Jeśli autobus odjeżdża z przystanku przed dworcem 5 min przed przyjazdem pociągu (a to wciąż nie są odosobnione przypadki), skłania to podróżnego do wyboru podróży własnym samochodem. Niestety, wiele podmiotów odpowiedzialnych za transport publiczny tego nie rozumie. A tłumaczenia, że ustawodawca nie narzuca obowiązku integrowania rozkładów, są bardziej niż irytujące – zwraca uwagę Paweł Rydzyński, dziennikarz „Transportu Publicznego”.
Tematykę tę przedstawialiśmy wielokrotnie na naszych łamach. Jednak trzeba do niej wracać regularnie, gdyż dopóki samorządy i przewoźnicy nie zrozumieją, że na braku integracji tracą wszyscy, którzy operują na niwie transportu publicznego, dopóty podróże w Polsce będą się opierać na transporcie indywidualnym. Także tam, gdzie tak być nie musi.
Nowoczesny transport zbiorowy to nie tylko czyste pociągi, tramwaje czy autobusy, schludne przystanki wyposażone w systemy dynamicznej informacji pasażerskiej oraz biletomaty, krótki czas przejazdu i wysoka częstotliwość kursowania. Jednym z głównych czynników wyznaczających sukces publicznego transportu zbiorowego jest też „multimodalność” – silne wzajemne powiązanie ze sobą różnych środków transportu, poprzez ujednolicanie taryf i wspólne konstruowanie rozkładów jazdy. Niestety, nie licząc integracji taryfowej wewnątrz aglomeracji, na tym polu sytuacja wciąż jest dramatyczna. Utwierdziłem się w tym przekonaniu, rozmawiając w ostatnim czasie z przedstawicielami różnych organizatorów transportu zbiorowego i przewoźników w całym kraju.
Oficjalne odpowiedzi sukcesywnie publikujemy. Natomiast, równolegle, nieoficjalnie można usłyszeć np., że „się nie da”, bo ewentualna synchronizacja rozkładów tyczy się różnych organizatorów przewozów. Albo, że „to nie nasza sprawa”, bo „jesteśmy tylko przewoźnikiem, a takie sprawy leżą w gestii organizatorów przewozów”. Albo – co jest szczególnie urocze – że zapisach ustawowych nie ma nic o tym, że trzeba integrować różne środki transportu. Rewelacja! Może należałoby zapytać Trybunał Konstytucyjny, czy skomunikowanie pociągów z autobusami jest zgodne z ustawą zasadniczą…
Cały komentarz