Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Częstochowski Rower Miejski już widoczny na ulicach

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
05-04-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Częstochowski Rower Miejski już widoczny na ulicach
fot. Dominik Wójcik
System roweru publicznego pod nazwą Częstochowski Rower Miejski jest już dostępny dla mieszkańców. Oficjalnej prezentacji dokonali przed świętami przedstawiciel firmy Nextbike Polska oraz prezydent Częstochowy.

29 marca – trzy dni przed spodziewanym terminem uruchomienia – do dyspozycji częstochowskich użytkowników oddano lokalny system roweru publicznego funkcjonującego pod nazwą Częstochowski Rower Miejski.

Od momentu uruchomienia trudno o widok częstochowskiej ulicy bez obecnego zielonego roweru będącego w użyciu. Bywa, że na stacjach uświadczyć można dwa ostatnie rowery do wypożyczenia, choć spotkać można głosy sygnalizujące odczuwalną trudność obsługi terminala przez osoby starsze nie posługujące się smartfonami.

Nowi użytkownicy w Częstochowie mogli rejestrować się od 16 marca. Trzeba pamiętać również o tym, że konto założone w systemie Nextbike jest ważne we wszystkich 22 miastach, w których firma ta jest operatorem roweru publicznego, zaś według danych Nextbike za ich pośrednictwem zarejestrowanych już wcześniej było ok. 1700 Częstochowian. Nowych, „częstochowskich” kont dzień przed startem usługi było już ok. 700.

Swój system

Częstochowski sen o rowerze publicznym zaczął się już w 2012 roku, kiedy z pierwszą inicjatywą wdrożenia takiego rozwiązania komunikacyjnego wystąpiła radna Małgorzata Iżyńska. Odbyło się to na fali masowych informacji o kolejnych uruchamianych w kraju analogicznych systemach. Przez częstochowskie środowiska rowerowe (a Częstochowa jest tu wyraźnie podzielona) przetoczyła się dyskusja o zasadności zastosowania systemu na lokalnym gruncie, a bardziej racjonalne głosy zwracały uwagę na specyfikę urbanistyczną tego miasta.

Częstochowa funkcjonalnie skupiona jest w dużej mierze w centrum otoczonym dzielnicami „sypialnianymi”. Wyjątek stanowią wysunięte na wschód Zawodzie i na południe – Dąbie, które można nazwać „przemysłowymi”. Taki układ miał podważać sens funkcjonowania roweru publicznego, bowiem jeśli już ktoś dojedzie do centrum, to wszystko w zasadzie ma na miejscu.

- Liczymy, że do systemu dołączą podmioty prywatne, jak zakłady pracy, które zakupią swoje stacje i również udostępnią rowery swoim pracownikom, bądź klientom – powiedział prezydent Matyjaszczyk.

Na razie tylko miejski

System składa się z 20 stacji i 185 rowerów. Wszystkie pojazdy mają jedną budowę, którą można nazwać „miejską”, czyli wysoko ulokowaną kierownicę umożliwiająca jazdę w pozycji wyprostowanej, kosz z przodu oraz wspornik bagażnika z tyłu, oraz napęd realizowany przez piastę wielobiegową. Zapytaliśmy rzecznika Nextbike Polska Marka Pogorzelskiego o możliwość rozbudowy częstochowskiego systemu o inne typy rowerów:

- Oferujemy 8 różnych typów, pośród których wyróżnić można rowery cargo, dwa rozmiary rowerków dla dzieci, tandemy, rowery wspomagane elektrycznie, czy trójkołowce np. dla seniorów. Dlatego nie ma żadnych przeciwwskazań do poszerzenia oferty w Częstochowie – podsumował.

Czy nie warto zatem pomyśleć o zakupie dodatkowych typów do częstochowskiego systemu? - Są takie pomysły – zdradziła Małgorzata Iżyńska, którą śmiało można okrzyknąć „matką chrzestną” Częstochowskiego Roweru Miejskiego.

Zaciekły bój o Częstochowę

O częstochowskim systemie na łamach serwisu transport-publiczny.pl pisaliśmy wiele i długo, bo wedle pierwotnych zamierzeń kontrakt na jego dostawę i obsługę miał trwać cztery lata, jednak zaciekła rywalizacja dwu największych operatorów w Polsce – Nextbike Polska i BikeU – przedłużyła postępowanie przetargowe tak długo, że uruchomienie nastąpiłoby na sam koniec pierwszego przewidywanego kontraktem sezonu. W efekcie przetarg unieważniono i w 2017 roku Częstochowianie w tym temacie obeszli się smakiem. Więcej o szczegółach rywalizacji można przeczytać w naszych poprzednich publikacjach.

W sierpniu minionego roku rozpisano kolejny przetarg przewidujący uruchomienie systemu na 3 następne lata począwszy od roku 2018 oraz w miarę możliwości testowo na kilka dni 2017 roku. Nowe postępowanie wygrał Nexbike żądając 3 959 985 zł. Rejestracja w częstochowskim systemie możliwa jest w aplikacji na smartfony lub na stronie rower.czestochowa.pl i wiąże się z wniesieniem opłaty startowej w wysokości 15 zł. Pierwsze pół godziny korzystania z jednego roweru jest bezpłatne. Oddanie roweru przed upływem godziny wiąże się z pobraniem 2 zł z konta. Następnie odpowiednio: do dwu godzin 8 zł, do trzech 18, każda kolejna godzina to 14 zł.

Jeżeli system będzie się cieszył dużą popularnością, Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie do końca 2018 r. będzie mógł złożyć zamówienie uzupełniające na kolejnych 10 stacji i 90 rowerów.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5