Magiera 188, lic. CC0 1.0autobus na ulicach Bydgoszczy
Prezydent Bydgoszczy chce przekonać radnych do pomysłu zmian w opłatach za komunikację miejską. Mniej zapłacą rodziny wielodzietne, tańsze będą jednorazowe bilety. Drożej zapłacą m.in. seniorzy.
Podstawową zmianą jest obniżenie z 3,2 do 3 zł ceny biletu jednorazowego. Dodatkowo do darmowych przejazdów będą uprawnione rodziny wielodzietne. Te, w których jest czwórka dzieci o bilet w ogóle nie muszą się martwić. Te, mające jedno dziecko mniej, pojeżdżą za darmo w weekendy i w święta, a poza tym będzie im przysługiwała zniżka 50–procentowa (rodzice lub opiekunowie) lub 75–procentowa (dzieci) przy zakupie biletu miesięcznego lub 30–dniowego. Z korzyścią dla wielodzietnych i okazjonalnych
– Propozycja prezydenta zakładająca ulgi dla rodzin wielodzietnych w komunikacji publicznej dla posiadaczy Bydgoskiej Karty Rodzinnej 3 plus jest działaniem zapowiedzianym już w czerwcu podczas inauguracji programu – tłumaczy rzecznik Urzędu Miasta w Bydgoszczy Marta Stachowiak. – Według prognoz GUS w 2020 r. Bydgoszcz będzie liczyła 328 tys. Mieszkańców, a już w 2035 r. tylko 284 tys. Naszą odpowiedzią na tę tendencję są działania promujące duże rodziny – dodaje.
Na pierwszy rzut oka obniżenie cen biletów jednorazowych, przy zachowaniu cen biletów okresowych jest zaskakujące. Miasta zwykle promują pasażerów jeżdżących regularnie, więc posiadających bilety miesięczne. – Cena naszej „sieciówki” jest jedną z najniższych w dużych miastach w Polsce. To 88 zł za bilet miesięczny na wszystkie linie, czyli tylko 29–krotność biletu jednorazowego w obniżonej cenie – broni decyzji pani rzecznik. – Obniżenie ceny biletu jednorazowego odczują przede wszystkim ci, którzy z komunikacji publicznej korzystają okazjonalnie. To oferta również dla odwiedzających nasze miasto - zapewnia Stachowiak.
Kto zapłaci
Choć w urzędzie miasta przyznają, że trudno przewidzieć zmiany zachowań pasażerów, po rewolucji cenowej, to spodziewają się, że dla budżetu będą one niewielkie. Kto więc zapłaci za obniżki? Przede wszystkim seniorzy. Dziś za bilet nie płacą osoby, które przekroczyły 65 lat. Władze miasta chcą ten wiek podnieść do 70 lat, przy wprowadzeniu 50–procentowej ulgi dla kobiet które ukończyły 55 lat i mężczyzn w wieku ponad 60 lat.
– Bydgoszcz jest jedynym miastem Unii Metropolii Polskich, w którym istnieją darmowe przejazdy dla osób w wieku powyżej 65 lat i jednym z czterech w Polsce z takim przywilejem – zauważa Stachowiak.
Niektórzy, do tej pory jeżdżący za darmo lub ze zniżkami, mają stracić przywileje. Pełna opłata czeka m.in. pracowników MZK, sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku, a także policjantów (zachowają je tylko podróżujący w mundurze do stopnia aspiranta sztabowego). Krwiodawcy, którzy oddali minimum 18 litrów krwi, będą jeździć z 50–procentową ulgą. Dziś nie płacą w ogóle. Tyle samo zapłacą uczniowie szkół wieczorowych do 23. roku życia i osoby korzystające ze świadczeń pielęgnacyjnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.