Bilet metropolitalny obejmie połączenie kolejowe uruchamiane na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To krok w dobrą stronę, który powinien zostać wdrożony w momencie uruchomienia linii. Ale poziom skomplikowania oferty wciąż jest wysoki, a dostępność biletów niewielka. Nie należy spodziewać się rewolucji.
Pociągi po linii PKM kursują od 1 września tego roku, natomiast od 1 października dojeżdżają także do Kartuz. Od początku zwracaliśmy uwagę na kłopoty w zakupie biletów na pociąg (obecnie jednorazowe bilety można nabyć niemal wyłącznie u konduktora), a także na brak integracji biletowej z innymi środkami transportu publicznego w Trójmieście.
Obecnie bilet zakupiony na pociągi poruszające się po linii PKM ważne są jedynie w pociągach SKM. Od 1 stycznia na linii PKM można będzie poruszać się także posiadając bilet metropolitalny. Co to oznacza dla pasażerów?
– Ważność biletów metropolitalnych czasowych (24 h, 72 h oraz długookresowe) od 1 stycznia rozszerzona zostanie na PKM. – Ceny biletów nieznacznie pójdą w górę. Bilet 24-godzinny podrożeje o złotówkę, natomiast 72-godzinny o 2 zł. Od kilkunastu do 20 zł. podrożeją też bilety miesięczne. Dla osób, które będą chciały skorzystać z ograniczonej oferty, pojawią się nowe bilety. – Bilet można nabyć w różnych konfiguracjach – np. dla SKM (również w ramach PKM) i ZTM Gdańsk, lub SKM i wszystkich organizatorów komunikacji miejskiej w Trójmieście.
Od 1 stycznia pojawi się także nowy bilet, będący rozwinięciem dotychczasowej oferty „30+”, który obowiązywać będzie w obszarze całej aglomeracji, a w jego skład wejdzie zarówno bilet kolejowy (PKP SKM + PR) jak i bilet wszystkich organizatorów komunikacji miejskiej w Trójmieście. Co ciekawe biletów tych nie da się kupić przez internet, a punktów gdzie można to zrobić jest…11.
Od 1 lutego – Bilet Tandemowy
Od 1 lutego pasażerowie w Trójmieście będą mogli skorzystać z nowej oferty dotyczącej łączonych przejazdów „komunikacja miejska – kolej miejska” dla dwóch opcji: Sopot – Gdynia + kolej oraz Gdańsk – Sopot + kolej. Bilet będzie ważny we wszystkich pociągach które obsługuje SKM, a więc także na linii PKM. Koszt biletu normalnego w tej ofercie to 140 zł.
Zwroty z ulg pomogą wpiąć w system PKM
Jednym z powodów stworzenia nowego biletu łączonego jest chęć otrzymania pieniędzy z tytułu rekompensat za stosowanie ulg ustawowych.
– Gdy kupujemy bilet metropolitalny obowiązują ulgi handlowe, gdy kupujemy bilet łączony to na część komunalną obowiązują ulgi handlowe, a na część kolejową ustawowe. To jest kluczowe: SKM i PR dostają od państwa zwrot utraconych przychodów za stosowanie ulg ustawowych dzięki czemu mniej dopłacać do biletów muszą samorządy – powiedział trójmiejskiej Gazecie Wyborczej Hubert Kołodziejski, przewodniczący Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.
Plan zakłada, że MZKZG odzyska w ten sposób około 1 mln zł. Pozostałe 4 mln złotych, które kosztować ma rozszerzenie oferty, ma pochodzi z przychodów z droższych niż dotychczas biletów, a także od samorządów. Oferta wciąż nie powala. Większe zmiany od lipca.
Urzędnicy marszałka, a także MZKZG zapowiadają, że wypracowane rozwiązanie będzie obowiązywać jedynie do lipca. Od tego terminu obowiązywać ma już inne. Jakie? Na razie nie wiadomo.
Wprowadzenie obowiązywania biletu metropolitalnego na terenie Trójmiasta to krok w kierunku zwiększenia popularności linii PKM i trudno ocenić go źle. Ale pasażer, który będzie chciał wsiąść na którymś z przystanków linii PKM i nabyć taki bilet przed podróżą i tak tego jednak nie zrobi, bo nie ma tam kas (wyjątki to Gdańsk Wrzeszcz i Gdynia Główna). Powód jest prozaiczny: automaty biletowe tak SKM jak i ZTM Gdańsk takich biletów nie sprzedają. Nie kupimy ich także u konduktora. To tylko pokazuje jak słaba jest oferta zintegrowanego biletu w Trójmieście.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.