Fot. Kasper FiszerKasandra, wagon rowerowy i Esmeralda przed kursem w stronę Pragi
Prototyp popularnej RegioNovy to jeden z najciekawszych pojazdów kursujących obecnie na czeskiej sieci kolejowej. Interesujące są nie tylko przełomowe jak na rok produkcji rozwiązania techniczne, ale także nietypowa rola, w jakiej pociąg wykorzystywany jest dziś. Jego wnętrze pełne jest bowiem gier i zabawek, a w środku jadącego pociągu po podłodze kursuje drewniany Tomek Tendrzak.
W Polsce bardzo dobrze znaną i uważaną za typową dla czeskiej kolei konstrukcją jest lekki wagon motorowy serii 810, tzw. „motoraczek”. Rozpoznawalna jest też zaawansowana modernizacja wiekowych już pojazdów do dwu- i trzyczłonowych zestawów serii 814 „RegioNova”. Zanim jednak mocno unowocześnione, częściowo niskopodłogowe szynobusy w charakterystycznym, zielono-żółtym malowaniu zaczęły powszechnie zastępować wysłużone „motoraczki” i doczepy serii 010, powstał bardzo ciekawy i mało znany prototyp – zestaw wagonów 812 i 912 zwany Esmeraldą. Jego współczesne zastosowanie jest nie mniej egzotyczne niż oficjalne imię rodem z meksykańskiego telewizyjnego tasiemca nadawanego w czasie prac nad pojazdem.
Pierwszy z dwóch prototypowo zmodernizowanych wagonów motorowych powstał w 2002 roku i choć wyróżniał się zdecydowanie spośród egzemplarzy swojej dawnej serii inną jednostką napędową czy nową kabiną, nie wprowadzał rewolucji w obsłudze podróżnych. Przełomem była wprowadzona do eksploatacji rok później doczepa 912 „Kasandra”. Choć z racji swojej długości wygląda zupełnie inaczej niż późniejsze RegioNovy, nie sposób odmówić jej silnego pokrewieństwa z jednym z członów swoich następców. Po raz pierwszy pojawiła się bowiem niskopodłogowa część z kilkoma fotelami, w której umieszczono także szerokie, dwupłatowe drzwi wejściowe.
Coweekendowe gry i zabawy zamiast kasacji
Połączenie Esmeraldy i Kasandry miało ułatwić życie niepełnosprawnym, ale też dźwigającym duży bagaż czy wiozącym dziecko w wózku. Nowe rozwiązanie miało jednak także znaczenie ruchowe – wagony stanowiły razem skład, w przypadku którego nie był konieczny oblot na stacjach końcowych (doczepy serii 010 dołączane standardowo do niezmodernizowanych wagonów 810 nie są sterownicze). Od 2003 roku jedyny w swoim rodzaju zestaw obsługiwał regularne połączenia jako jeden z wielu zwyczajnych pociągów osobowych – m.in. w rejonie Szumperka i stacji Valašské Meziříčí czy na linii z Rakovníka do Pragi.
Nietypowe wozy sprawiały jednak pewne problemy eksploatacyjne, a jako że jednoegzemplarzowe serie 812 i 912 były wyjątkowo krótkie, dalsze prace nad udoskonalaniem pojazdów w obliczu dużych dostaw jednostek RegioNova wydawały się bezcelowe. Ostatecznie jednak Esmeralda wraz z Kasandrą trafiły do obsługi weekendowego letniego połączenia nazywanego Cyklovlak albo Cyklovlaček, czyli pociąg rowerowy, cyklopociąg. Wcześniej rola kursów ograniczała się do dowożenia na tereny podmiejskie rowerzystów z Pragi, ale zmiana taboru zaowocowała rozszerzeniem koncepcji i zmianą nazwy połączenia na Cyklohraček – pociąg rowerowo-zabawowy.
Pociągiem do krainy elfów
Pomiędzy Esmeraldą a Kasandrą wczepiono wagon z uchwytami rowerowymi, zaś prototypowe człony skrajne zamieniły się w mobilną salę zabaw dla dzieci. Esmeralda przeznaczona jest dla chcących pograć głównie w gry planszowe – planszami, m.in. do chińczyka, gry o lokomotywach i o wesołej krainie elfów, stały się stoliki pod oknami. Na podłodze wydzielono przestrzeń do układania dużych, gąbkowych klocków, a pomiędzy siedzeniami prowadzą trasy wyznaczone dużymi, kolorowymi okręgami, które można wykorzystać do zabawy. Bodaj jeszcze ciekawsze jest wyposażenie Kasandry. Z sufitu zwisa specyficzny hamak, a na podłodze piętrzą się zabawki. Największą popularnością cieszą się oczywiście modele pociągów, w tym znanego z kreskówki Tomka Tendrzaka.
Tegoroczny sezon jest drugim z kolei, w którym Cyklohraček obsługuje trasę Praga – Slany. W każdą sobotę i niedzielę od 28 marca do 1 listopada pociąg kierowany jest tam po nieużywanej w standardowym ruchu pasażerskim linii 121 Hostivice – Podlešín, a wielu jego pasażerów to rodziny, które wybrały się za miasto... tylko po to, by spędzić czas w zabawowym składzie. Jest on objęty standardową taryfą Kolei Czeskich, a na terenie aglomeracji praskiej można w nim korzystać z biletów miejskich. Cyklohraček jest więc tym samym jednym z najciekawszych pojazdów kursujących w ramach stołecznego systemu transportu publicznego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.