Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Co przeszkadza rowerzystom?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
22-04-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Co przeszkadza rowerzystom?
fot. Johannes Jansson/norden.org, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
W różnych krajach na świecie panują różne warunki dla ruchu rowerowego, jednak bariery zniechęcające mieszkańców do korzystania z dwóch kółek zawsze są podobne. Co sprawia, że ludzie rezygnują z rowerów i wybierają inne środki transportu?

W krajach takich, jak Dania czy Holandia jazda rowerem jest bardzo powszechna. Udział rowerów w transporcie publicznym w miastach bardzo często przekracza tam 30%. Z kolei w innych państwach dwa kółka nie cieszą się aż taką popularnością, a odsetek rowerzystów sięga kilku procent. Skąd tak znaczny rozdźwięk?

Wszystkiemu winne są różnice w ilości i natężeniu barier, jakie napotykają miłośnicy jednośladów. Im więcej utrudnień, tym ciężej skłonić mieszkańców do przesiadki na rowery. Okazuje się, że czynniki zniechęcające do korzystania jednośladów pozostają niezmienne. Rowerzystom zarówno polskim, jak i brytyjskim czy francuskim przeszkadzają te same rzeczy.

Substandardowa infrastruktura rowerowa.
Nie od dziś wiadomo, że jakość wydzielonych dróg czy pasów rowerowych w dużym stopniu wpływa na nawyki komunikacyjne mieszkańców. Jeśli chcemy, by przesiedli się z czterech kółek na dwa, musimy zapewnić im odpowiednie udogodnienia. Jeśli tego nie zrobimy, nie damy ludziom bodźca do zmiany środka transportu.

Sposób projektowania ulic.
Szerokie, „wybaczające błędy” jezdnie generują znaczne potoki ruchu oraz zachęcają kierowców do jazdy z wysokimi prędkościami. Nie sprzyjają za to ruchowi rowerowemu. Rowerzyści nie czują się zbyt komfortowa na dużych arteriach.

Złe nawyki kierowców.
W bardzo znacznym stopniu warunkuje je wspomniany wyżej sposób projektowania ulic. Tam, gdzie auta jeżdżą szybko i ryzykowanie, po jezdniach porusza się mniej cyklistów.

Kultura strachu. Wiele osób rezygnuje z roweru z powodu historii, któyrch głównym bohaterem był cierpiący w zdarzeniu rowerzysta. Owszem, takie rzeczy się zdarzają. Warto jednak pamiętać, iż ryzyko odniesienia zgonu lub doznania trwałego kalectwa z powodu wypadku poniesionego w trakcie jazdy rowerem jest znacznie mniejsze niż ryzyko przedwczesnej śmierci spowodowanej problemami zdrowotnymi związanymi z brakiem ruchu. Czyli np. tym, że zamiast rowerem jeździmy autem.

Niskie poczucie bezpieczeństwa rowerzystów. To oczywista rzecz – jeśli mieszkaniec nie czuje się na jezdni bezpieczny, z pewnością nie zdecyduje się na skorzystanie z pojazdu niezapewniającego żadnej osłony i stref zgniotu. Nikt nie chce narażać siebie na utratę życia lub zdrowia w miejskiej dżungli, gdzie rządzą prawa silniejszego (tutaj – osłoniętego karoserią).

Warto zauważyć, iż poczucie bezpieczeństwa (lub jego braku) implikują wszystkie wymienione wyżej punkty. To dowodzi, że czynniki zachęcające lub zniechęcające do dwóch kółek stanowią pewnego rodzaju spiralę przyczynową - skutkową. Prosamochodowy sposób projektowania miast rodzi złe nawyki kierowców, powodując, że niewiele osób jeździ rowerem. Mniej cyklistów na jezdniach pociąga za sobą niewiedzę kierujących odnośnie tego, jak mają zachować się wobec niechronionego uczestnika ruchu. Błędne koło się zamyka.

Należy również wspomnieć, iż poczucie bezpieczeństwa i faktyczne bezpieczeństwo to dwie różne rzeczy. Rozwiązania bądź zachowania subiektywnie postrzegane jako niebezpieczne paradoksalnie mogą okazać się mniej groźne niż te, które traktujemy jako panaceum na wszelkie zło. Przykład – rowerzysta jadący daleko od krawędzi jezdni jest dużo mniej narażony na zepchnięcie z drogi niż ten, który przytula się do krawężnika.

Warunki klimatyczno – terenowe (górzystość). To pierwsze jest kwestią bardzo dyskusyjną. Najbardziej rowerowe kraje nie należą do ciepłych, a z racji nadmorskiego położenia cechuje je dodatkowo znaczna ilość opadów oraz częste wiatry. Wbrew powszechnie utartym mitom, dla rowerzystów dużo bardziej uciążliwe są wysokie temperatury, niż chłód i deszcz. Niski odsetek rowerów w transporcie w krajach o gorącym klimacie (np. śródziemnomorskim) zdaje się to potwierdzać.

Co do drugiego raczej nie ma wątpliwości. Miasta obfitujące w długie, męczące podjazdy z oczywistych względów nie staną się rowerowymi mekkami.

Jak widać, istnieje sporo czynników mogących stanowić bariery rozwojowe ruchu rowerowego. Występują w różnym natężeniu, jednak znaczną większość można wyeliminować na poziomie infrastrukturalnym oraz poprzez odpowiednią politykę transportową. Warto poczynić ku temu odpowiedni kroki – duży udział rowerów w transporcie przynosi miastom wymierne korzyści, zarówno społeczne, jak i ekonomiczne.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5