1 kwietnia Bydgoszcz dołączy do grona miast z bezobsługową siecią wypożyczalni rowerów. Operator Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego – firma BikeU – rozpoczęła montaż elementów systemu w przedostatnim tygodniu marca. W pełni działająca sieć ma zostać oddana do dyspozycji mieszkańców 1 kwietnia.
W jej skład wejdzie 31 stacji dokujących wyposażonych w 310 jednośladów. Osoby chcące skorzystać z publicznych rowerów muszą zarejestrować się na stronie internetowej (
www.bra.org.pl), zaakceptować regulamin oraz uiścić jednorazową, bezzwrotną opłatę inicjalną wynoszącą 10 zł. Po dokonaniu wpłaty każdy użytkownik otrzyma drogą mailową oraz SMS-em login i PIN konieczne do wypożyczenia roweru.
Pierwsze 20 minut darmoweOdbycie podróży będzie wymagało uruchomienia znajdującego się przy stojakach terminalu. Po wypełnieniu instrukcji wyświetlonych na ekranie należy wpisać numer zamka i zapamiętać kod zabezpieczający do linki, który przyda się, jeśli użytkownik zechce przypiąć rower poza stacją. Następnie można odblokować elektrozamek i ruszać w drogę. Na jedno konto mogą być jednocześnie wypożyczone maksymalnie dwa rowery.
Opłaty naliczane za skorzystanie z Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego nie odbiegają w dużym stopniu od stawek obowiązujących w innych miastach posiadających własne systemy bezobsługowych wypożyczalni. Pierwsze 20 minut jazdy jest bezpłatne. To czas, który w zupełności wystarczy do przejechania kilkukilometrowej trasy. Podróż od 20 minut do godziny kosztuje złotówkę, od godziny do dwóch – 4 zł, od dwóch godzin do trzech – 6 zł. Każda kolejna godzina pochłonie z konta 7 zł. Wszystkie opłaty mają być naliczane i pobierane automatycznie.
Zwrot roweru polega na włożeniu znajdującego się pod bagażnikiem trzpienia do otworu w zamku. W razie braku miejsc na docelowej stacji, wypożyczone dwa kółka należy przypiąć linką do innego roweru i potwierdzić jego zdanie przy pomocy terminalu lub aplikacji mobilnej.
Przyzwoity początekDoświadczenia innych polskich miejscowości pozwalają sądzić, że system Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego okaże się efektywny. 31 stacji zlokalizowanych głównie w środkowej części miasta tworzy solidną bazę pod dalszy rozwój. Krytykowaną przez niektórych mieszkańców zewnętrznych dzielnic koncentrację punktów wypożyczania należy postrzegać jako zaletę, bowiem jednym z czynników warunkujących sprawne funkcjonowanie roweru publicznego jest jego odpowiednie zagęszczenie. Stosunkowo zwarty system łatwo rozszerzyć przez dodanie kolejnych stacji w miejscach bardziej odległych od centrum. Urzędnicy biorą pod uwagę taką możliwość, jednak obecnie nie wiadomo, czy i kiedy to nastąpi.
– Jeżeli sieć bezobsługowych wypożyczalni odniesie sukces, będzie można ją bez problemu rozbudować. BRA może wyjść także poza granice Bydgoszczy, gdyż przystąpieniem do systemu zainteresowane są także okoliczne gminy – komentuje Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.
Zdaniem operatora, Bydgoski Rower Aglomeracyjny stwarza również możliwość powiązania z Bydgoską Kartą Miejską, co w przyszłości może być ułatwieniem dla mieszkańców regularnie korzystających z komunikacji miejskiej.
W bieżącym roku bydgoska sieć wypożyczalni ma funkcjonować do 30 listopada.