Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Budujmy miasto, nie budynki

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-01-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Budujmy miasto, nie budynki
fot. WUSztokholm
- Powinniśmy wyjść z dominacji samochodów i pomyśleć o innych użytkownikach miast: pieszych, rowerzystach, a także grupach szczególnych: niepełnosprawnych, rodzicach z wózkami. Po zbudowaniu przejść naziemnych obok podziemnych dostaną wybór – apeluje w rozmowie z „Transportem Publicznym” Mateusz Kokoszkiewicz z Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia.

Justyna Urbaniak: Jakie rozwiązania architektoniczne są największą bolączką polskich miast?

Mateusz Kokoszkiewicz, Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia:
W polskich miastach w latach 70. zbudowano wielkie przelotowe trasy. Ta wrocławska – trasa W-Z
przecięła dawniej żywe miasto na dwie części. To przejaw modernistycznej urbanistyki, która chciała stworzyć nowy model miasta i człowieka, oparty na samochodzie. Nie udało się i trasy z kładkami, przejściami podziemnymi, rozległymi trawnikami są puste, nie ma w nich żadnego miejskiego życia. Do tego takie arterie skłaniają kierowców do przekraczania prędkości.

Naziemne przejścia dla pieszych to dobre rozwiązanie dla polskich miast?


Stworzenie przejść dla pieszych zmniejszy prędkość i zwiększy bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Powinniśmy wyjść z dominacji samochodów i pomyśleć o innych użytkownikach miast: pieszych, rowerzystach, a także grupach szczególnych: niepełnosprawnych, rodzicach z wózkami. Po zbudowaniu przejść naziemnych obok podziemnych dostaną wybór.

To nowy trend w Polsce – budowanie miasta z myślą o pieszych i rowerzystach?

Tak naprawdę to dzieje się o wiele za późno w porównaniu z Europą Zachodnią, a do tego wcale nie wszyscy idą zgodnie z tym trendem. Wiele inwestycji nadal jest budowanych zgodnie ze starym myśleniem – np. we Wrocławiu ostatnio zbudowano kładkę na ulicy Na Ostatnim Groszu, a przy okazji budowy mostu autostradowego nie pomyślano o jakiejś formie przeprawy dla rowerzystów i pieszych. Za często urzędnicy myślą dawnymi kategoriami, przejawem tego myślenia jest np. kładka w Rzeszowie. We Wrocławiu, który jest dość progresywny jak na Polskę, decydenci często zatrzymują się w pół kroku. Na przykład z trzeciego (zupełnie niepotrzebnego) pasa biegnącej przez samo centrum ulicy Kazimierza Wielkiego wydzielono pas rowerowy tylko po jednej stronie i na pewnym odcinku.

Jak zżyć mieszkańców z miastem?


Żeby zżyć ludzi z miastem, przede wszystkim ludzie muszą żyć w mieście. Coraz częściej ludzie mieszkają na grodzonych osiedlach, bez usług, dostępnych tylko samochodem
to nie jest miasto, a tylko sypialnia. Handel odbywa się zaś w centrach handlowych, które tylko imitują miejskie ulice.

Przyczyną jest brak sensownego planowania przestrzennego, zezwolenie na samowolę inwestorów, brak wizji przestrzeni w miastach i pozwolenie na niekontrolowane rozrastanie się terenu zurbanizowanego. Mimo tego, że w centrach i śródmieściach są wielkie tereny poprzemysłowe czy pokolejowe (w Warszawie na Woli, we Wrocławiu przy dworcu Świebodzkim, Wolne Tory w Poznaniu, Kępa Parnicka w Szczecinie itd.), miasta nie rozwijają się w swoim środku.

Trzeba powrócić do tradycyjnej urbanistyki (z ulicami handlowymi, pierzejami, placami i skwerami) - budować miasto, a nie budynki.

Czytaj też: Przywróćmy miasta pieszym
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5