Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Chełm z planem transportowym: Co roku 7 nowych autobusów

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Jasiński

Data publikacji:
2016-01-13 08:28
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Chełm z planem transportowym: Co roku 7 nowych autobusów
fot. RJ
Pod koniec ubiegłego roku chełmscy radni uchwalili plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na lata 2016-2026. Dokument nie zakłada rewolucyjnych zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Mają jednak zostać zrealizowane różne działania, które przyczynią się do poprawy transportu publicznego w jednym z większych ośrodków województwa lubelskiego.

Chełm będący miastem na prawach powiatu jest organizatorem transportu zbiorowego. Obecnie przez miasto wytyczono 15 linii komunikacyjnych dziennych. Jak wynika planu łączna długość sieci wynosi ok. 63 km, a liczba przystanków to 217. Linie te obsługują głównie miasto – w niewielkim zakresie kilka okolicznych miejscowości położonych na terenie Gminy Chełm. Transport publiczny realizowany jest przez spółkę miejską – Chełmskie Linie Autobusowe. Ma ona do dyspozycji 36 autobusów (głównie Mercedes Benz typ. 0405N i 0530), których średni wiek wynosi 16,6 lat. Pojazdy CLA dziennie pokonują od około 1700 km (w niedziele i święta) do około 4710 km (w dni robocze).

Problemem jest zmniejszająca się liczba osób korzystających z organizowanej przez miasto komunikacji zbiorowej. Mieszkańcy podróże realizują głównie własnymi samochodami. Nie bez znaczenia jest spadek zamieszkujących Chełm – od utraty statusu miasta wojewódzkiego ośrodek ten zamieszkuje blisko 5-6 tys. osób mniej. Poza wyższymi uczelniami, w ostatnich latach trudno o nowe obiekty stanowiące magnes dla osiedlania się w tym mieście.

Cele planu


W planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Chełm na lata 2016-2026 wskazano działania, dzięki którym nastąpi szersze wykorzystanie transportu publicznego do zaspokojenia potrzeb transportowych mieszkańców miasta i gmin ościennych. Ma powstać realna alternatywa dla korzystania ze środków transportu indywidualnego. Aby to można było osiągnąć należy poprawić dostępność transportową i jakość transportu zbiorowego, a także poprawić integrację różnych środków realizujących transport publiczny. Dobrze funkcjonująca komunikacja zbiorowa ma przyczynić się do wsparcia rozwoju gospodarczego miasta i gmin ościennych, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i do ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne i warunki życia mieszkańców.

W ocenie autorów dokumentu na terenie miasta sieć komunikacyjna jest wystarczająca. Jednak w przypadku powstania nowych generatorów ruchu należy ją modyfikować. W zależności od liczby podróżnych powinna następować również modyfikacja częstotliwości kursowania autobusów. W razie potrzeby należy zmieniać lokalizację przystanków. Powinno wprowadzić się uprzywilejowanie w ruchu ulicznym dla pojazdów komunikacji zbiorowej. Zakłada się również wprowadzenie (w zasadzie przywrócenie) przystanków na żądanie w celu unikania niepotrzebnych zatrzymać i wydłużania czasu podróży.

W planie wskazano miejscowości, których objęcie komunikacją podmiejską należy rozważyć. To Depułtycze, gdzie znajdują się obiekty (w tym lotnisko) Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie oraz Nowiny, gdzie zlokalizowany jest duży dom pomocy społecznej. W przypadku porozumienia z władzami gminy, wskazane jest objęcie transportem publicznym miejscowości gminnej Kamień.

Inwestycje

W planie zakłada się wykonanie licznych inwestycji. Do najważniejszych należy wymiana taboru, realizującego komunikację zbiorową. W latach 2017-2021 miasto planuje zakupić 35 nowych autobusów (co roku 7 sztuk). Dzięki temu średni wiek pojazdów ma ulec obniżeniu, a standard podróży - wyraźnej poprawie. Pojazdy, w tym używane, mają zapewniać odpowiedni poziom komfortu i bezpieczeństwa – przestrzeń udostępniona dla pasażerów ma być klimatyzowana, wyposażona w urządzenia audiowizualne informacji pasażerskiej oraz monitoring z rejestracją obrazu. Pojazdy mają również zapewnić odpowiednie warunki podróżowania dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Będą również wyposażone w nadajniki GPS, biletomaty i bramki do liczenia podróżnych.

Powinna nastąpić poprawa infrastruktury przystankowej. Podczas planowanych inwestycji drogowych ma następować sukcesywna jej poprawa, zwłaszcza w kierunku dostosowania jej dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Polegać to ma na odpowiedni konstrukcji przystanków - odpowiedniej wysokość peronów, zastosowanie płyt chodnikowych o różnych fakturach itp. Inne działania mają polegać na wyposażeniu kolejnych miejsc wymiany podróżnych w wiaty, a te, gdzie następuje duża wymiana podróżnych mają być (w zależności od potrzeb) doposażone. Na przystankach węzłowych (wspólnych z innymi środkami komunikacji zbiorowej) wprowadzona zostanie dynamiczna informacja pasażerska.

Wspomniane działania na szerszą skalę mają być realizowane w 2017 r. Dotychczas rozpoczęto jedynie prace związane z modernizacją stacji obsługi pojazdów.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź. Polemika wokół ograniczania ruchu w centrum

Przestrzeń

Łódź. Polemika wokół ograniczania ruchu w centrum

Roman Czubiński 22 lutego 2016

Łódź: Geografowie pomogą zreformować komunikację miejską

Komunikacja

Łódź: Geografowie pomogą zreformować komunikację miejską

Roman Czubiński 16 lutego 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS