Partnerzy serwisu:
Komunikacja

CycloCable, czyli rowerowa kolejka

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-04-04 15:26
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W norweskim Trondheim w zeszłym roku przebudowano urządzenie będące czymś pomiędzy kolejką linową, a windą, z elementami tramwaju, przeznaczoną dla… rowerzystów. Dzięki CycloCable 41 proc. z nich dużo chętniej korzysta z roweru niż wcześniej.

Zanim wyjaśnimy co to jest CycloCable warto wspomnieć w paru słowach o Trondheim. Ten port i ważny ośrodek akademicki, uchodzi za norweską stolicę rowerową. Położone na pełnym fiordów wybrzeżu miasto jest jednak nieco pofałdowane.

Guzik i w górę

Właśnie takie wzgórze, z kilkunastostopniowym wzniesieniem, znajduje się w pobliżu zabytkowego mostu Gamle Bybro. W 1993 r. zamontowano tam prototyp urządzenia, które twórcy Sykkelheisen Trampe. „Trampe” to norweskie słowo oznaczające „wspinaczkę”. Z miejsca stało się atrakcją turystyczną a w zeszłym roku zostało odnowione i nazwane CycloCable.


Dolna stacja CycloCable, źródło: trampe.no

Co to jest? To rodzaj szyny z metalowym podnóżkiem, na którym stawia się prawą stopę, nie schodząc z roweru. Do maszyny wkłada się wcześniej zakupioną kartę (przy zwrocie dostajemy z powrotem pieniądze), trzeba nacisnąć zielony przycisk i winda rusza. Opierając ciężar ciała na podnóżku, jedzie się z rowerem w górę. Teoretycznie jest przeznaczona dla osób, które skończyły 10 lat, ale bawią się na niej nawet dzieci.

CycloCable rozwija zawrotną prędkość 1,5 m/s, w ciągu godziny może przewieźć nawet 300 rowerzystów. Odkąd uruchomiono ją ponad 20 lat temu skorzystało z niej 200 tys. osób.

Norwegowie lubią "windę"

Dla doświadczonych rowerzystów, którym niestraszne kilkunastostopniowe wzniesienia, CycloCable, może się wydawać ułatwieniem niegodnym miłośnika dwóch kółek. Ale dla wielu osób korzystających z roweru – np. starszych – wzniesienie było nie do pokonania. Z sondażu przeprowadzonego w 2007 r. w Trondheim wynika, że dla 41 proc. rowerzystów winda to duże ułatwienie.

Dlatego dla wielu górzystych miast na całym świecie taka forma infrastruktury rowerowej może być bardzo atrakcyjna. Tym bardziej, że instalacja kosztuje mniej więcej tyle, co wyznaczenie i zbudowanie ścieżki rowerowej. Przedstawiciele firmy, która przed rokiem przebudowała instalację mówią, że już odpowiadają na liczne pytania z miast w Europie, Azji i Ameryce Północnej, chcą jednak przetestować CycloCable jeszcze przez jeden sezon.


źródło: trampe.no



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wrocław. Powstanie płatny parking rowerowy

Przestrzeń

Wrocław. Powstanie płatny parking rowerowy

Rafał Stawecki 27 sierpnia 2014

Łódź. Problemy z rowerem publicznym

Komunikacja

Łódź. Problemy z rowerem publicznym

Roman Czubiński 18 sierpnia 2014

Warszawa kręci z Veturilo już dwa lata

Komunikacja

Warszawa kręci z Veturilo już dwa lata

jd/inf. pras. 11 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS