Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Budowa metra z pierwszymi odkryciami archeologicznymi, w tym szczątkami

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-12-05 14:59
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Budowa metra z pierwszymi odkryciami archeologicznymi, w tym szczątkami
fot. Państwowe Muzeum Archeologiczne
Budowie dalszych odcinków II linii metra towarzyszą, jak wcześniej w centrum, odkrycia archeologiczne. Na Woli, w ciągu tygodnia od rozpoczęcia prac, archeolodzy zabezpieczyli pierwsze zwłoki, natomiast na odcinku wschodnim-północnym pojawiają się pozostałości budynków czy działalności osadniczej.

Dalszej budowie metra tradycyjnie towarzyszą znaleziska archeologiczne. – Metro Warszawskie zawarło z Państwowym Muzeum Archeologicznym umowę na pełnienie nadzoru budowlanego w czasie budowy odcinków zachodniego i wschodniego-północnego – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. Również Muzeum Powstania Warszawskiego przekazuje informacje o miejscach związanych z walkami. W przypadku odkryć prowadzone są interwencyjne badania wykopaliskowe, a w przypadku szczątków ludzkich powiadamiana jest też policja i w uzasadnionych przypadkach IPN.

Pod koniec listopada ruszyła budowa odcinka zachodniego do Księcia Janusza. – W tej chwili toczą się prace związane ze zmianą lokalizacji urządzeń podziemnych, by mogły ruszyć budowy korpusów stacji C6 i C7 – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra. Na Woli archeolodzy spodziewają się przede wszystkim odkryć związanych z licznymi wydarzeniami historycznymi. – Jesteśmy teraz na Woli, która była hekatombą. Nie tylko spodziewamy się znalezisk w postaci przedmiotów, ale również szczątków ludzkich – mówi Gronkiewicz-Waltz. Wymienia m.in. z Insurekcją Kościuszkowską, powstaniem listopadowym, walk z I i II wojny światowej i przede wszystkim Rzezi Woli. Na odkrycia długo nie trzeba było czekać. – 29 listopada, w czasie robót teletechnicznych, w miejscu, gdzie będzie budowana stacja C7 Młynów w rejonie skrzyżowania Górczewskiej i Syreny zostały odkryte szczątki ludzkie. Kierownik budowy zawiadomił odpowiednie instytucje – mówi Lejk. Szczątkom, leżącym na głębokości 1,5-2 m, towarzyszyły kawałki paska i sprzączki.

Na odcinku wschodnim-północnym spodziewane są przede wszystkim relikty architektoniczne (fundamenty, piwnice), związane z rozwojem Pragi oraz obiekty osadnicze średniowieczne i starsze na terenie Targówka. Przykładowo na stacji C18 Trocka odkryto 15 obiektów z ceramiką datowane na XVII w. Znaleziono też korpus pistoletu P08, łuski, stare butelki, obrzędowe kufelki z II poł. XIX w., miedziane trzy kopiejki z końca XIX w., a także kulę armatnią do działa sześciokątowego, która wiązana jest z walkami o Pragę pod koniec XVIII w. albo początku XIX w.

Niestety, z uwagi na charakter inwestycji nie ma możliwości zachowania obiektów archeologicznych na miejscu. – Nie ma innego sposobu jak dokumentacja reliktów. Elementy kolidujące ze stacją zostaną zniszczone – mówi Wojciech Borkowski, zastępca dyrektora Państwowego Muzeum Archeologicznego ds. Badań i Ochrony Obiektów Archeologicznych.

– Zespół archeologów, który współpracuje z Metrem jest dobrane przez naszą placówkę. Zakładaliśmy, że powinniśmy znać trochę lepiej historię. Odcinek zachodni jest przydzielony osobom mieszkającym na Woli, natomiast wschodni pracownikom, którzy są związani również rodzinne z Pragą – mówi Borkowski, który – jak podkreśla – jest wolakiem i „rezydentem” powstającej stacji C7. Jak dodaje, praca archeologów spotyka się ze zrozumieniem budowniczych. – Dużo czasu spędzamy na budowie, więc nawiązujemy także bezpośredni kontakt i zaprzyjaźniamy się z operatorami koparek. Zrozumienie tematu jest bardzo duże – mówi Wojciech Borkowski.

Odkrycia archeologiczne były jedną z przyczyn wydłużenia budowy centralnego odcinka II linii. Natrafiono m.in. na piwnice Fabryki Drożdży z początku XX w., kamień węgielny z 1912 r., pomieszczenia techniczne budynku PAST-y, ponad 450 sztuk amunicji, w tym ponad 100 pocisków artyleryjskich, pozostałości przedwojenne zabudowy, naczynia z XVIII w.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Metro na Bemowo z umową na projekt (wizualizacje)

Przestrzeń

Metro na Bemowo z umową na projekt (wizualizacje)

Witold Urbanowicz 28 listopada 2016

Metro na Wolę: Górczewską zamkną wieczorem 25 listopada

Przestrzeń

Metro na Wolę: Górczewską zamkną wieczorem 25 listopada

Witold Urbanowicz 21 listopada 2016

Metro przesuwa stacje II linii, ale wielkie komory odstawcze zostają

Przestrzeń

Metro przesuwa stacje II linii, ale wielkie komory odstawcze zostają

Witold Urbanowicz 18 listopada 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS