fot. Henryk Borawski, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Urząd Miejski w Białymstoku rozstrzygnął przetarg na opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej na budowę odcinków dróg rowerowych na terenie miasta. Wykonawcy zaplanują m.in. kładki wzdłuż Trasy Generalskiej oraz ścieżkę przy rzece Białej.
Pierwsza koncepcja budowy dróg rowerowych w stolicy podlaskiego pojawiła się w 2013 roku. W jej ramach połączono ciągi wzdłuż ul. Baranowickiej, Kawaleryjskiej, Lodowej, Bohaterów Getta i Mickiewicza. Obecnie trwają przygotowania do kolejnego etapu uzupełniania miejskiej sieci. Rozstrzygnięty został czwarty przetarg na stworzenie koncepcji i dokumentacji projektowych nowych tras. Wszystko po to, aby białostocka infrastruktura dla rowerzystów zapewniała coraz lepsze skomunikowanie między dzielnicami i była coraz bardziej spójna.
Cztery części, czterej wykonawcy
Projekt koncepcji składa się z czterech części (każdą przygotuje oddzielny wykonawca). Pierwsza przewiduje opracowanie planów ścieżki wzdłuż rzeki Białej od ul. Sokólskiej do Świętokrzyskiej wraz z tunelem pod torami PKP. To trasa, która pozwoli przejechać z Antoniuka na Białostoczek bez konieczności wjeżdżania wąską, ruchliwą i mało bezpieczną dla rowerzystów al. Tysiąclecia Państwa Polskiego. Do godnych uwagi należy również pomysł utworzenia kładek wzdłuż ulic gen. Maczka i Kleeberga (północna część Trasy Generalskiej), nad ul. gen. Sulika (wschodnia część tej samej Trasy) oraz wzdłuż ul. Dąbrowskiego i Knyszyńskiej. Urzędnicy chcą także, by powstała oświetlona ścieżka łącząca ul. Produkcyjną i gen. Maczka oraz droga rowerowa wzdłuż ul. Ciołkowskiego.
Część druga zakłada wytyczenie tras dla cyklistów wzdłuż ul. I Armii Wojska Polskiego oraz Wasilkowskiej i Wysockiego. Druga z wymienionych ma wieść od skrzyżowania Trasy Generalskiej z ul. Sienkiewicza aż do północnych granic miasta, ułatwiając mieszkańcom zewnętrznych dzielnic przejazd w kierunku centrum.
Kolejne części przewidują utworzenie krótszych odcinków: budowę dróg rowerowych wzdłuż ul. Skłodowskiej (od Suraskiej do Waszyngtona) i Branickiego. Zakładają również opracowanie dokumentacji projektowej na przejazd przez al. Solidarności (skrzyżowanie z Choroszczańską) oraz krótki fragment ścieżki wzdłuż ul. Ciołkowskiego w rejonie skrzyżowania z Mickiewicza.
Bez pasów rowerowych i kontrapasów
Poza wydzielonymi ciągami, w najnowszych planach nie przewidziano innych rodzajów udogodnień, których w Białymstoku wciąż brakuje. Mowa o kontraruchu i pasach rowerowych pozwalających w tani i skuteczny sposób poprawić spójność miejskiej infrastruktury rowerowej. Znowelizowane rozporządzenia dały samorządom możliwość szerokiego stosowania tego rodzaju ułatwień, toteż fakt nieuwzględnienia ich w planach należy uznać za niekorzystny.
Łączna długość wszystkich zaprojektowanych w ramach koncepcji tras wyniesie ponad 12 km. Wszystkie mają zostać powiązane z istniejącymi lub planowanymi drogami rowerowymi. Wykonawcy muszą ukończyć opracowywanie dokumentacji do końca lutego przyszłego roku. Łączna wartość zamówienia to prawie 510 tys. zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.