W ramach nowej unijnej perspektywy finansowej władze samorządowe Bydgoszczy i Torunia planują utworzenie zintegrowanej taryfy łączącej oba miasta. Namiastka wspólnego biletu funkcjonuje już teraz.
Przed kilkoma dniami zaprezentowaliśmy na portalu Transport Publiczny
plany inwestycyjne władz Bydgoszczy na perspektywę 2014-2020; planowany jest m.in. zakup aż 80 nowych tramwajów, budowa trzech nowych linii tramwajowych oraz kilku zintegrowanych węzłów przesiadkowych pomiędzy koleją i komunikacją miejską. Ambitne plany inwestycyjne na nową perspektywę mają też władze Torunia (przedstawimy je na naszym portalu w tym tygodniu). Natomiast niezależnie od planów „wewnątrzmiejskich”, istnieje też koncepcja utworzenia zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego „łączącego” Bydgoszcz i Toruń, pod nazwą System Bilet Metropolitalny (SBM).
Wspólny bilet i ITS-y
– Projekt ten obejmuje wdrożenie w komunikacji miejskiej Bydgoszczy, Torunia i połączeń kolejowych między tymi miastami zintegrowanej taryfy, jak też wspólnego systemu z dziedziny Inteligentnych Systemów Transportowych – informuje Rafał Grzegorzewski z Zarządu Dróg Miejskich i Transportu w Bydgoszczy.
W ramach tych działań, zmodernizowana zostanie cała infrastruktura związana z walidacją biletów, czyli kasowniki, biletomaty mobilne, komputery pojazdowe, wybudowane zostaną też nowe biletomaty stacjonarne. Całość objęta zostanie systemem informatycznym, umożliwiającym zarządzanie systemem taryfowo-biletowym na całym obszarze metropolitalnym. – Planowany system jest bardzo skomplikowany pod względem funkcjonalnym, jak też wymaga rozwiązania wielu problemów formalnych, prawnych, organizacyjnych i technicznych. Warto zaznaczyć, że projekt ten jest projektem pilotażowym, unikalnym w skali kraju i, w przypadku powodzenia, stanowić ma przykład dobrej praktyki w tej dziedzinie – dodaje Rafał Grzegorzewski.
Jedyna taka oferta w skali krajuNależy zauważyć, że namiastka „wspólnego biletu” w układzie Toruń-Bydgoszcz funkcjonuje już obecnie. Oferta o nazwie „BiT City” pozwala na podróżowanie, z jednym biletem, pociągiem Przewozów Regionalnych pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem oraz komunikacją miejską w obu tych miastach (bądź tylko w jednym – w zależności od, wybranej przez podróżnego, konfiguracji biletu). W ofercie „BiT City” dostępne są bilety jednorazowe (umożliwiające jeden przejazd pociągiem i podróżowanie komunikacją miejską przez 60 minut) oraz miesięczne. Podobna oferta (ważna w pociągach Arrivy i w komunikacji miejskiej), o nazwie „
Arriva WiT”, funkcjonuje w układzie pomiędzy Toruniem i Włocławkiem.
Są to jedyne obecnie w skali kraju oferty, w przypadku których z jednym biletem istnieje możliwość podróżowania pociągiem i komunikacją miejską w miastach nie przylegających do siebie (nie zawierających się w obrębie jednej aglomeracji). W przyszłym roku podobna oferta zostanie wdrożona (m.in. pomiędzy Krakowem i Tarnowem) w woj. małopolskim, w ramach
Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej. Z kolei samorządowcy z woj. łódzkiego deklarują, że oferta Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego zostanie w najbliższym czasie
rozszerzona także na ośrodki spoza aglomeracji łódzkiej – m.in. Łask, Zduńską Wolę i Sieradz.
Co najmniej od kilku lat istnieją podobne plany na terenie woj. dolnośląskiego, gdzie integracja taryf pomiędzy różnymi miastami miałaby powstać
w ramach projektu Dolnośląskie Koleje Dojazdowe. Na razie jednak projekt ten wyhamował.
Więcej o planach integracji Bydgoszczy i Torunia w ramach BiT-City na III Kongresie Transportu Publicznego, który odbędzie się 30 października br. w Bydgoszczy.