecnie PPL nie ma narzędzi prawnych, by odmówić jakiejkolwiek linii operowania z Lotniska Chopina. Dlatego zmiana struktury ruchu lotniczego jest najbardziej pożądanym narzędziem, szczególnie, że trzeba brać przy tym pod uwagę wyczerpującą się przepustowość stołecznego portu i ideę budowania duoportu z lotniskiem w Modlinie, dedykowanym liniom niskokosztowym. Regionalne porty cenniki układają tak, by zachęcić do operowania kogokolwiek (atrakcyjne ceny oferuje np. lotnisko w Radomiu). Lotnisko Chopina idzie w odwrotną stronę pokazując, że nie jest portem dla tanich linii.

W opracowaniu jest obecnie strategia lotnicza dla Polski, która wskaże możliwe drogi rozwoju m.in. dla Lotniska Chopina. Realną alternatywą miałaby być m.in. budowa Centralnego Portu Lotniczego między Łodzią a Warszawą, przy którego budowie mieliby pomóc nam Chińczycy.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nieznana przyszłość rozbudowy Modlina. Zyska Port Lotniczy Radom?

Przestrzeń

Nieznana przyszłość rozbudowy Modlina. Zyska Port Lotniczy Radom?

Emilia Derewienko 05 października 2017

Goleniów: 460 tys. pasażerów na koniec roku jak najbardziej realne

Prawo & Finanse

Lubelskie lotnisko potwierdza: 1,5 mln zł za misję do Izraela

Prawo & Finanse

Air China zainaugurowała loty do Pekinu. PLL LOT ma konkurencję

Komunikacja

Furgalski o CPL: Lepszym rozwiązaniem jest duoport

Mobilność

Furgalski o CPL: Lepszym rozwiązaniem jest duoport

Justyna Urbaniak 20 września 2016

Zobacz również:

Nieznana przyszłość rozbudowy Modlina. Zyska Port Lotniczy Radom?

Przestrzeń

Nieznana przyszłość rozbudowy Modlina. Zyska Port Lotniczy Radom?

Emilia Derewienko 05 października 2017

Goleniów: 460 tys. pasażerów na koniec roku jak najbardziej realne

Prawo & Finanse

Lubelskie lotnisko potwierdza: 1,5 mln zł za misję do Izraela

Prawo & Finanse

Air China zainaugurowała loty do Pekinu. PLL LOT ma konkurencję

Komunikacja

Furgalski o CPL: Lepszym rozwiązaniem jest duoport

Mobilność

Furgalski o CPL: Lepszym rozwiązaniem jest duoport

Justyna Urbaniak 20 września 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5