Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Czego nie udało się zrobić w 2015 r.? Schodów ruchomych w Poznaniu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-12-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Czego nie udało się zrobić w 2015 r.? Schodów ruchomych w Poznaniu
mat. PKP SA
Pasażerowie korzystający z Poznania Głównego od dawna zastanawiają się dlaczego przy okazji budowy nowego dworca nie zbudowano schodów ruchomych jadących na dół. Kolejarze najpierw przekonywali, że się nie da, potem stwierdzili, że można. Jednak cztery dotychczas prowadzone przetargi nie przyniosły rozstrzygnięcia. PKP SA nie zrażają się jednak, dalej zapowiadając realizację schodów.

Nowy dworzec w Poznaniu zasłużenie zebrał wiele niepochlebnych opinii. Krytycy wskazują na wiele niefunkcjonalnych rozwiązań. Jednym z nich jest brak wygodnego połączenia z pociągami. W tej chwili na peronach znajdują się po jednym ciągu schodów ruchomych, które prowadzą do góry. Pasażerowie schodzący na dół muszą korzystać z długich schodów stałych. Jest to szczególnie uciążliwe, biorąc pod uwagę przeznaczenie obiektu i dużą liczbę osób z bagażami.

Trigranit, wykonawca dworca i centrum handlowego, przekonywał wcześniej, że perony są za wąskie, by zmieścić drugi ciąg schodów ruchomych i naruszałoby przepisy dot. dróg ewakuacyjnych. Po audycie zleconym przez PKP SA okazało się, że jednak da się zrobić schody ruchome na dół. W lipcu kolejarze ogłosili pierwszy przetarg na wykonanie schodów jadących na dół, na perony 1, 2 i 3. Miały być gotowe po czterech miesiącach od podpisania umowy.

Do tej pory jednak nie udało się wybrać wykonawcy w żadnym z czterech postępowań. Albo nikt się nie zgłaszał, albo oferty przekraczały kosztorys. – Wydłużyliśmy w tym ostatnim przetargu okres realizacji tego kontraktu w naszych warunkach, żeby dać większy komfort, jeżeli tego potrzeba firmom, które takie schody mogą nam dostarczyć. Z tego co wiemy, to po prostu dużo firm ma inne wiele innych zleceń prywatnych, stąd niskie zainteresowanie naszym przetargiem – przekonywał nas niedawno Jarosław Bator, ówczesny członek zarządu PKP SA.

PKP SA nie zrażają się jednak. – My musimy to zrobić w postępowaniu publicznym, więc będziemy to robić do skutku, aż wreszcie ktoś się zgłosi i zechce nam te schody wybudować – mówił Bator. – Trwają przygotowania do ogłoszenia nowego postępowania – potwierdza teraz Paulina Jankowska z biura prasowego PKP SA. Kolejarze zapewniają, mimo niepowodzeń, że schody da się zrealizować. – Mamy projekt już zrobiony, także warunki techniczne montażu tych schodów są oczywiście uwzględnione w tym przetargu i to nie jest odpowiedzialność wykonawcy schodów, to jest odpowiedzialność projektanta – mówił nam Bator.

Brak schodów ruchomych to oczywiście jeden z szeregu problemów nowego dworca. Mieszkańcy i aktywiści podkreślają, że Poznań Główny jest właściwie galerią handlową z upchniętą funkcją dworcową. Wśród największych mankamentów wymienia się kwestię dojść na perony, w tym brak brak bezpośredniego dojścia na dalsze perony w zachodniej części dworca. Dworzec w obecnej lokalizacji wymusza znacznie dłuższe spacery niż stary dworzec, zlokalizowany w międzytorzu. Aby dostać się na nowy przystanek tramwajowy, który również jest oddalony od wejścia na dworzec, do niedawna trzeba było skorzystać z przejścia podziemnego i przejść przez całe centrum handlowe. Niedawno częściowo udało się poprawić sytuację poprzez wytyczenie przejścia w poziomie jezdni. Zastrzeżenia budziła też kwestia aranżacji holu nowego dworca.

Przedstawiciele PKP SA wielokrotnie bronili nowego dworca w Poznaniu. Jak podkreślali, z badań marketingowych wychodzi, że pasażerowie są zadowoleni z obiektu. Otwarta pozostaje kwestia zagospodarowania starego dworca, znajdującego się w międzytorzu. Niedawno przedstawiono dwie koncepcje dla tego obszaru.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5