Partnerzy serwisu:
Komunikacja

BiT City: Jedyny taki projekt transportowy w kraju

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-10-30 13:34
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

BiT City: Jedyny taki projekt transportowy w kraju
Przemawia Michał Zaleski (prezydent Torunia)fot. Piotr Kała
– To jedyny projekt infrastrukturalny w kraju z tak dużą liczbą partnerów – mówiła Agnieszka Gołębiowska, pełnomocnik marszałka woj. pomorskiego ds. BiT City. Debata na ten temat odbyła się podczas Kongresu Transportu Publicznego w Bydgoszczy.

Liderem projektu „Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT-City oraz integracja systemów transportu miejskiego”. Liderem projektu jest Województwo Kujawsko-Pomorskie, a partnerami – miasta Bydgoszcz, Toruń, Solec Kujawski, gmina Wielka Nieszawka, spółka Tramwaj Fordon, a także PKP SA i PKP PLK. W ramach projektu „BiT City” zawierają się następujące zadania:

• System Bilet Metropolitalny;
• Integracja systemów transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego niskopodłogowego w Toruniu;
• Budowa wiaduktów i przystanków kolejowych;
• Budowa linii tramwajowej w Bydgoszczy do dzielnicy Fordon;
• Zakup taboru kolejowego;
• Rewitalizacja linii kolejowej Toruń – Bydgoszcz.

Łączna wartość tych projektów to 1,33 mld. – Pierwotnie rewitalizacji linii kolejowej nie zaliczano do BiT City, ale została ona do projektu włączona, gdyż jest to integralna część całości projektu – przypomniała Agnieszka Gołębiowska.

Na zmodernizowanej już linii kolejowej kursują już obecnie pierwsze dwa z pięciu nowoczesnych pociągów (ezt) „Elf”, wyprodukowanych przez bydgoską Pesę. Na początku przyszłego roku dostawy mają się zakończyć. Zgodnie z planem woj. kujawsko-pomorskiego, docelowo pomiędzy Toruniem i Bydgoszczą mają kursować 32 pary pociągów dziennie: co 30 min w szczycie i co 60 min w pozostałych porach dnia.

– Utworzymy dwa węzły przesiadkowe, jeden w Toruniu, drugi w Bydgoszczy. Do projektu angażujemy mniejsze miejscowości, które chcemy połączyć jednym systemem biletowym – mówiła Agnieszka Gołębiewska.

Fordon: jedna z największych inwestycji tramwajowych w Polsce

Mirosław Kozłowicz, dyrektor ZDMiKP Bydgoszcz, zwrócił z kolei uwagę, że budowa linii tramwajowej do Fordonu, liczącej 9,5 km, jest jednym z największych w Polsce projektów budowy pojedynczego torowiska tramwajowego w Polsce. Kozłowicz zapowiedział też, że do końca przyszłego roku zrealizowany zostanie nowy przystanek Bydgoszcz Błonie (wraz z węzłem przesiadkowym; jednocześnie zmodyfikowana zostanie trasa jednej z linii autobusowych, tak by ukierunkować ją do roli dowozowej do kolei). Także do przyszłego roku odbędzie się rewitalizacja przystanku Bydgoszcz Leśna (wraz z przebudową układu drogowego) oraz remont przystanku Bydgoszcz Bielawy. Modernizacja linii kolejowej z Torunia do Bydgoszczy i inwestycje w transport miejski w obu miastach, powoduje że, wedle szacunków, czas przejazdu ze Starego Rynku w Bydgoszczy do Teatru Horzycy w Toruniu skróci się ze 105 do 75 min.

Dużym znakiem zapytania jest obecnie kwestia finansowania wspólnego elektronicznego biletu w układzie Bydgoszcz – kolej – Toruń, także planowanego do wprowadzenia do końca przyszłego roku. Rafał Grzegorzewski, wicedyrektor ZDMiKP Bydgoszcz, przyznał, że rozpatrywane są w tym momencie różne warianty rozliczania się pomiędzy partnerami wspólnego biletu. – Jest sprawa bardzo skomplikowana prawnie. Rozpracowaliśmy pod kątem technicznym system wspólnego biletu, równolegle opracowaliśmy szereg modeli rozliczeniowych. Analiza prawna w tej chwili trwa, nie wiemy jeszcze, który model przyjmiemy – przyznał Grzegorzewski.

Mieszkańcy chcą korzystać z coraz lepszej komunikacji

Michał Zaleski, prezydent Torunia, powiedział, że wdrożenie projektu BiT City jest wprost związane z wyjściem naprzeciw rosnącym oczekiwaniom komunikacyjnym mieszkańców. –Metropolia nie ma zamkniętych granic, transport zbiorowy musi docierać do różnych miejsc. Transport szynowy ma najwyższy wskaźnik sprawności. Stąd zaczynamy w projekcie BiT City od transportu szynowego. Modernizacja linii kolejowej z Torunia do Bydgoszczy to już fakt dokonany. Modernizujemy lub budujemy linie tramwajowe. Muszą powstawać platformy przesiadkowe, żeby w ciągu 50 min przemieścić się z centrum do centrum. Ten sens jest tutaj uchwycony, próbujemy sobie dać radę. Większość inwestycji z I etapu za nami. Mamy chrapkę na więcej, tak aby mieszkańcy z satysfakcją zostawiali w swoich miejscowościach samochody i korzystali z transportu szynowego. Mieszkańcy przeprowadzają się za miasto, ale chcą do niego dojeżdżać szybką koleją. To oni są decydentami, w obszarze metropolitalnym jest to sprawa bezdyskusyjna – powiedział Zaleski.

Prezydent Torunia także przyznał, że problem polega na rozliczeniach finansowych pomiędzy samorządami, ale nowoczesne programy komputerowe pomogą to rozwiązanie znaleźć. – To
nie może być koniec, tylko kolejny etap. Ciągłość projektu jest nieuchronna, nasze wnuki także będą się tym projektem zajmować. Nie z powodu naszego lenistwa, lecz w wyniku zmieniających się preferencji komunikacyjnych – dodał Michał Zaleski.

Bogusława Mikołajczak, naczelnik Wydziału Dróg i Transportu w Urzędzie Miasta Inowrocławia zapowiedziała, że władze tego miasta chcą w przyszłości przystąpić do integracji taryfowej z Toruniem i Bydgoszczą, są też gotowe do ponoszenia wysiłku finansowego z tym związanego. – Jeśli mieszkańcy będą chcieli ze wspólnego biletu korzystać, powinniśmy to realizować – powiedziała Mikołajczak.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Biała Księga Mobilności zaprezentowana na KTP

Mobilność

Biała Księga Mobilności zaprezentowana na KTP

Edyta Wsół 31 października 2014

Prezydent Bydgoszczy zaprasza na Kongres Transportu Publicznego

Prawo & Finanse

Prezydent Bydgoszczy zaprasza na Kongres Transportu Publicznego

Witold Urbanowicz 22 października 2014

BiT City, czyli jak zbliżyć Bydgoszcz do Torunia

Komunikacja

BiT City, czyli jak zbliżyć Bydgoszcz do Torunia

Paweł Rydzyński 03 września 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS