Partnerzy serwisu:
Mobilność

Car-sharing może zmniejszyć nierówności społeczne w miastach

Dalej Wstecz
Autor:

Marcin Żywiałkowski

Data publikacji:
2016-07-25 07:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Car-sharing może zmniejszyć nierówności społeczne w miastach
tramwaj w Lizboniefot. Alonso Javier Torres, Flickr
Nowy raport Międzynarodowego Forum Transportu dowodzi, że zastąpienie sieci tradycyjnych autobusów flotą współdzielonych autobusów i taksówek może zmniejszyć nierówności społeczne. Do takich wniosków eksperci doszli po sprawdzeniu dostępności różnych usług publicznych w Lizbonie dla bogatych i biednych mieszkańców miasta.

Raport Międzynarodowego Forum Transportu (ITF) „Shared Mobility: Innovation for Liveable Cities” został stworzony we współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Naukowcy zbadali aktualne dane dotyczące mobilności mieszkańców Lizbony i użyli ich do stworzenia symulacji ruchu z zastosowaniem pojazdów współdzielonych.

Współdzielone taksówki…

Zastosowano porównanie istniejących podróży metrem, pociągiem i autobusem do hipotetycznej sytuacji, w której usługi metra i kolei są uzupełniane przez flotę taxi-busów przewożących od 6 do 8 osób. Pojazdy te miałyby być wzywane przez specjalną aplikację mobilną na smartfony.

Według badań, istniejące potrzeby mieszkańców Lizbony mogłyby zostać spełnione przy flocie taxi-busów, która będzie stanowić zaledwie 3% obecnej floty autobusowej. Stanie się tak, dzięki bardziej intensywnemu wykorzystaniu każdego pojazdu oraz optymalizacji tras do potrzeb mieszkańców. ITF wyliczył, że każdy z taxi-busów miałby pokonywać dziennie odległość 265 kilometrów.

Niższa cena, większa dostępność

Optymalizacja tras i wykorzystania pojazdów pozwoli, wg raportu, na obniżenie ceny dojazdu do pracy nawet o połowę lub bardziej. Nie będzie już konieczna publiczna dotacja na transport autobusowy. Dzięki obniżce cen, transport stałby się tańszy i bardziej dostępny dla wszystkich.

Obniżenie ceny komunikacji pozwoliłoby na większą mobilność, w szczególności osób o niskich dochodach. Dzięki temu mogłyby mieć lepszy i wygodniejszy dostęp do miejsc pracy oddalonych od ich miejsc zamieszkania.

Jak to obliczono?

Naukowcy badający to zagadnienie, położyli plan Lizbony na siatce kwadratowej, o boku każdego kwadratu 200 na 200 metrów i obliczyli do ilu miejsc pracy, szkół i usług publicznych każdy obywatel jest w stanie dojść w ciągu 30 minut za pomocą środków transportu publicznego. Następnie, porównano jaką szansę na dostęp do wspomnianych wcześniej placówek ma 10% najbogatszych i 10% najbiedniejszych osób. Wyniki okazały się zatrważające – najbogatsi mają aż 17 razy większą szansę na dostęp do lekarza, szkoły czy urzędu niż najbiedniejsi.

Co ciekawe, przy wykorzystaniu „sprawiedliwego” transportu, z dużym udziałem taxi-busów ta różnica spadła do dwóch razy, co oznacza większą równość. Bardziej wydajne wykorzystanie przepustowości, tworzy szansę do budowania bardziej sprawiedliwego społeczeństwa – uważa Jose Viegas, sekretarz generalny ITF. Viegas zauważył również, że wprowadzenie taxi-busów ma jeszcze inny, korzystny wpływ – mniejsza ilość pojazdów na ulicach, to mniejsza emisja gazów cieplarnianych. Szansą jest również zmniejszenie przestrzeni potrzebnej do parkowania na rzecz publicznych parków czy innych miejsc wypoczynku.

Raport do pobrania tutaj.


Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kraków miastem do chodzenia. Pomoże carsharing?

Przestrzeń

Kraków miastem do chodzenia. Pomoże carsharing?

Witold Urbanowicz 16 czerwca 2016

Kraków. Car-sharing pod Wawelem. Miasto rusza z dialogiem

Mobilność

Kraków. Car-sharing pod Wawelem. Miasto rusza z dialogiem

Jakub Dybalski 17 maja 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS