Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Biała Podlaska frontem do rzeki

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Jasiński

Data publikacji:
2014-10-13 09:34
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Biała Podlaska frontem do rzeki
Krzna w Białej Podlaskiejfot. Grzegorz W. Tężycki, lic. CC BY-SA 3.0
Na Lubelszczyźnie kolejne miasto planuje przywrócić atrakcyjność terenom nadrzecznym. Biała Podlaska przygotowuje potężny projekt, którego celem jest przeobrażenie zdegradowanej doliny rzeki Krzny w miejsce tętniące życiem. Za sprawą projektu poprawi się także możliwość przemieszczania rowerami oraz pieszo w ramach tutejszego obszaru funkcjonalnego.

Przez wiele setek lat miasta były związane z rzekami. Cieki stanowiły ważne szlaki komunikacyjne, źródło wody i żywności i miejsce do odpoczynku. Miały zatem wielkie znaczenie dla gospodarki, a także życia ówczesnych ludzi. Sytuacja odmieniła się wraz ze wzrostem ludności miast i rozwojem przemysłu – zdegradowane przez potężne ładunki zanieczyszczeń oraz prace regulacyjne rzeki stały się bardziej wyrzutem sumienia niż miejscem, gdzie można poobcować z przyrodą i wypocząć. Dlatego miasta i ich mieszkańcy odwracali się od rzek, co najwyżej starając się z pomocą wałów i zabiegów hydrotechnicznych zagospodarować tereny nadrzeczne.

Od pewnego czasu sytuacja ulega zmianie. Dla poprawy wizerunku miast i poszukiwania miejsc do rekreacji, a także w wyniku poprawy stanu ekologicznego wód, władze miast łaskawszym okiem spoglądają na tereny nadrzeczne. Wiele dobrego w tym zakresie zrobiły organizacje pozarządowe, które m.in. poprzez organizacje takich wydarzeń jak Big Jump, wypromowały rzeki jako miejsce do wypoczynku.

Przykłady z lubelskiego

Także w lubelskiem zauważono walory terenów nadrzecznych. W celu ich przybliżenia mieszkańcom wprowadzono na te obszary infrastrukturę wypoczynkowo- rekreacyjną m.in. w Chełmie (Zagospodarowanie doliny rzeki Uherki wraz z budową ścieżki rowerowej), Puławach (Bulwar Nadwiślański) i Radzyniu Podlaskim (Bulwar nad Białką). Dzięki nim w dolinach rzek powstały trakty pieszo- rowerowe. Przykładowo w Chełmie zrealizowano projekt, którego celem był rozwój rekreacji na terenie miasta. Jednak poprowadzona wzdłuż Uherki może stanowić bezpieczny ciąg komunikacyjny np. dla przemieszczających się z osiedla Słoneczne do przystanku kolejowego Chełm Miasto czy z centrum na osiedle Metalowa. Stanowi także alternatywę (względem ruchliwej ulicy) dla przemieszczających się jednośladami z niektórych miejscowości Gminy Chełm.

Nie inaczej jest w Lublinie. Wytyczona przed laty droga rowerowa wzdłuż rzeki Bystrzyca pozwala na przejazd z dala od ruchu ulicznego między dużymi dzielnicami miasta np. Czuby i Kalinowszczyzna, a także ułatwia dojazd z różnych dzielnic w rejon dworca kolejowego Lublin.

Biała Podlaska

Do ożywienia terenów nadrzecznych przymierzają się władze Białej Podlaskiej. W ramach planowanego projektu zaplanowano całkowicie przeobrażenie terenów położonych nieopodal jednej z większych rzek województwa lubelskiego. Nadrzędnym celem tego zadania jest poprawa jakości życia mieszkańców. Aby go osiągnąć zaplanowano projekt łączący 4 obszary: środowiskowy, przestrzenny, gospodarczy i społeczny. W ramach przedsięwzięcia przewidziano inwestycje w zakresie poprawy stanu środowiska wraz z uatrakcyjnieniem terenu (m.in. poprzez renaturyzację koryta rzeki), budowy infrastruktury sportowej i rekreacyjnej, przedsięwzięć gospodarczych, których celem jest łagodzenie problemów społecznych itp.

Ważnym elementem zadania się stworzenie sieci dróg rowerowych. „Dzięki systemowi użytkowych ścieżek rowerowych z infrastrukturą towarzyszącą poprawie ulegnie spójność wewnętrzna obszaru funkcjonalnego – przemieszczanie się pomiędzy obszarem rdzeniowym – miastem Biała Podlaska (miejscem pracy i edukacji) a rozrastającą się strefą podmiejską (miejscem zamieszkania dla coraz większej liczby ludzi) z wykorzystaniem taniego, zdrowego i ekologicznego środka lokomocji będzie łatwiejsze i bezpieczniejsze.”

Ambitne zadanie

Czy uda się zrealizować to ambitne zamierzenie to czas pokaże. Wartość projektu szacowana na około 200 mln zł. Nawet, gdy uda się pozyskać znaczne kwoty ze źródeł zewnętrznych, to i tak będzie to bardzo ambitne zadanie (przykładowo łączne dochód miasta w 2014 r. założono na ok. 230 mln zł). Jednak wykonanie tego projektu może odmienić oblicze liczącego niespełna 60 tys. mieszkańców miasta.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Danuta Stenka dołącza do kandydatów na głos II linii metra

Komunikacja

Danuta Stenka dołącza do kandydatów na głos II linii metra

Witold Urbanowicz 14 października 2014

Trudniej o Kartę Warszawiaka po decyzji GIODO

Prawo & Finanse

Trudniej o Kartę Warszawiaka po decyzji GIODO

Jakub Dybalski 13 października 2014

Jak w środku Seulu zbudowano rzekę

Przestrzeń

Jak w środku Seulu zbudowano rzekę

Jakub Dybalski 14 grudnia 2013

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS