Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Co dalej z MZK Jastrzębie-Zdrój? Czy zwróci unijne pieniądze?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Jackiewicz

Data publikacji:
2015-07-03 09:54
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Co dalej z MZK Jastrzębie-Zdrój? Czy zwróci unijne pieniądze?
fot. Jakub Jackiewicz
Władze Międzygminnego Związku Komunikacyjnego w Jastrzębiu-Zdroju przedstawiły sytuację w MZK po tym jak wystąpiła z niego większość gmin członkowskich. A ta nie rysuje się zbyt dobrze, istnieje ryzyko zwrotu unijnej dotacji na system e-biletu, a także problemy z przewozami międzygminnymi.

– Na dzień dzisiejszy na dziesięć podmiotów tworzących Związek osiem rad gmin i miast podjęło uchwałę o wystąpieniu ze struktur Związku – tak Daniel Wawrzyczek, zastępca prezydenta Żor, rozpoczął konferencję prasową zwołaną w związku z sytuacją w MZK. Wawrzyczek od zeszłego tygodnia pełni funkcję Przewodniczącego Zarządu MZK po tym jak Zgromadzenie MZK odwołało z tego stanowiska Ryszarda Rakoczego (wiceprezydenta Jastrzębia-Zdroju). W konferencji uczestniczyli również Franciszek Dziendziel – wójt Pawłowic i zarazem Przewodniczący Zgromadzenia MZK, a także Benedykt Lanuszny – członek Zarządu MZK i jednocześnie Dyrektor Biura MZK.

Przedstawiciele MZK omówili nietypową sytuację jaka powstała w Związku. Tylko dwie gminy – Żory i Pawłowice nie podjęły uchwały o wystąpieniu z niego. Władze tych gmin uważają, że formuła związku międzygminnego jest najwłaściwszym sposobem organizacji transportu publicznego. Paradoksalnie są to dwie gminy obsługiwane przez MZK, gdzie już nastąpiło częściowe wprowadzenie własnej komunikacji – choć pośrednio organizowanej przez MZK. W Pawłowicach funkcjonują cztery linie „Komunikacji Lokalnej” z tanimi biletami (1 zł jednorazowy i 15 zł miesięczny), a w Żorach siedem linii „Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej” z zupełnie darmowym przejazdem dla wszystkich pasażerów. W obu tych gminach MZK zapewnia jedynie połączenia z sąsiednimi gminami.

Jak już wspominaliśmy miasto Jastrzębie-Zdrój niezadowolone z funkcjonowania MZK postanowiło w styczniu opuścić szeregi Związku. Pod koniec czerwca potrzymało swoją decyzję, a w ślad za nim tą samą drogą podążyło jeszcze siedem gmin (Czerwionka-Leszczyny, Marklowice, Mszana, Pszów, Radlin, Rydułtowy i Suszec). 30 czerwca był bowiem ostatnim dniem na wystąpienie ze Związku, aby decyzja ta odniosła skutek z początkiem 2016 roku – obowiązuje bowiem 6-miesięczny okres wypowiedzenia kończący się z końcem roku budżetowego. Jastrzębie-Zdrój jest największą obecnie gminą Związku, na jego terenie realizowane jest 52% pracy eksploatacyjnej (ok. 2,7 mln wozokilometrów rocznie).

Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój nie przyniosła odpowiedzi na pytanie o to czego miasto oczekuje od MZK, jak również jakie ma plany odnośnie komunikacji. – Odnoszę wrażenie, że sesja nadzwyczajna poświęcona komunikacji miejskiej w Jastrzębiu-Zdroju minęła się ze swoim celem. Bo albo nie poinformowano radnych, jak wyglądają plany na przyszłość w tym względzie, albo miasto takich planów po prostu nie ma. Stąd projekt uchwały rajców, apelujący o więcej informacji na ten temat i szczegóły możliwych scenariuszów – stwierdził Daniel Wawrzyczek.

Jeżeli nic się nie zmieni i gminy nie wycofają się z decyzji o opuszczeniu MZK, Związek trzeba będzie zlikwidować. Przyniesienie to określone konsekwencje, przede wszystkim dla majątku Związku. A nie jest on mały – Związek jest bezpośrednio jedynym udziałowcem Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej sp. z o.o. w Jastrzębiu-Zdroju. PKM, po komunalizacji na rzecz MZK w 1993 roku, nie został dalej przekształcony z uwagi na brak zgody gmin członkowskich Związku. Nie były one zainteresowane przejęciem udziałów od MZK, a podejmowane próby sprzedaży udziałów nie doszły do skutku. Podobnie, w wyniku różnicy zdań między gminami, PKM nie stał się podmiotem wewnętrznym i musi konkurować o zamówienia w przetargach. Gminy obawiały się bowiem o wzrost dotacji do przedsiębiorstwa w wyniku zwiększonych kosztów jego działalności.

Oprócz tego MZK realizuje projekt unijny pn. „Wsparcie obsługi i bezpieczeństwa pasażerów MZK Jastrzębie innowacyjnymi systemami informatycznymi” w skład którego wchodzi system e-biletu, tablice informacyjne na przystankach, monitoring oraz system zarządzania ruchem autobusów. Ten projekt jest największym zmartwieniem MZK i gmin, istnieje bowiem bardzo duże ryzyko, że w przypadku likwidacji MZK konieczny będzie zwrot unijnej dotacji. Jest to obecnie ok. 13 mln zł. Przedstawiciele miasta Jastrzębie-Zdrój stoją jednak na stanowisku, że gminy mogą przejąć projekt i nie będzie konieczności zwrotu dofinansowania.

MZK kończy odbiory systemu i wdraża kolejne jego etapy. Od 6 lipca 2015 r. papierowe bilety jednorazowe wycofane zostaną ze sprzedaży u kierowców (będą oni sprzedawali bilety w formie wydruków), od 1 sierpnia jednorazowe bilety papierowe mają zniknąć z kiosków, a do końca września w obiegu będą jeszcze papierowe bilety okresowe. Dyrektor Biura MZK Benedykt Lanuszny dodał, że trwają rozmowy na temat wprowadzenia wspólnego biletu z Rybnikiem. Miałoby to nastąpić w drugiej połowie 2016 roku.

Lanuszny odniósł się też do zarzutów stawianych Związkowi, że wzrosły koszty jego funkcjonowania. Stwierdził, że wzrost wydatków na przewozy wynikał z rozstrzygnięć przetargowych, które przyniosły wzrost stawek płaconych operatorom w porównaniu do wielkości z poprzednich umów. Natomiast zwiększone wydatki Biura MZK spowodowane były zwiększeniem zatrudnienia w grupie kontrolerów o 10 osób, co stanowi 1/4 etatów w MZK.

Przedstawiciele władz MZK zaapelowali do gmin o zmianę decyzji i utrzymanie dalszego funkcjonowania Związku. Wójt Pawłowic Franciszek Dziendziel powiedział, że rozwiązanie które wdrożyły Pawłowice i Żory sprawdza się. Komunikację wewnątrz gminy można organizować według własnego systemu, natomiast linie międzygminne powinny pozostać w gestii Związku. Dodał, że współpraca MZK z gminą spoza Związku jest dla takiej gminy bardziej kosztowna, aniżeli w sytuacji gdyby gmina pozostawała członkiem Związku. Dotacja do jednego wozokilometra dla członka wynosi bowiem obecnie 4,45 zł, a dla gminy spoza Związku – aż 5,70 zł.

MZK stoi obecnie w trudnej sytuacji organizacyjnej, nie wiadomo nawet jak planować budżet na rok 2016. Pod znakiem zapytania stoi także kontrakt na przewozy na liniach w Jastrzębiu-Zdroju i okolicy, który wygrała firma Warbus. Obecnie jako podwykonawca linie obsługuje PKM Jastrzębie-Zdrój, jednak już od nowego roku na ulice powinno wyjechać 61 nowych autobusów. Czy Warbus podejmie ryzyko zamówienia tak dużej liczby pojazdów w sytuacji w której za kilka miesięcy umowa może przestać obowiązywać w wyniku likwidacji MZK? Bardzo dużo niewiadomych i duża niepewność dalszego funkcjonowania – tak można określić sytuację na dziś. Jeżeli miasto pozostanie przy swoim stanowisku czeka go też dużo pracy związanej z przygotowaniem własnej komunikacji miejskiej. A gminy muszą porozumieć się w sprawie linii międzygminnych, bo inaczej okaże się, że za pół roku zapanuje chaos.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warbus chce szkolić kierowców na Śląsku za ich pieniądze

Komunikacja

Warbus chce szkolić kierowców na Śląsku za ich pieniądze

Jakub Dybalski 18 stycznia 2016

PKM Jastrzębie nie upadnie. Będzie podwykonawstwo dla Warbusa

Prawo & Finanse

PKM Jastrzębie nie upadnie. Będzie podwykonawstwo dla Warbusa

Jakub Dybalski 28 września 2015

Jastrzębie-Zdrój wychodzi z MZK. To już nieodwołalne

Komunikacja

Jastrzębie-Zdrój wychodzi z MZK. To już nieodwołalne

Jakub Jackiewicz 24 czerwca 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS