Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Bytom: Plany miasta na nowy budżet UE – tramwaje do Miechowic?

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-06-30 14:21
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bytom: Plany miasta na nowy budżet UE – tramwaje do Miechowic?
pl. Sikorskiego w Bytomiufot. Nemo5576, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
– Znaczenie transportu szynowego w konurbacji górnośląskiej w perspektywie lat 2014-20 nie będzie tak znaczące, jak by się tego można było spodziewać – przewidują władze Bytomia kierunek rozwoju transportu zbiorowego w najbliższych latach.

Nie zmienia to jednak faktu, że bytomscy samorządowcy planują one znaczący rozwój w najbliższych latach poszczególnych segmentów publicznego transportu zbiorowego, także szynowego. Wśród planów jest m.in. budowa nowej, 9-kilometrowej linii tramwajowej.

Drogi, węzeł przesiadkowy, remonty chodników…

Adam Grzesik z UM w Bytomiu przedstawił na naszą prośbę wykaz głównych inwestycji transportowych, jakie planowane są, w obrębie unijnej perspektywy finansowej 2014-20, w tym mieście. Grzesik wskazał cztery inwestycje, które określił mianem „najważniejszych”, a także dwie inwestycje komplementarne – obie związane przede wszystkim z modernizacją istniejącej sieci tramwajowej oraz budową jednej nowej linii.

Do najważniejszych inwestycji, władze Bytomia zaliczają:
  • Budowę Bytomskiej Centralnej Trasy Północ-Południe. Projekt polega na budowie drogi, która stanowić będzie połączenie istniejących dróg krajowych przebiegających przez Bytom: od strony północnej DK 11, a od strony południowej DK 79 (Drogowej Trasy Średnicowej) w kierunku Chorzowa i Katowic oraz Świętochłowic. Realizacja BCT pozwoli na odciążenie natężenia ruchu w kierunku południowych dzielnic i sąsiednich miast. Po wybudowaniu BCT i zmianie przebiegu DK 94 na obwodnicę Bytomia możliwa będzie zmiana przebiegu drogi wojewódzkiej nr 925 na odcinku od ul. Zabrzańskiej do ul. Strzelców Bytomskich jako kontynuację obecnego ciągu komunikacyjnego i wytworzenie dogodnego dojazdu do węzła „Bytom” autostrady A1 dla ruchu nie tylko regionalnego, ale również subregionalnego;
  • Budowa połączenia autostrady A1 i A4, etap I. Założeniem inwestycji jest zmiana przebiegu DK nr 79 na terenie miast Katowice, Chorzów, Bytom od węzła z ul. Katowicką do Al. Jana Pawła II;
  • Budowa węzła przesiadkowego przy placu Wolskiego (w rejonie dworca kolejowego) wraz z przystosowaniem układu komunikacyjnego (projekt planowany do realizacji w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych).
  • Rewitalizacja ciągów pieszych, drogowych w śródmieściu oraz płyty Rynku. Inwestycja jest ściśle powiązana z planem budowy węzła przesiadkowego przy dworcu.
Nowa linia tramwajowa i modernizacja istniejących torowisk

Do miana projektów komplementarnych, władze Bytomia zaliczają natomiast inwestycje, których beneficjentem są Tramwaje Śląskie. Pierwszym z nich jest II etap modernizacji infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Śląskiej, a drugim – zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego.

W ramach pierwszego zadania, na terenie Bytomia ma być przebudowane torowisko o długości 1,27 km. Będą to ciągi od Pl. Sikorskiego do skrzyżowania z ul. Moniuszki (ul. Katowicka, ul. Jagiellońska) oraz od Pl. Sikorskiego do ul. Siemianowickiej (ul. Katowicka). Plac Sikorskiego jest główną pętlą tramwajową na terenie Bytomia.

Znacznie bardziej rozbudowany jest drugi z projektów „komplementarnych”. Główną inwestycją w ramach tego projektu będzie budowa nowej linii tramwajowej do osiedla Miechowice (9,3 km).

Poza tym, na terenie Bytomia zaplanowane są następujące działania:
• Przebudowa torowiska wzdłuż ul. Zabrzańskiej od ul. Frycza Modrzewskiego do ul. Baczyńskiego (4 km);
  • Modernizacja infrastruktury torowo-sieciowej na linii nr 19 na terenie miast Bytom i Chorzów wraz z zakupem sieciowego pogotowia technicznego;
  • Przebudowa torowiska od przystanku Łagiewniki Media Markt do przystanku Łagiewniki Cmentarz (0,9 m);
  • Przebudowa torowiska od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej (3,3 km);
  • Modernizacja torowiska w ul. Powstańców Warszawskich i ul. Sądowej (0,4 km),
  • Modernizacja odcinka od ul. Chrzanowskiego do ul. Łużyckiej; przebudowa sieci trakcyjnej (2,2 km),
  • Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną linii nr 19 łączącej dzielnicę Stroszek z centrum miasta (1,2 km);
  • Zakup pogotowia technicznego.
  • Przebudowa torowiska wzdłuż ul. Frycza Modrzewskiego (1,3 km).
Autobusy wciąż będą się liczyć

– Realizacja tych zadań powinna wpłynąć na zwiększenie liczby pasażerów obsłużonych przez usprawniony transport publiczny, skrócenie czasu przejazdu pomiędzy miastami, podniesienie komfortu podróżowania oraz zwiększenie dostępności komunikacji publicznej dla osób niepełnosprawnych i ograniczonych ruchowo poprzez przebudowę platform przystankowych. Model transportu szynowego jest modelem przyszłości, ale by mógł on zaistnieć winno być spełnione kilka podstawowych elementów. Przede wszystkim należy wprowadzić integrację taryfową, synchronizację rozkładów jazdy pociągów z innymi segmentami transportu zbiorowego, oraz stworzyć wiele centrów przesiadkowych na miarę XXI wieku – mówi Adam Grzesik.

W związku z ambitnymi planami związanymi z rozwojem sieci tramwajowej, władze Bytomia przewidują, że będzie to prowadzić do częściowego wzrostu znaczenia komunikacji tramwajowej (na rzecz spadku komunikacji autobusowej). Zwracają one jednak jednocześnie uwagę, że wzrost ten nie będzie prawdopodobnie aż tak duży, jak być powinien.

– Model, w którym największa liczba podróży odbywa się komunikacja szynową, a autobusy sukcesywnie sprowadza się do roli uzupełniającej wobec tramwajów i pociągów, jest prawdopodobny do realizacji. Jednak ze względu na hegemonię KZK GOP w sektorze transportu publicznego na terenie Śląska jest on dosyć trudny do zrealizowania. Poza tym, aktualnie transport szynowy-tramwajowy na terenie KZK GOP jest najdroższy w wolumenie usług transportu publicznego. Tak więc z racji kosztów, znaczenie transportu szynowego perspektywie 14-20 nie będzie tak znaczące jak, by się tego można było spodziewać – dodaje Adam Grzesik.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Cegielski wraca do gry ws. Tramwajów Śląskich

Prawo & Finanse

Cegielski wraca do gry ws. Tramwajów Śląskich

Witold Urbanowicz 04 sierpnia 2014

Tramwaje Śląskie wybrały wozy Modertransu, Cegielski wykluczony

Prawo & Finanse

Tramwaje Śląskie wybrały wozy Modertransu, Cegielski wykluczony

Witold Urbanowicz 16 lipca 2014

Bytom: Tramwaj pojedzie do Miechowic?

Przestrzeń

Bytom: Tramwaj pojedzie do Miechowic?

Anna Kostecka 08 maja 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS