Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Czy Hyundai poradzi sobie z warszawskim kontraktem tramwajowym?

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2017-07-20 14:48
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Czy Hyundai poradzi sobie z warszawskim kontraktem tramwajowym?
Produkcja pojazdów w Changwon fot. Transport Publiczny
Czy Hyundai poradzi sobie z warszawskim kontraktem tramwajowym?
Czy Hyundai poradzi sobie z warszawskim kontraktem tramwajowym?
Czy Hyundai poradzi sobie z warszawskim kontraktem tramwajowym?
Czy Hyundai poradzi sobie z warszawskim kontraktem tramwajowym?
Czy Hyundai poradzi sobie z warszawskim kontraktem tramwajowym?
Czy Hyundai poradzi sobie z warszawskim kontraktem tramwajowym?
Czy Hyundai poradzi sobie z warszawskim kontraktem tramwajowym?
Czy Hyundai poradzi sobie z warszawskim kontraktem tramwajowym?
Czy Hyundai poradzi sobie z warszawskim kontraktem tramwajowym?
Czy Hyundai poradzi sobie z warszawskim kontraktem tramwajowym?
Czy Hyundai poradzi sobie z warszawskim kontraktem tramwajowym?
Czy Hyundai poradzi sobie z warszawskim kontraktem tramwajowym?
Czy Hyundai poradzi sobie z warszawskim kontraktem tramwajowym?
Czy Hyundai poradzi sobie z warszawskim kontraktem tramwajowym?
Czy Hyundai poradzi sobie z warszawskim kontraktem tramwajowym?
Hyundai Rotem bardzo poważnie traktuje warszawski przetarg na dostawę tramwajów. To dla niego przede wszystkim szansa na zdobycie udziałów w perspektywicznym rynku Europy Środkowej. W Polsce nie każdy zdaje sobie sprawę, jak wielką skalę działalności ma ten producent taboru. Przekonaliśmy się o tym na miejscu, w Korei Południowej.

Działająca od 1977, a więc od czterdziestu lat, kolejowa spółka Hyundaia (Rotem to skrótowiec od Rolling Stock Systems) rozpoczynała działalność od produkcji lokomotyw spalinowo-elektrycznych. Od początku jednak nakierunkowania była na najnowsze technologie – już po dziesięciu latach od startu zaczęła rozwój systemu kolei magnetycznej, z którym zadebiutowała na targach Daejeon Expo w 1993 roku. To był zresztą przełomowy rok, bo Hyundai Rotem zrealizował wówczas pierwszy eksport pociągów – były to ezt-y dla Indonezji. Rok później Koleje Koreańskie (Korail) zamówiły w konsorcjum Hyundai i Alstom pociągi dużych prędkości dla marki KTX. Produkcja ruszyła pełną parą dla coraz większej liczby klientów.

W tej chwili Hyundai Rotem to już uznany producent, który zrealizował dostawy do 36 krajów na wszystkich kontynentach (w samej Europie do: Irlandii, Austrii, Grecji, Turcji i na Ukrainę). Jedną z największych gałęzi produkcyjnych Koreańczyków są pociągi metra, dostarczone m.in. do Seulu czy Sao Paulo. Bardzo istotny jest też dział lekkiej kolei – pojazdy eksportowane są do azjatyckich metropolii. W wielu przypadkach są to pojazdy bezobsługowe – można je spotkać także na koreańskich lotniskach. Oprócz tego Hyundai Rotem wyprodukował też dziesiątki pociągów dużych prędkości, spalinowych zespołów trakcyjnych (Irlandia, Turcja) czy piętrowych zestawów wagonowych push-pull (USA). Jest też tradycyjnym producentem lokomotyw elektrycznych i spalinowych dla Korail. W sumie do 2016 roku dostarczył 41 614 pojazdów (lub członów zespołów trakcyjnych), w tym ponad 7 tysięcy dla systemów metra, 5 tys. pozostałych ezt i 1,3 tysiąca dla Kolei Dużych Prędkości.

Sercem Hyundai Rotem jest Uiwang pod Seulem. Tu mieści się siedziba główna spółki, ogromny dział badań i rozwoju a także fabryka silników. Pozostały teren dzielony jest z macierzystym koncernem Hyundaia, znanym przede wszystkim z produkcji samochodów. Większym pracodawcą w Korei Południowej jest tylko potężny Samsung.

Sama wielkość działu badań Hyundai Rotem zaskakuje. To setki osób zatrudnionych przy rozwoju nowych systemów sterowania ruchem, amortyzatorów, informacji pasażerskiej, silników… Przed produkcją wszystko jest badane w najdrobniejszych szczegółach. Zwraca uwagę kompletność badań. Oddzielne pokoje zajmują systemy badań informacji pasażerskiej, obejmujące urządzenia z całych pojazdów, gdzie indziej odwzorowana jest kompletna linia metra wraz z urządzeniami sterowania ruchem (przy okazji warto dodać, że w portfolio jest też europejski system sterowania ETCS). Każdy układ sterowania pojazdem TCMS również musi przejść badania w laboratorium, w którym współpracuje z aplikacjami CCTV i informacji pasażera, a jeśli kontrakt przewiduje, to również z aplikacją zarzadzania flotą pojazdów i z diagnostyką on-line. Wszystkie te systemy Hyundai zamiast zamawiać na zewnątrz buduje sam, a nawet dostarcza innym producentom.

W siedzibie jest nawet hamownia wyposażona w aż cztery wielkie koła zamachowe, służące do badań dynamicznych silników trakcyjnych – które, w przeciwieństwie do wielu producentów, Hyundai także produkuje sam. Każdy silnik musi przejść badania pod symulowanym przez koło zamachowe pełnym obciążeniem ważącego wiele ton pojazdu – pod czujnym okiem kamer i instrumentów.

Inny dział zajmuje się projektowaniem kolejnych pojazdów szynowych. Nacisk położony jest na optymalizację masy i zużycia energii, co jest kluczowe w 30-letniej eksploatacji. Rozwijane są tu też projekty, które przyniosą owoce dopiero w przyszłości, jak tramwaje bez sieci trakcyjnej czy nowe rozwiązania dla wózków.

W fabryce przyszłości

Główna fabryka koncernu Hyundai Rotem mieści się w półmilionowym mieście Changwon, w południowej części Korei Południowej. To prawdziwy gigant składający się z kilkunastu hal produkcyjnych, otoczonych trzykilometrowym torem testowym. Niełatwo się tu dostać, ze względu na to, że trwa tu produkcja… czołgów i bojowych wozów piechoty dla armii. Jednak zarówno ta część, jak i dział odpowiedzialny za produkcję maszyn dla fabryk odpowiadają za 1/5 produkcji każdy. Większość wysiłków zakładu w Changwon to produkcja dla kolei. W tej części pracuje aż 4 tysiące osób.

Jak mówi szef działu kolejowego Hyundai Rotem Eun–Taek Lim, fabryka przygotowana jest do obsługi od 15 do nawet 20 projektów dostawy taboru jednocześnie (obecnie prowadzonych jest dziesięć projektów). Może tu powstawać do 900 wagonów metra lub członów pociągów zespołowych rocznie! Przestronne, czyste hale rozdzielają szerokie aleje. Na terenie jest oczywiście biuro, stołówka, mały park, oryginalna lokomotywa parowa a nawet… pełnowymiarowe boisko piłkarskie, na którym odbywają się mecze zakładowych drużyn.

Ciekawostką z życia fabryki jest okres na przełomie lipca i sierpnia – szczyt gorącego, koreańskiego lata. Produkcja zamiera na dwa tygodnie, a pracownicy mają wolne. Nie znaczy to, że nie dzieje się nic – w tym czasie trwa intensywna konserwacja i wymiana maszyn produkcyjnych.

Naszą wizytę w zakładzie rozpoczęliśmy w spawalni. Około 80 procent pudeł pojazdów realizowanych jest w technologii stali nierdzewnej, ale bez problemów wykonywane są także pudła aluminiowe i stalowe. Uwagę przykuwa zrobotyzowane stanowisko spawalnicze do pudeł. Dwa mechaniczne ramiona pracują z wielokrotnie większą wydajnością i dokładnością niż ludzie – praca przy jednym pudle, wykonywana tradycyjnie przez trzech spawaczy w ciągu półtora dnia, zajmuje im zaledwie 4-5 godzin. Warto zauważyć, że pudła nie są oznaczane pod kątem miejsc przez ludzi. Zamiast tego roboty są programowane (co trwa nawet do trzech dni) pod konkretny projekt.

Kolejna rzecz, na którą warto zwrócić uwagę to dbałość o szczegóły. Objawia się to choćby w tym, że gotowe wózki pojazdów przed montażem trzymane są w pokrowcach, niczym opony samochodowe. Widać tu jak na dłoni, że Hyundai Rotem jest firmą kompletną – od projektu do eksploatacji najważniejszy jest tu produkt.

Istotnym elementem kultury koreańskiej korporacji jest dbałość o bezpieczeństwo. Ogromne wrażenie robi stanowisko do badania wytrzymałości konstrukcji pudeł na ściskanie z naciskiem tysiąca ton. Urządzenia do testów niszczących kilkumetrowej wysokości zajmują całą halę w najpilniej strzeżonej części fabryki.

Teraz pora na tramwaje. Z Polski

Koreańczycy są bardzo doświadczeni w produkcji taboru najbardziej wymagającego jeśli chodzi o niezawodność – pociągów dużych prędkości oraz metra (w tym segmencie dostarczyli już ok. 4 tysiące wagonów). Na rynek tramwajów dopiero wchodzą – choć mają już duże sukcesy w zakresie lekkiej kolei, także bezobsługowej. Na rynku tramwajowym pierwszy przyczółek zdobyli w Turcji, gdzie powstał oddział Hyundaia i dostarczono pojazdy do Izmiru i Antalyi. – To bardzo prestiżowe lokalizacje, ze względu na duży ruch turystyczny – mówi Eun–Taek Lim.

Hyundai Rotem pokazał już, że potrafi lokować swoją produkcję w kraju dostawy i współpracować z miejscowymi dostawcami. Oprócz koreańskich fabryk na potrzeby obsługi kontraktów otwarto zakłady w USA, Turcji oraz Brazylii. Działają one do dziś, obsługując kolejne zamówienia. Prezes Hyundai Rotem zadeklarował, że tak samo będzie w Polsce.

Czy nie prościej dla koncernu byłoby skorzystać z gotowej fabryki w Turcji? Jak się okazuje – nie, bo od czasu dostawy tramwajów rozpoczęły się zmiany, mające przygotować ją do produkcji innego typu. Hyundai jest bowiem bardzo blisko otrzymania zamówień od tureckich władze na pojazdy dla rosnącej sieci KDP i stambulskiego metra. – Montownia seryjnie produkowanych tramwajów powstanie w Polsce – potwierdza polski przedstawiciel producenta Marcin Jędryczka.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS