Partnerzy serwisu:
Mobilność

Czy autobusy elektryczne to zagrożenie dla producentów paliw?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-05-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Czy autobusy elektryczne to zagrożenie dla producentów paliw?
fot. Jakub Dybalski
Już dziś autobusy elektryczne pozwalają zaoszczędzić ilość paliwa – które nie zostanie zużyte przez autobusy z silnikami diesla – zbliżoną do konsumpcji paliwa przez całą gospodarkę Grecji. A biorąc pod uwagę, że jesteśmy dopiero na progu rewolucji elektrobusowej, te liczby będą rosły.

Według raportu przygotowanego przez agencję Bloomberg New Energy Finance dziś na świecie jeździ ok. 385 tys. autobusów elektrycznych, wśród ok. 3 mln autobusów w ogóle. To ledwie 13 proc. ogółu, co więcej prawie wszystkie z nich jeżdżą w Chinach. Poza tym państwem kursuje zaledwie kilka tysięcy elektrobusów. Miasta na świecie na razie testują floty kilku lub kilkunastu, w porywach kilkudziesięciu, pojazdów z takim napędem.

Globalnie jednak, co wyliczyli analitycy Bloomberga, ma to pewien wpływ na rynek paliw. Dzięki pojazdom elektrycznym, w tym samochodom i vanom, w tym roku światowy transport konsumuje o 279 tys. baryłek ropy dziennie mniej, niż gdyby zamiast na prąd, jeździły na olej napędowy. Z tego aż za 233 tys. baryłek dziennie mniej odpowiadają autobusy, które przeciętnie pożerają 30 razy więcej paliwa niż standardowy samochód. Rachunki są orientacyjne, bo autobus autobusowi nierówny, poza tym autobus elektryczny i tak potrafi zużywać sporo paliwa, ale liczba robi wrażenie.

Czy to dużo? To mniej więcej tyle, ile konsumuje cała gospodarka Grecji. Cała światowa produkcja ropy naftowej to dziś ponad 90 mln baryłek dziennie. Póki co to więc ułamek procenta, ale warto zwrócić uwagę jak świat – i jego zużycie paliwa – może wyglądać za kilka lat.

O ile można się spodziewać, że liczba elektrycznych autobusów będzie z roku na rok lawinowo rosła, bo szereg światowych metropolii (ostatnio Nowy Jork) już wyznaczyły sobie terminy, do których chcą całkowicie przestawić się na autobusową elektromobilność, to najpewniej na tym się nie skończy. Miasta, walcząc ze smogiem, rozważają wykorzystanie napędu elektrycznego również w innych pojazdach z których korzystają, np. w śmieciarkach. Polska ustawa o elektromobilności wprowadza taki wymóg wobec wszystkich pojazdów miejskich. Punktem przełomowym może stać się wykorzystanie prądu w transporcie ciężarowym, który wydaje się do tego pasować. Ciężarówki jeżdżą po konkretnych trasach, a prąd jest tańszy niż paliwo.

Bloomberg podaje przykład Londynu, który powoli zmienia swoje piętrowe autobusy, na zasilane energią elektryczną. Cały transport publiczny brytyjskiej stolicy zużywa każdego roku paliwo z 1,5 mln baryłek ropy naftowej. Gdyby całkowicie przestawić go na napęd elektryczny skutkowałoby to zmniejszeniem zapotrzebowania Wielkiej Brytanii na paliwo o 0,7 proc.

Warto też pamiętać, że transport, który przestaje zależeć od ropy naftowej, staje się mniej podatny na wstrząsy polityczne. Ropa naftowa to produkt, który występuje tylko w niektórych miejscach na świecie, a Europa Zachodnia i Stany Zjednoczone pamiętają doświadczenia kryzysów naftowych. Uzależnienie od prądu w większym stopniu uniezależnia od dostawców surowców, bo ci są bardziej różnorodni.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Przestrzeń

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 15 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Jawor ma oferty na autobusy elektryczne

Komunikacja

Jawor ma oferty na autobusy elektryczne

Jakub Rösler 22 sierpnia 2023

Gmina Zakrzew ma elektrobusy i komunikację gminną

Komunikacja

Gmina Zakrzew ma elektrobusy i komunikację gminną

Redakcja/inf. pras. 17 sierpnia 2023

Jarosław kupuje autobus elektryczny

Komunikacja

Jarosław kupuje autobus elektryczny

Jakub Rösler 16 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Przestrzeń

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 15 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Jawor ma oferty na autobusy elektryczne

Komunikacja

Jawor ma oferty na autobusy elektryczne

Jakub Rösler 22 sierpnia 2023

Gmina Zakrzew ma elektrobusy i komunikację gminną

Komunikacja

Gmina Zakrzew ma elektrobusy i komunikację gminną

Redakcja/inf. pras. 17 sierpnia 2023

Jarosław kupuje autobus elektryczny

Komunikacja

Jarosław kupuje autobus elektryczny

Jakub Rösler 16 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5