MPK w Częstochowie kupuje 40 nowych autobusów, które mają być dotowane ze środków europejskich. Pierwsze informacje o wykonawcy miały być znane jeszcze w maju, ale otwarcie ofert było pięciokrotnie przesuwane.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie ogłosiło przetarg dostawę 40 nowych autobusów miejskich niskopodłogowych pojedynczych o długości 12 metrów. Inwestycja będzie finansowana ze środków europejskich w ramach projektu „Moja Przyjazna Komunikacja – zakup nowego taboru autobusowego na potrzeby realizacji zadań z zakresu transportu publicznego w Gminie Miasto Częstochowa”. Rozstrzygnięcie postępowania miało być zależne od powodzenia wniosku MPK o przyznanie funduszy. Tutaj się jednak trochę zmieniło.
Warunkować nie można
Okazało się, że w przetargu jest mowa o warunku podpisania umowy – przyznaniu funduszy europejskich – na co nie zezwala prawo. - Okazało się, że taki zapis jest nieważny i gdyby ktoś przetarg wygrał, to musielibyśmy z nim podpisać umowę – wyjaśnił Robert Madej, wiceprezes MPK w Częstochowie. - Z kolei rozstrzygnięcie konkursu na przyznanie środków jeszcze nie nastąpiło – dodał.
Oczywiście często stosuje się zabieg polegający na odstąpieniu od podpisania umowy po przetargu lub unieważnienie samego postępowania w ostatnim dniu, ale to wiązałoby się z powtórzeniem całej procedury od początku, co jeszcze bardziej wydłużyłoby czas finalizacji inwestycji. W związku z przeciągającym się rozstrzygnięciem konkursu na dofinansowanie inwestycji częstochowski przetarg też nie może doczekać swojego finału. Otwarcie ofert przenoszono już pięciokrotnie, a obecnie obowiązujący termin wyznaczono na 6 września.
Zmiany, modyfikacje
Dużo zmieniło się także w oczekiwaniach co do wyposażenia autobusów. Producenci pojazdów i elementów wyposażenia zwrócili się z jedenastoma zapytaniami o możliwość modyfikacji niektórych wymagań. W wielu przypadkach MPK odmówiło zmian, ale w kilku przypadkach jednak poszło producentom na rękę.
I tak w automatach do sprzedaży biletów zamiast ekranu LCD o przekątnej 12 cali będzie można zamontować monitorek 10-calowy, ale o wciąż tej samej podziałce, tj. 600x800.
Zmieniono też wymóg stosowania pełnego oświetlenia LED wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Zdaniem pytającego, stosowanie drogowego oświetlenia LED nie przyniesie żadnych znaczących oszczędności, ani efektów ekologicznych, a nawet będzie nieekonomiczne w późniejszej eksploatacji, bowiem takie lampy są drogie i ich wymiana może być kosztowna. Ponadto 100-procentowe oświetlenie LED wewnątrz i na zewnątrz stosuje tylko jeden producent w Polsce. Teraz MPK oczekuje, że pełne oświetlenie LED może dotyczyć jedynie wnętrza, a odstąpienie od ich montażu będzie kosztowało utratą nie 35 punktów do zdobycia z puli parametrów technicznych i eksploatacyjnych, a jedynie 5. Wagę tych kryteriów zredukowano z 25 proc. do 19 proc.
Zreorganizowano jednocześnie wagę pozostałych: cena z 70 proc. do 80 proc, obsługa gwarancyjna i serwisowa z 5 proc do 1 proc.
Producenci będą mogli zastosować 6-biegowe skrzynie biegów. W biegu postępowania wskutek jednego z zapytań zmieniono zapis określający ilość przełożeń z co najmniej 4 na 4-5, co wywołało reakcję w postaci kolejnego zapytania wskazującego na ograniczenie ofert do jednej marki, której producent jako jedyny oferuje skrzynie 4-stopniowe, a 5-stopniowych w Europie nikt nie produkuje. Ostatecznie przywrócono wymóg do skrzyń oferujących co najmniej 4 przełożenia.
Ponadto dopuszczono stosowanie tworzyw sztucznych do wykonania poszycia dachu, ścian przedniej i tylnej oraz elementów nadkoli.
Autobusy na wypasie
Zamawiane autobus będą różnić się od dotychczas jeżdżących po Częstochowie. Pojazdy zostaną wyposażone w dodatkowe tablice kierunkowe na zewnątrz oraz wewnątrz. Kolejne przystanki będą dodatkowo zapowiadane przez monitorki LCD zabudowane w kasownikach. Pasażerowie skorzystają z Wi-Fi opartego na łączach komórkowych. Urządzenia korzystające z tego udogodnienia będzie można podładować w jednej z sześciu ładowarek USB.
W tych autobusach nie będzie można nabyć biletu u kierowcy – zakup będzie można zrealizować w automacie sprzedażowym dostępnym w przestrzeni pasażerskiej, co będzie stanowiło najważniejsze novum w częstochowskiej komunikacji miejskiej. Komfort podróżującym zapewni klimatyzacja i pasywny monitoring wizyjny oparty na ośmiu kamerach.
Kto dostarczy autobusy? Ilu producentów interesuje się tym przetargiem? - Zainteresowanie jest duże. Dostawaliśmy dużo pytań do postępowania, których autorami byli zarówno producenci autobusów, jak i elementów wyposażenia. Jednak kto z kim współpracuje i kto ostatecznie złoży ofertę, nie wiem – przyznał wiceprezes Madej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.