Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Budowa metra w Krakowie najwcześniej po 2021 r.

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-04-12 15:28
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Budowa metra w Krakowie najwcześniej po 2021 r.
fot. WU
Kraków w dalszym ciągu dyskutuje o zasadności budowy metra. Miasto rozważa aktualnie dwa warianty – realizacji lekkiego metra z Nowej Huty do Bronowic wraz z trasą metrobusu oraz rozbudowy sieci tramwajowej wraz z tunelem pod Starym Miastem. Którykolwiek z wariantów nie zostałby wybrany, jego realizacja ma szansę rozpocząć się najwcześniej po 2021 r.

W 2014 r. mieszkańcy Krakowa opowiedzieli się w lokalnym referendum za realizacją metra. Niedawno eksperci, działający na zlecenie Krakowa, zarekomendowali miastu realizację linii lekkiego metra w osi wschód-zachód wraz z prostopadłymi połączeniami metrobusowymi.

Do dalszych analiz wskazano dwa warianty. Wczoraj (11 kwietnia) rozmawiali o nich radni Komisji Infrastruktury. Pierwszy z nich zakłada budowę linii lekkiego metra na trasie z Nowej Huty do Bronowic, z tunelem pod centrum. Wyprostowana trasa miałaby wieść pod al. Jana Pawła II i Mogilską. Miałby ją obsługiwać tabor zbliżony do tramwajowego, o pojemności ok. 600 pasażerów. Równocześnie miałaby powstać prostopadła trasa metrobusu o długości ok. 20 km. Prowadziłaby z dworca w Czyżynach, przez al. Bora-Komorowskiego do al. 29 Listopada, dalej w ciągu Alej Trzech Wieszczów do ronda Matecznego. Dalej trasa rozwidlałaby się – w kierunku Wieliczki i Borku Fałęckiego. Inwestycje wyceniono na 8 mld złotych.

Drugi, tańszy wariant, zakłada rozbudowę sieci tramwajowej. Jak podaje Polska Gazeta Krakowska, miałby powstać szereg nowych tras – m.in. na ulicach Armii krajowej, Czarnowiejskiej, Lema, Nowohuckiej, przedłużenie tras kończących na Salwatorze czy Małym Płaszowie. Jednocześnie, dla usprawnienia komunikacji, miałby powstać tunel tramwajowy od ronda Grzegórzeckiego, pod Rynkiem, do Czarnowiejskiej. Ten wariant wyceniono na 3 mld zł.

Znany jest harmonogram ewentualnych inwestycji. Jeśli wybrane zostałoby lekkie metro, odcinki pod Starym Miastem oraz w kierunku Nowej Huty mogłyby zostać zrealizowane w latach 2021-2031. Drugi etap – od centrum do Bronowic – przypadałby na lata 2031-2034. Realizacja metrobusu z północy na południe to z kolei lata 2020-2022. Jeśli natomiast miasto zdecydowałoby się na rozwój szybkiego tramwaju, to tunel pod Starym Miastem mógłby powstać w latach 2025-2034.

Na razie Kraków będzie prowadził dalsze analizy. – Do końca kwietnia powinny być gotowe wytyczne do zlecenia koferatu. Jego wykonanie powinno być zlecone w maju – mówił Łukasz Szewczyk, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej UM w Krakowie, cytowany przez Dziennik Polski. Ta zewnętrzna ocena, przygotowana przez np. naukowców z uczelni, ma pomóc w wyborze odpowiedniego wariantu. Po tym i odbytych konsultacjach społecznych miasto mogłoby zlecić, na przełomie III i IV kwartału 2016 r., opracowanie studium wykonalności.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tomasz Szuba: Pytanie nie czy, tylko jak budować metro w Krakowie

Komunikacja

Tomasz Szuba: Pytanie nie czy, tylko jak budować metro w Krakowie

Witold Urbanowicz 21 marca 2016

Kraków: Metrobusy częścią Trasy Łagiewnickiej?

Przestrzeń

Kraków: Metrobusy częścią Trasy Łagiewnickiej?

Agnieszka Serbeńska 09 lutego 2016

Kraków z jedną linią metra i metrobusem

Przestrzeń

Kraków z jedną linią metra i metrobusem

Witold Urbanowicz 25 stycznia 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS