Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Buspasy, nowe autobusy, a także hybrydy. Plany unijne Białegostoku

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2017-02-28 15:51
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Buspasy, nowe autobusy, a także hybrydy. Plany unijne Białegostoku
fot. Henryk Borawski, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Białystok ma za sobą podpisanie pierwszej umowy w tej perspektywie finansowej na poprawę transportu zbiorowego w mieście. Wiceprezydent miasta, Adam Poliński, w Ministerstwie Rozwoju podpisał uroczyście dokument, który oficjalnie przyznaje miastu unijne dofinansowanie. O tym, jak przedstawia się program poprawy transportu miejskiego w stolicy województwa podlaskiego oraz ile nowych autobusów zostanie zakupionych, rozmawiamy z wiceprezydentem Białegostoku.

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Białystok dostał środki na poprawę transportu publicznego. Na czym będzie polegała inwestycja? Co zmieni się w mieście i jakie place zostaną przeprowadzone?

Adam Poliński, zastępca prezydenta Białegostoku:
Przebudowujemy lub wybudujemy ulice prowadzące bezpośrednio do centrum, po których poruszały się autobusy albo po których zgodnie z planami mają się poruszać. Chodzi tutaj o takie ulice jak Jurowiecka, Tysiąclecia i przedłużenie Sitarskiej. Projekt ten wszedł już nawet do realizacji, bo budowa Sitarskiej właśnie trwa. W ramach prac powstanie także nowy przejazd – wiadukt nad torami, które oddzielają dzielnice mieszkaniowe od śródmieścia.

Co zyska miasto na tej inwestycji?

Celem tych inwestycji jest realizacja na wszystkich tych odcinkach buspasów, które umożliwią docieranie autobusu do centrum, z pominięciem korków samochodów osobowych, szczególnie w godzinach szczytu. W sumie powstanie ponad 3 km buspasów. Oprócz tego projekt przewiduje także zakup taboru.

Jak przedstawiają się plany taborowe?


W tym projekcie planujemy zakupić 20 autobusów. W większości będą to autobusy przegubowe, bo tego typu pojazdy należą do najstarszych w naszej flocie i mamy ich największy deficyt. Cały projekt opiewa na kwotę przeszło 100 mln zł i jest dofinansowany w 85% kosztów kwalifikowanych środkami programu Polska Wschodnia.

Jakie jeszcze projekty szykuje Białystok w ramach tej perspektywy finansowej?


Oprócz obecnego, na który otrzymaliśmy właśnie dofinansowanie, mamy jeszcze dwa projekty. Jeden z nich związany jest z budową centrum przesiadkowego – intermodalnego węzła komunikacyjnego. Inwestycja będzie zlokalizowana w bezpośrednim sąsiedztwie dworca PKP i PKS. Jej celem jest właśnie integracja z transportem regionalnym czy międzymiastowym, jak również tworzenie korytarzy, po których autobusy w szybszy i sprawny sposób będą mogły się poruszać i dojeżdżać do centrum przesiadkowego. Temu projektowi także towarzyszy zakup kolejnych autobusów.

Trzeci projekt realizowany będzie głównie w południowej części miasta. Jest on też kontynuacją wcześniejszych działań w poprzednich zadaniach. Chodzi tutaj o przebudowę ulicy Legionowej i ul. Wiosennej. W planach jest również realizacja inwestycji, może mniejszych, ale jednak istotnych z punktu widzenia sąsiadujących z Białymstokiem gmin. W ramach ostatniego projektu będziemy budować ulice, którymi autobusy będą dojeżdżać do mniejszych miejscowości, dzięki czemu dostępność transportu zbiorowego w miejscowościach pod Białymstokiem znacząco się poprawi.

Wspomniał Pan, że autobusów będzie jednak więcej. Ile w sumie Białystok planuje kupić autobusów w tej perspektywie?

Kupimy łącznie co najmniej 72 sztuki. Do rozstrzygnięcia jest jeszcze kwestia ich napędu. Na tym etapie, w pierwszym projekcie, zamierzamy nabyć autobusy spalinowe z dieslem Euro 6, ale również autobusy hybrydowe.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Prywatny przewoźnik w Białymstoku? Nie potrzeba

Prawo & Finanse

Prywatny przewoźnik w Białymstoku? Nie potrzeba

Witold Urbanowicz 16 grudnia 2015

Białystok zadowolony z hybryd. Elektryki? Kłopotliwe [WIDEO]

Komunikacja

Białystok zadowolony z hybryd. Elektryki? Kłopotliwe [WIDEO]

Jakub Dybalski 02 grudnia 2015

Białystok patrzy ekologicznie, ale z diesla nie rezygnuje

Komunikacja

Białystok patrzy ekologicznie, ale z diesla nie rezygnuje

Witold Urbanowicz 26 października 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS