Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Co się dzieje na budowie metra na Wolę?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-08-11 14:01
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Co się dzieje na budowie metra na Wolę?
Budowa stacji C6 Księcia Janusza fot. WU
Co się dzieje na budowie metra na Wolę?
Co się dzieje na budowie metra na Wolę?
Co się dzieje na budowie metra na Wolę?
Co się dzieje na budowie metra na Wolę?
Co się dzieje na budowie metra na Wolę?
Co się dzieje na budowie metra na Wolę?
Budowa odcinka zachodniego II linii metra na Wolę wkracza w nową fazę. – W sierpniu na stacji Księcia Janusza rozpoczęliśmy prace żelbetowe, czyli wykonywanie stropów. Lada dzień zaczniemy realizować roboty ziemne w zakresie wykopu podstropowego – tak by do końca listopada zakończyć prace konstrukcyjne komory startowej dla tarcz, które będą drążyć tunele – mówi Krzysztof Piasecki, kierownik kontraktu ze strony wykonawcy, firmy Gulermak.

Najważniejszym obiektem na aktualnie budowanym zachodnim odcinku II linii metra jest stacja C6 Księcia Janusza, gdzie odbyła się dzisiaj (11 sierpnia) uroczystość wmurowania kamienia węgielnego. – W sierpniu rozpoczęliśmy prace żelbetowe, czyli wykonywanie stropów. Lada dzień zaczniemy roboty ziemne w zakresie wykopu podstropowego – mówi Krzysztof Piasecki, kierownik kontraktu ze strony wykonawcy, firmy Gulermak.

– Przez otwór technologiczny będzie wydobywany urobek spod płyty stropowej. Docelowo musimy osiągnąć poziom 16/17 metrów pod ziemią. Wykonamy jedną płytę pośrednią oraz płytę denną. Realizację tej ostatniej powinniśmy zakończyć w listopadzie. Następnie rozpoczniemy montaż tarcz, które będą drążyć tunel. W międzyczasie będą montowane dźwigi suwnicowe na powierzchni terenu, które będą wykorzystywane do wydobywania urobku i podawania elementów obudowy tunelów – opisuje Piasecki.

Stąd wyruszą tarcze

Stąd właśnie mają wyruszyć dwie tarcze, które będą drążyć tunele do istniejącej stacji C9 Rondo Daszyńskiego. – Chcemy do końca listopada zakończyć prace konstrukcyjne komory startowej – to pierwszy, 100-metrowy odcinek stacji C6 Księcia Janusza, który będzie wykorzystywany od lutego przyszłego roku jako element całego ciągu technologicznego, związanego z drążeniem tuneli. Z tego miejsca wyruszą dwie tarcze TBM – mówi Piasecki.

Cała stacja ma ok. 600 m długości. – Na pozostałych 500 m trwają w tym momencie prace związane z wykonywaniem ścian szczelinowych i sukcesywnie będą prowadzone roboty żelbetowe. Praktycznie wszystkie sieci są przebudowane, więc plac budowy w przyszłym tygodniu w środę osiągnie kształt docelowy – ruch w całości zostanie przełożony na jezdnię południową Górczewskiej – opisuje kierownik kontraktu. Taki stan ma się utrzymać do I połowy 2019 r.

Jednocześnie wykonawca zapowiada zmniejszenie niedogodności dla mieszkańców. – Prace, które będziemy prowadzić w tym miejscu w przyszłym roku, będą mniej uciążliwe dla mieszkańców z uwagi na to, że będą już realizowane pod płytą stropową. Na powierzchni pozostają tylko dostawy betonu oraz praca urządzeń związanych z obsługą tarczy, ale podejmujemy działania, by urządzenia te generowały jak najmniej hałasu – zapewnia Piasecki.

Inne stacje i obiekty gonią

Budowa stacji C7 Młynów zbliża się do podobnego etapu, co Księcia Janusza. – Kończymy przebudowę sieci, w tym miesiącu kończymy wykonywanie ścian szczelinowych i rozpoczynamy prace żelbetowe – mówi Krzysztof Piasecki.

Najmniej zaawansowana jest budowa stacji C8 Płocka, gdzie prace rozpoczęły się najpóźniej – w styczniu. – Trwa pierwsza faza robót, związana z przebudową sieci. Z uwagi na bliskość budynków jest ograniczony dostęp do terenu. W czerwcu rozpoczęliśmy wykonywanie ścian szczelinowych i od przyszłego tygodnia będziemy te prace intensyfikować. Zostanie wprowadzony drugi zespół robotników – mówi kierownik kontraktu.

Oprócz tego powstają trzy wentylatornie oraz jedna komora demontażowa dla tarcz, które zakończą drążenie tuneli. Pierwszy szyb wentylatorni znajduje się przy Górczewskiej między al. Prymasa Tysiąclecia a Elekcyjną. – W sierpniu kończymy budowę sieci i będziemy gotowi do wykonywania ścian szczelinowych – mówi Piasecki. Kolejny znajduje się w rejonie skrzyżowania Płockiej i Górczewskiej. – Dla tej wentylatorni wykonujemy tymczasowe urządzeni zabezpieczające – zostaliśmy zobowiązani do wykonania ekranów akustycznych o pięciometrowej wysokości – wyjaśnia Krzysztof Piasecki.

Ostatnia wentylatornia oraz szyb demontażowy znajdują się na Kasprzaka. – W przyszłym tygodniu wprowadzamy zmiany w organizacji ruchu na Kasprzaka, która zostanie zawężona do dwóch pasów w każdą ze stron. Jest to konieczne, by przebudować sieci, usunąć kolizje, związane z budową dwóch obiektów – szybu wentylacyjnego w rejonie skrzyżowania ze Skierniewicką oraz szybu demontażowy w sąsiedztwie stacji C9 Rondo Daszyńskiego. Utrudnienia, łącznie ze wstrzymaniem ruchu tramwajowego, będą trwały do I połowy 2019 r. – mówi Piasecki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Konkurs na ostatni odcinek II linii metra trafia jednak do sądu

Prawo & Finanse

Konkurs na ostatni odcinek II linii metra trafia jednak do sądu

Witold Urbanowicz 11 sierpnia 2017

Kamień węgielny wmurowany na budowie metra na Wolę

Przestrzeń

Kamień węgielny wmurowany na budowie metra na Wolę

Witold Urbanowicz 11 sierpnia 2017

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS