Białystok jest kolejnym miastem, które w ramach Programu Polska Wschodnia, uzyskał dofinansowanie unijne dla swojego projektu. W ramach zadania władze przewidują realizację ponad 3 km buspasów, które powstaną po przebudowie głównych dróg dojazdowych do centrum Białegostoku.
To nie pierwszy projekt zakładający powstanie w Białymstoku buspasów. Obecnie autobusy mogą poruszać się po wydzielonych pasach m.in. na al. Piłsudskiego, ul. Sienkiewicza, Kaczorowskiego, Białówny, czy fragment Branickiego. Ta lista znacznie się jednak wydłuży w najbliższych latach. Władze miasta mocno bowiem stawiają na miejską komunikację. Za ponad 109 mln zł mają zostać przebudowane kolejne ulice w ramach których powstaną kolejne odcinki buspasów.
Projekt "Poprawa dostępności centrum Białegostoku dla komunikacji miejskiej" uzyskał właśnie dofinansowanie na poziomie 85% kosztów kwalifikowanych, co oznacza, że Białystok otrzyma z Unii Europejskiej 84,4 mln zł.
- To kolejny etap rozwoju systemu transportu zbiorowego w naszym mieście - mówi Adam Poliński, zastępca prezydenta Białegostoku. - W ramach tego projektu powstaną kolejne korytarze wysokiej jakości, bo tak nazywamy te odcinki dróg, które przede wszystkim mają służyć transportowi zbiorowemu, ruchowi rowerowemu i pieszemu - podkreśla. W ramach projektu przewidziano także zakup 20 nowych autobusów dla miejskiego przewoźnika.
Jak informuje Poliński, projekt obejmuje ponadto przebudowę istniejących ciągów na których pojawią się także buspasy. - Wybudowana zostanie także długo oczekiwana przez mieszkańców przeprawa przez tory dzielące miasto, której patrząc na skalę, to można porównać do budowy do nowego mostu w Warszawie. Dzięki temu mieszkańcom z dzielnic mieszkaniowych w północno-zachodniej części miasta będzie dużo łatwej dojechać bezpośrednio do centrum miasta - wyjaśnia zastępca prezydenta.
To jedne z trzech przygotowanych przez Białystok projektów, które starają się o dofinansowanie unijne. Kolejny dotyczy budowy centrum przesiadkowym przy dworcu PKP i PKS oraz przebudowa ul. Legionowej i ul. Wiosennej. - Mam nadzieję, że niedługo będziemy mogli podpisać umowy na ich dofinansowanie unijne, by te projekty mogły zostać realizowane. Pierwszy jest w trakcie oceny, a drugi w ostatniej fazie przygotowania. Wszystkie te prace powinny rozwiązać problemy związane z transportem zbiorowym w Białymstoku i to w perspektywie do roku 2030, chociaż, oczywiście, wyścig transportu indywidualnego z transportem zbiorowym jest nieustający, a presja ze strony samochodów osobowych wciąż duża - mówi Poliński.
Więcej o białostockich projektach w rozmowie z wiceprezydentem Adamem Polińskim