Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Centrum Częstochowy z samochodami, bez autobusów, cz. III

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-04-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Centrum Częstochowy z samochodami, bez autobusów, cz. III
fot. Dominik WójcikAleja III
Kiedy prezydent Częstochowy w 2013 r. przeprowadził konsultacje w sprawie organizacji ruchu III alei Najświętszej Maryi Panny, miejscy aktywiści i mieszkańcy Śródmieścia byli pewni odzyskania reprezentacyjnego deptaka oraz komunikacji miejskiej na nim – nic z tego!

Po raz ostatni wracamy w III odcinek alei NMP, zwany potocznie przez mieszkańców III Aleją, która po remoncie rewitalizacyjnym miała stać się reprezentacyjnym deptakiem, ale w wyniku politycznego zamieszania nadal jest przejezdna, a mimo tego nie wróciła na nią komunikacja miejska. Nie pomogły konsultacje, których wynik niedawno opisywaliśmy.

Interpretacja aktywistów

Środowisko miejskich aktywistów zauważyło, że większość głosujących opowiedziała się za zamknięciem ruchu – 1149 osób chcących całkowitego wyrugowania ruchu oraz osób chcących zamknięcia nitki południowej wobec 589 zwolenników ruchu. Jednocześnie zauważają, że przy nitce północnej (prowadzącej pod Jasną Górę) niczego strategicznego nie ma, więc na niej ruch może funkcjonować, bowiem poruszające się i parkujące na niej samochody nie powinny nikomu przeszkadzać. Co innego na południowej, gdzie ogródki letnie stoją dosłownie jeden obok drugiego – tam przy parkujących samochodach pozostaje ledwie 1-2 metry chodnika.

Interpretacja miasta

Rzecznik urzędu miasta, Włodzimierz Tutaj tłumaczy: – Nie udało się jeszcze przebudować śródmiejskiego układu komunikacyjnego: ul. Racławickiej i ul. Jasnogórskiej.

– Przeciwko planom zamknięcia protestują też przedsiębiorcy i właściciele lokali, którzy wystosowali w tej sprawie do prezydenta miasta kilka pism, w tym jedno z załączonymi podpisami ok. 2 tysięcy osób – wyjaśnia. – To oni podnieśli kwestię, że w konsultacjach więcej głosów oddano łącznie na dwa warianty zachowujące ruch w obecnej formie lub przynajmniej na północnym pasie Alei, niż na wariant zakładający całościowe wyłączenie z ruchu III Alei. Głos przedsiębiorców i klientów lokali, mimo szacunku dla argumentów osób głosujących za zamknięciem III Alei, jest istotny.


Fot. J. Karlikowski

– Biorąc pod uwagę obecne uspokojenie ruchu, konieczność zachowania drożności oraz potrzebę wspierania przedsiębiorców, władze nie decydują się na razie na wyłączenie z ruchu III Alei. Wszystkie obecne okoliczności nie uzasadniają wystarczająco takiej decyzji – twierdzi.

W ocenie miasta, aktualne rozwiązanie nie jest modelowe, ale niesie mniej negatywnych społecznie skutków, niż zamknięcie dla ruchu tego fragmentu Alei.

Autobus nie wjedzie

Mimo ruchu kołowego, nie pojawi się komunikacja miejska. MZDiT tłumaczy się brakiem lewoskrętów na zachodnim skrzyżowaniu (z ul. Popiełuszki i Pułaskiego) i ciasnymi prawoskrętami na obu końcach, co ma uniemożliwiać swobodny przejazd we wszystkich potrzebnych relacjach (zaznaczamy – to także zarząd dróg!). Tymczasem w III Alei spotkać można nawet 15-metrowe autokary, zaś przy jednej z akcji ratowniczej podstawiono tam przegubowy autobus miejski. Warto też wspomnieć o kursach autobusów retro z okazji wojewódzkiego święta szlaku zabytków techniki.


Większy widok mapy
Dodatkowo MZDiT zasłania się obawą o wprowadzenie „chaosu komunikacyjnego w ustabilizowanym i zaakceptowanym przez wielu mieszkańców układzie”. Argumentem ma być wynik innych konsultacji. Zdaniem aktywistów, przedstawiających rozbieżne funkcjonalnie koncepcje sieci: mieszkańcy mieli do wyboru przesiadki bez odpowiedniej taryfy lub stan obecny – wybór był oczywisty...

W tej kwestii społecznicy nie dają za wygraną i zapowiadają złamanie oporu MZDiT sprawdzonym już narzędziem – budżetem partycypacyjnym.

dominik.wojcik@transport-publiczny.pl
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Rzeszów z jedną – drogą – ofertą na deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przestrzeń

Rzeszów z jedną – drogą – ofertą na deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przemysław Farsewicz 12 maja 2023

Rzeszów chce przebudować deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przestrzeń

Rzeszów chce przebudować deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przemysław Farsewicz 20 kwietnia 2023

Gdańsk: Deptak na Wajdeloty. Udany pierwszy dzień

Przestrzeń

Gdańsk: Deptak na Wajdeloty. Udany pierwszy dzień

Agata Olszewska 12 czerwca 2020

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Rzeszów z jedną – drogą – ofertą na deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przestrzeń

Rzeszów z jedną – drogą – ofertą na deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przemysław Farsewicz 12 maja 2023

Rzeszów chce przebudować deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przestrzeń

Rzeszów chce przebudować deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przemysław Farsewicz 20 kwietnia 2023

Gdańsk: Deptak na Wajdeloty. Udany pierwszy dzień

Przestrzeń

Gdańsk: Deptak na Wajdeloty. Udany pierwszy dzień

Agata Olszewska 12 czerwca 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5