Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Czechy: Prywatne pociągi turystyczne przy granicy z Polską

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
10-09-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Czechy: Prywatne pociągi turystyczne przy granicy z Polską
Fot. Kasper FiszerPociąg RCAS na stacji Svobodné Heřmanice
Niewielki operator uruchomił pociągi na lokalnej linii tuż przy granicy z Polską zaledwie kilka miesięcy po wycofaniu z niej kursów ČD. Połączenia mają jednak obecnie charakter sezonowy i służą głównie wypoczywającym za miastem. W tym roku będą kursować do końca września.

Przed trzema laty informowaliśmy na naszych łamach o zawieszeniu ruchu na czeskiej linii kolejowej nr 314 z Opawy do leżących niedaleko granicy z Polską Jakartovic. Połączenie było jednym z najbardziej deficytowych w regionie i władze kraju morawsko-śląskiego wycofały się z jego finansowania. Niewielkie miejscowości leżące przy trasie nie zostały jednak całkowicie pozbawione komunikacji, bo kursują tam stosunkowo liczne autobusy regionalne.

Rzadziej, ale na dłuższej trasie

Czytelnikom należy się jednak istotne uzupełnienie. Planowe pociągi pasażerskie zniknęły z rozkładu jazdy 6 kwietnia 2014 r., ale już po trzech miesiącach ruch został częściowo wznowiony. W sezonie letnim weekendowe kursy uruchomił tam niewielki prywatny operator Railway Capital (RCAS), którego właścicielem jest były szef innego niezależnego operatora – JHMD – który eksploatuje opisywany już na naszych łamach system wąskotorowy w okolicach Jindřichův Hradca.

Co więcej, pociągi RCAS nie kończą biegu w Jakartovicach, ale jadą cztery kilometry dalej, do stacji Svobodné Heřmanice. Koleje Czeskie (České dráhy, ČD) wydłużały tam niewielką część połączeń do 2009 r., później odcinek pozostawał nieczynny w ruchu pasażerskim. Dawniej trasa biegła jeszcze dalej – do miasteczka Horní Benešov – ale przewozy zamknięto tam jeszcze w latach 70. zeszłego stulecia. Od dawna prowadzący tam tor nie istnieje fizycznie.

Zainteresowanie skłoniło operatora do rozbudowy oferty

Początkowo pociągi uruchamiane były tylko w soboty i w niedziele, ale duże zainteresowanie przewozami skłoniło operatora do rozbudowy oferty o jedną wieczorną parę kursującą w piątki. Taki rozkład jazdy obowiązuje tam do dziś. W dni weekendowe wagon motorowy serii 810 pokonuje trasę trzykrotnie w każdą ze stron. Przejazd w pełnej relacji kosztuje 30 koron (około 5 zł).

Oczywiście charakter przewozów jest zupełnie odmienny niż w czasach obsługi linii przez ČD. Największą grupę pasażerów stanowią obecnie wycieczkowicze chcący spędzić weekend poza miastem, sporo podróżnych zabiera ze sobą rowery. W związku z dość intensywną wymianą taboru do obsługi połączeń lokalnych klasyczny „motorak” przyciąga też chcących wybrać się w nostalgiczną przejażdżkę. Tym niemniej z połączeń korzystają także osoby traktujące je jak zwykły środek transportu – bardzo przystępne ceny biletów pozwalają łączyć oba rodzaje potoku.

Jest szansa na wycieczkę jeszcze w tym roku

Linia, zwłaszcza na swoim końcowym odcinku, ma również istotne walory krajobrazowe. W tym roku leśny pejzaż z okna niewielkiego wagonu motorowego można oglądać jeszcze do końca września. Wszystko wskazuje też na to, że kursy zostaną wznowione na początku przyszłorocznego lata.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5