Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Cziatura – miasto kolejek linowych

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-11-11 10:29
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Cziatura – miasto kolejek linowych
Kolej z 1953 r. fot. Martyn Janduła
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Cziatura – miasto kolejek linowych
Gruzja nie bez powodu jest co raz popularniejszym kierunkiem podróży. Kraj ten oferuje także mniej typowe, choć godne uwagi atrakcje. Co jakiś czas głośno jest o niewielkiej Cziaturze, położonej w wąskiej dolinie i słynącej z licznych kolejek linowych, stanowiących podstawę przemieszczania się. Kolejek, które w większości przeżyły swoją śmierć techniczną. Niedługo jednak część z nich może doczekać się wymiany.

Podupadająca Cziatura była kiedyś znaczącym ośrodkiem przemysłowym. W XIX w. odkryto tutaj liczne złoża rud manganu i węglanowych. Miejscowy zakład już w 1905 r. odpowiadał nawet za 60% wydobycia rudy manganu na świecie.

Warunki do rozkwitu przemysłu były idealne, ale do mieszkania już niekoniecznie. Miejscowość zlokalizowana jest w relatywnie wąskiej dolinie z dosyć stromymi zboczami. Z czasem, wraz z rozwojem ośrodka, zaczęto zabudowywać zbocza doliny. Władze radzieckie przez długi czas zmagały się z kwestią zapewnienia wydajnego środka transportu.

Problem ten rozwiązano poprzez budowę od lat 50. systemu kolejek linowych. Służyły one nie tylko górnikom, ale też mieszkańcom w przejazdach pomiędzy poszczególnymi częściami miasta. Niektóre kolejki mają charakter typowo towarowy. Dodatkowo, do 2008 r. kursowały tutaj również trolejbusy.

Cziatura straciła już na znaczeniu, co raz więcej mieszkańców z niej wyjeżdża, straszy wiele bloków czy domów częściowo opuszczonych, z powybijanymi oknami. Pod koniec lat 80. liczba ludności wyniosła 30 tys. mieszkańców. Obecnie, wg danych na rok 2008, zamieszkuje ją blisko 20 tys. osób. Mimo postępującego spadku ludności, system przestarzałych kolejek cały czas funkcjonuje, łącznie z najstarszą z 1953 r. Źródła mówią nawet o 17 czynnych kolejkach, choć dokładna liczba nie jest potwierdzona. Autor, podczas dwóch wizyt, naliczył 11 czynnych kolejek (choć nie jednocześnie, zdarzały się przestoje unieruchamiające część tras) – sześć w mieście i pięć w dolinie na północ od Cziatury w kierunku Sachkhere. Oprócz tego w mieście znajdują się co najmniej cztery niedziałające i mocno zniszczone kolejki, a dokumentacja fotograficzna wskazuje na możliwość istnienia co najmniej dwóch kolejnych czynnych kolejek.

Kolejki dzielą się na te zarządzane przez miasto (cztery), jak i kopalnię. Na szczególną uwagę zasługuje, obecnie w przebudowie, jedna z centralnych stacji w centrum Cziatury – kolejki rozjeżdżają się z niej w trzech różnych kierunkach, pasażerowie korzystają ze wspólnej poczekalni na jednym poziomie. Kolejki te obsługuje jeden konduktor, który po zjechaniu jednym wagonem przechodzi do wagonu na innej trasie. W latach świetności dostęp do stacji grodzony był starymi bramkami biletowymi, do których wrzucało się żetony metra w Tbilisi. Teraz przejazd opłaca się bezpośrednio w wagonie – bilet kosztuje 0,20 Lari, co w przeliczeniu daje blisko 40 groszy. W kolejkach będących w gestii kopalni opłat nikt nie pobiera.

Do dziś działa też kolejka z 1953 r. i można odnieść wrażenie, że pasażerów wożą te same wagoniki, co kilkadziesiąt lat temu, tylko z nową warstwą farby. Lata świetności przypominają jedynie mocno zaniedbane socrealistyczne dworce, z czego dolny wciąż zdobiony jest wielką kamienną mozaiką z podobiznami Lenina i Stalina. Na górze stoją bloki z wielkiej płyty, częściowo zamieszkałe, a częściowo bez okien i szyb. Natomiast z drugiej strony stacji dolnej odjeżdżają wagony na drugie, strome zbocze – swoją formą przypominają jednak bardziej blaszane pudła, z wyciętymi oknami. Dalej w dolinie znaleźć można również kolejkę, która łączy dwa wzgórza.

W Cziaturze występują różne systemy kolejek – zarówno z dwoma wagonami zawieszonymi na dwóch równoległych linach na zasadzie przeciwwagi (jeden jedzie do góry, a drugi w tym samym czasie jedzie na dół), jak i pojedynczymi wagonami zawieszonymi na jednej linie. Jeszcze ciekawiej rozwiązana jest jedna ze stacji przesiadkowych, z której rozchodzą się trasy z pojedynczą liną w dwóch przeciwnych kierunkach – tutaj wagoniki, choć jadące na przeciwległe wzgórza, również działają na zasadzie przeciwwagi.

Większość kolejek wygląda, jakby nie była remontowana od nowości i przeżyła już własną śmierć techniczną. Wagony są zardzewiałe, co maskowane jest kolejnymi litrami farby, w niektórych brakuje szyb, również stacje są mocno zdewastowane – przybysze z Zachodu mylnie mogą uznać, że niektóre z nich dawno zostały uziemione, podczas gdy wciąż z powodzeniem przewożą mieszkańców Cziatury.

Jaka przyszłość czeka kolejki? Kilka lat temu pojawiła się informacja o wsparciu Francji w wysokości 113 milionów euro na modernizację czterech kolejek, z możliwą ich przebudową na kolej gondolową. Prace miała przeprowadzić firma Poma. Pierwsze prace przy centralnej stacji, od której kolejki rozjeżdżają się w trzy strony, rozpoczęły się w okolicach wakacji. 


Wizualizacja nowej kolei gondolowej w Cziaturze

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Czy w Polsce może rozpowszechnić się kolej gondolowa?

Mobilność

Czy w Polsce może rozpowszechnić się kolej gondolowa?

Leonard Dolecki 23 listopada 2016

W Polsce musimy się jeszcze nauczyć kolei linowych

Przestrzeń

W Polsce musimy się jeszcze nauczyć kolei linowych

Martyn Janduła 15 listopada 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS