BikeU, to druga co do wielkości prowadzonych projektów spółka na polskim rynku, będąca dostawcą i operatorem rowerów publicznych. Przez ostatnie dwa lata jej rowery wypożyczano w sumie ponad 2 mln razy.
Pod koniec wakacji swój tegoroczny dorobek
podliczył Nextbike, czyli operator systemów rowerowych w kilkunastu polskich miastach. Bilans sporządził też drugi z polskich operatorów i dostawców, czyli BikeU, z którego usług skorzystało do tej pory 68 tys. użytkowników, którzy rowery dostarczone przez tę firmą wypożyczali ponad 2 mln razy.
Największym projektem jest Bydgoski Rower Aglomeracyjny (BRA), który funkcjonuje już drugi sezon, od 1 kwietnia 2015 roku. W skład systemu wchodzi 37 stacji i 395 rowerów. Od tego momentu odnotowano już ponad 921 tys. wypożyczeń i 35 tys. aktywnych użytkowników.
Projekt rowerowy w Bielsku-Białej (BBbike) wystartował 1 października 2014 i należy do niego 12 stacji i 130 rowerów. Do systemu przyłączyło się ponad 3 tys. osób, które wypożyczyły rower ponad 38 tys. razy.
Firma chwali się tez szczecińskim BikeS (35 stacji i 380 rowerów), dla którego dostarczyła sprzęt, choć operatorem do połowy tego roku była spółka miejska. Do 3 sierpnia tego roku, zarejestrowano tam ponad 1,1 mln wypożyczeń, a ponad 29 tys. osób korzystało z systemu rowerowego. Od początku ubiegłego miesiąca system rozbudował i zarządza nim Nextbike.
Najciekawszym projektem, który ma ruszyć tej jesieni jest rower publiczny w Krakowie, którego BikeU był zresztą operatorem w 2014 roku (pod Wawelem operatorzy zmieniali się w ostatnich latach bardzo często). Zupełnie nowa wersja krakowskiego roweru, która niedawno została ochrzczona nazwą „Wavelo”, ma być w całości (1500 rowerów) gotowa do końca przyszłego roku. Będzie to drugi co do wielkości system w Polsce, po warszawskim Veturilo.
- To będzie zdecydowanie bardziej elastyczny system zarówno dla użytkownika, operatora, jak i samego miasta. Jego cechą charakterystyczną jest możliwość wypożyczenia i zwrotu roweru również w tzw. wirtualnych stacjach korzystając z obecnej infrastruktury miejskiej . Za pomocą komputera pokładowego znajdującego się na rowerze istnieje możliwość zwrotu go w dowolnej strefie wskazanej przez operatora korzystając ze stojaków miejskich – zaznacza Marcin Jeż, Dyr. ds. Inwestycji i Rozwoju BikeU.